Gå till innehåll
onsdag 26 mars 2025
Amanda31

Tillverkningsår på Yanmar 2GM20

Rekommendera Poster

Mindre motorer har ju ingen information för hur många timmar de har gått. En slags fingevisning på motorns skick är tillverkningsår. På Volvo Penta och några andra modeller kan man avgöra tillverkningsår genom att titta på serienummer (tror jag). Är detta möjligt med Yanmar 2GM20?

Och visst är det så att den började tillverkas 84 och fortfarande tillverkas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja den är väl ersatt av 2ym15 eller 3ym20 om jag inte misstar mig.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom just på att du frågat om en annan motor i en tidigare tråd och kollade i din sjöbod, och förstår nu att du funderar på att montera en annan begangnad motor.

Mitt råd och erfarehet i denna fråga är följande ska man byta till en begangnad motor ska man skaffa en lika dan som suttit tidigare, då det är enormt mycket arbete med att instalera en annan motor det drar med sig massor som man aldrig har tänkt sig.

Om man vill ha en större eller av annan typ bör man överväga att köpa en ny, som inte behöver vara varken grön eller silverfärjad, det finns andra fabrikat att titta på med modernare teknik.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du finner kanske var du söker i denna länk. Bytte själv motor från en YSB8  till en 2YM15 och det var inget fel på den tidigare motor trots att den var från -78. Underhåll gör mer är antal gångtimmar och ålder är min erfarenhet.

http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Yanmar/Fastst%C3%A4ll%C3%A5rsmodell/tabid/367/Default.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med. Mycket enklare att byta till samma motortyp. Men denna gång är jag intresserad av att veta åldern på en båt som jag ev är intresserad av att köpa. Hela båten alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...