Amanda31 21 Postad 30 November , 2013 Jag planerar ått göra en del uppiffningar av ruffen under våren. Främst handlar det om att montera horisontella teakribbor längs salongsidorna, stickkoj och förpik. Teak är rätt dyrt. Tips om var man får bra kvalitet och bra pris? Finns det billigare alternativ i samma kvalitet? Inredningen i övrigt är lackad. Men jag föreställer mig att det är enklare med oljad teak, är dessutom ganska dålig på att lacka, blir ofta bubblor.... Synpunkter på alternativet att olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 30 November , 2013 Hej Har du övervägt vit garnering, vi tycker det bryter av och ljusar upp det hela på ett väldigt positivt sätt! Det är ju lättare med materialvalet då, vi har använt mahogany för strukturens skull trots att vi målat efteråt! Kolla här på inlägg från vår blogg gällande Garnering En bild på målad Garnering Jag har sprutmålat vårat med bra resultat! /Tobias 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 November , 2013 Hänger på tidigare svar, mycket vanligt i USA att man vitmålar en fin teak eller mahognyinredning. Med ganska fint resultat. Du skriver att teak är rätt dyrt, enligt min plånbok är teak mycket dyrt, kvalite? Ja allt som säljs som teak är inte ens teak, man talar idag i branchen om teak och brunt trä. Alternativ? Ja om du överväger målat, sapeli eller kaya som är trä som säljs som mahogny, dom kan med fördel betsas och lackas, viket jag föredrar före olja, som kom till då man inte hade tid längre att lacka ett antal gånger innan båten skulle levereras och pengarna inkasseras. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 1 December , 2013 En helt annan infallsvinkel... Om du använder 12 mm tjockt virke, och det har en densitet på omkring 0,9 så borde varje kvadratmeter väga runt tio kilo. Om vi utgår från två kojer i förpiken, två i salongen och en stickkoj får garneringen, och varje koj är två meter lång, skrovsidan en meter hög så stoppar du in ungefär 100 kg virke i båten. Jag är ingen utpräglad kappseglare - men jag hade valt en matta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 1 December , 2013 Peter K har, som vanligt, en bra synpunkt. Men jag gjorde så här när jag renoverade min båt; eftersom ribborna egentligen bara är utseende och ett skydd för isoleringen (liggunderlag) så det behövs inte så tjockt material. Jag köpte ganska tunna fanerskivor och lät brädgården såga upp dem. Då fick jag åringen snygg också... Nästa gång målar jag nog vitt, blir ljusare ovh modernare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 2 December , 2013 Snyggt. Vad är det för dimensioner på virket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 2 December , 2013 Var köpte du? Erlandson Trade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 2 December , 2013 Hej Jag har gjort dom själv och de fick dimensionen 8X43 mm efter varvets standard. Vi valde dock att fräsa en pärla på varje sida för lite eget utseende! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 2 December , 2013 Ok, men var köpte du fanerskivorna? Och vad kostar sådana? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 3 December , 2013 Hej igen, jag köper mitt virke hos en firma i Göteborg som heter Interwood, kan inte priserna i huvudet! Jag tror att man behöver konto för att kunna handla där men jag vet att de levererar över hela sverige så kontakta dom så kan de nog hänvisa dig till ett ställe där du kan handla! Var håller du till i Sverige? /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 December , 2013 6-8 mm brukar vara lagom tjockt 12 mm är alldeles för ohanterligt. Sneak-varianten är 4 m plywood. Olja inte, lacka, det håller bättre. Det finns andra, exotiska träslag som är lite billigare och som funkar bra utomhus men teak är nog trevligare till garnering. Till stickkoj/fp brukar det vara bättre med liggunderlag/frigolit och matta. Teak blir väldigt mörkt och instängt. Alternativt till matta är skummad PVC. Lit hårdare men tålig yta, lätt att jobb med och ger ett väldigt bra slutresultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 5 December , 2013 Riktigt jäkla snyggt, faktiskt. Vår Storebro 31 har mahognyinredning och i och med renovering av henne har viss mahogny faktiskt klätta över och målats över för att få en blandning av ljusa moderna ytor tillsammas med träinredning. Det har gjort en jäkla skillnad och nu är till och med mahognyinredningen finare och ljuset har skapat en 31:a i modern tappning. Trä och vitt; en helt oslagbar kombination. Flott! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 9 December , 2013 Tack för tips. Finns I Uppsala. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser