Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Benghas

Bogpropeller

Rekommendera Poster

Hej någon som har en sea ray 270 -00 sundancer breda modellen, med monterad bogpropeller skulle vilja se lite bilder på hur den sitter monterad

MvH Bengha

post-10026639-1394237737,0266_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger också på här om det går bra.

Precis köpt mig en likadan båt.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem med det, hoppas bara att vi får tag på lite bilder. Har du en 7.4 mpi i den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok vilken storlek har du på propparna, jag hade 22 men böt till 21 kommer fortare upp i plan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk för att någon blir sur (både trådkapning och ifrågasättande) ställer jag en fråga som jag genuint gärna vill ha svar på.

Varför ska man ha en bogpropeller på en så liten motorbåt?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja. Ovana månne ;-)

Jag har inte engång motor i min 33-fots segelbåt.

OK då. En paddel.............

post-10014925-1394237739,097_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte uppenbart när Du tittar på förhållandet mellan höjden på skrovet relativt djupgåendet...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ungefär samma storlek på båt som TS och bogprop. Tomgångsfart på lägsta varv 600 rpm är ca 4 knop. Utan växel i är styrförmågan i princip noll med drev. Du kan alltså styra i 4 knop, eller inte alls. Detta kan göra det lite marigt att finmanövrera i trånga situationer, och en bogis är till stor hjälp vid minsta sidvind, du kan styra även när du driver framåt utan växel i.

Visst kan man lära sig, och jag ser det som en kul utmaning, att lägga till utan bogis. Man får ge sekundkorta puffar med växel fram och bak med rätt stora rattutslag. En utmärkt skola är att gå Göta Kanal.

Men vid tilläggningar med stäv in mot land har du det nog betydligt lättare Mackey än TS utan bogprop. Det är åtminstone min erfarenhet som även manövrerat mycket segelbåt utan bogis genom åren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och ledsen för kapningen.

Ett förtydligande är att jag har kört mycket motorbåt i olika storlekar upp till 35 fot (och nästan lika hög) men det var länge sedan och bogpropeller var då ett okänt begrepp på fritidsbåtar. Det gick hur bra som helst så det är därför jag undrar varför man behöver en bogpropeller idag.

Oldtimer var inne på ovana, men kan det vara så att även båt- och drevkonstruktionen förändrats till det sämre vad gäller manövrerbarhet?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det var båtar med singelinstallation och drev och liknande skrovform bör det ha varigt lite marigt även förr, möjligen var tomgångsfarten betydligt lägre vilket underlättar radikalt. Nyare varianter av min VP-diesel har någon slags lågväxel just för att underlätta lågfartsmanövrering.

Jag kan bara säga att min erfarenhet var den omvända när jag köpte min nuvarande motorbåt och dessförinnan i decennier till och från bara manövrerat långkölad 35-fotare utan bogis.

4 knop för att kunna styra är rätt hög fart i trånga situationer. Men visst - i slutändan handlar det nog mycket om vana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej blir ej sur, men spelar det någon roll om jag nu vill ha en bogpropp på min båt det är ju inte du som ska betala eller. Tycker om prylar  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig Benghas , kul med prylar.Jag hade en Caravelle 33 i 16 år utan bogpropeller.Monterade sen bogpropeller förra våren strax innan vi sålde den.Båten blev nästan löjligt lättmanövrerad.Har nu en tresfjord 300ultra fly.Den skulle jag inte vilja vara utan bogis på även om det är två motorer.Om man monterar själv behöver det inte bli så dyrt.På Caravelen monterade jag en Vetus 4,2 hkr. Det kan läsa om här http://batliv.bloggplatsen.se/2013/03/25/9644634-bogpropeller-montering/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle gärna vilja ha en bogpropeller på min segelbåt men skulle troligen nästan aldrig använda den.....låter det konstigt?

Normalt går det alldelse utmärkt utan och man kan lära sig hantera utan. Segelbåtar går att styra i rätt låg fart och det går attt puffa med motor mot rodret så att man får svängkraft, men vid kraftig vind så krävs det mycket svångkraft för att hålla emot vindeffekten. Så en vacker dag eller rättare sagt en blåsig dag så kommer man förr eller senare att komma i bekymmer och då behövs den..kanske.    Men då måste den vara tillräckligt kraftfull för att orka hålla emot i kanske 15m/s för att undvika att åka in i andra båtar om det är trångt och blåsigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har oxå skaffat en Sundancer 270 -98 ,

Jag har varit seglare i 14 år man kan INTE jämföra hur en segelbåt beter sig i hamnen.. Jag har aldrig känt ett behov av en Bogpropp på min tidigare båt  då man har kölen som hindrar avdriften..med en segelbåt kan man smyga i hamnarna med sid vind samt smyga framtill bryggan. Men nu när man har blivit med motorbåt så känns det aktuellt att börja kolla i dom banorna.

Jag hänger med nyfikehet med i denna tråd och hoppas på bilder och lösningar.. '

mvh Micke F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt!

En segelbåt är normalt enklare att hantera i låg fart. lyder roder bättre och även lättare att röra sig överallt på däck för att bära av etc.

Men om det är strömt eller blåser mycket sidvind så kan det bli rätt mycket rörelse-energi om båten är tung efter en stund att hantera, om man samtidigt måste väja för något eller om man håller på att ta upp ankare etc.

Ville bara säga att även i en segelbåt finns det situationer där en bogis skulle vara bra att ha även om man oftast klarar sig utan. Och att man i alla båtar bör försöka lära sig manövrera utan även om man har en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...