Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Jonbeee

Bok om plastbåtsrenovering?

Rekommendera Poster

Hej.

Funderar på om man skulle ge sig på att ge H-båten en mer ordentlig översyn och vill läsa in mig lite. Hittade ''vårda din plastbåt - renovering och underhåll'' men jag hittade bara två recensioner och de var av blandat omdöme. Har ni någon erfarenhet av boken eller kan ni rekommendera någon annan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en tidigare upplaga av boken och har haft stor glädje av den i mitt ständiga (tvångsmässiga?) uppdaterande av våra båtar. Den är inte heltäckande men jag tycker att den är en bra introduktion i ämnet. För mer avancerade operationer tex plast- och lamineringsarbeten behövs ytterligare fördjupning men det behovet  inser du säkert när du kommit så långt och då kan du säkert få goda råd här.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Författaren har ju en snarlik bok  Plastbåtsvård 

http://www.bokus.com/bok/9789197009461/plastbatsvard/

Även den är väl ok bortsett från att han snöar in på Epoxy som enda saliggörande.

I de allra flesta fall duger polyester och liknande lika bra. I vissa fall kan det tom va en nackdel att laga med epoxy om man tex vill återställa en gelcoatyta.

Sen talar jag ju emot mig själv i ovanstående stycke. Använder mer och mer epoxy vid båtjobb.Vet faktiskt inte när jag sist använvände mig av polyester. indecision

Alltid vid jobb under vattenlinjen och även inne i båten i trånga utrymme.

Lycka till med dit båtjobbande.

Har själv konstaterat, på förekommen anledning, att båtar inte är nåt intresse - det är en kronisk sjukdom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar. 

Det är lite olika typen av arbeten som man skulle vilja göra. Av de svårare så bör kanske fören nämnas, den har stött i berg vid ett antal gånger under sin livstid och skadorna där går in till glasfibern. Förmodligen måste man bygga upp detta på nytt. 

Vidare så skall vattenlinjen rättas till, den skall bitvis gå högre upp på bordläggningen. Visst kan man bara måla, det har vi hittils gjort, men färgen sitter inte lika bra där som på skrovet under vattenlinjen. 

En annan önskan är att i slutändan byta färg på bordläggningen, oklart om jag gör det, att jag gör det själv. 

Ett problem är platsen. Båten ligger 30 mil från mitt hus (vid sommarstugan) och när vi väl är där så är det sommar och båten får då ej stå på sin uppställningsplats. Alternativet är att ta hem den till halland och göra vid den på uppfarten under vinterhalvåret men temperaturen kan nog vara ett problem vid sådant arbete. 

Så, nu har jag svävat iväg tillräckligt. Det lutar nog åt att jag köper den bok jag själv länkade till och använder den som grund, så får jag se vart jag går vidare efter det. Den hemsida so du havkat länkade till funkar nog bra som komplement till boken.  

Jag ogillar dock om författaren lätt hamnar på sidospår men alternativen verkar vara få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skadorna du har är alltså i fören ovanför vattenlinjen. 

(jag brukar få mina skador på kölen surprise)

Är skadorna djup?

Har du nån bild?

I fören är ju skrovtjockleken ganska tjock pga att skrovhalvorna plastats ihop. Kanske räcker det med att bara spackla.

Skall du måla så är ju det bästa att ha båten under tak.

Jag har målat ett par båtar med tvåkomponetsfärg och har haft ytterligare en som en tidigare ägare målat.

Skulle jag måla skrovsidorna så skulle använda den här färgen. http://www.de-ijssel-coatings.se/

Generalagenten fanns under några år här hemma i Kungshamn och har efter nårgra år i Göteborgstraken flyttat tillbaka hit. Därför är många båta här runtomkring målade med den färgen. (Nej - jag har inget med företaget att göra)

Färgen lägs på med rulle och den får ett resultat som av sprutat. Påstås sträcks sig när den härdar.

Med dom arbetsuppgifter som du har framför dig så tillför inte boken så mycket. Du får nog bättre råd via företaget som säljer färgen och på deras hemsida. Böckerna går för övrigt att låna via biblioteket.

Arbetstemperaturen när du målar är viktig. En av ägarna till Smögenvarvet, målade en av sina båtar och hade för låg temperatur i verkstadshallen. Resultatet blev inte bra så han fick slipa ner och höja temperaturen. Jag tror det var till 16 grader - då blev det ok.

Vattenlinjen är ju nåt du slår ut när båtenär målad och klar. Det är ganska enkelt - när man kan.

Skrev ett inlägg om när jag slog ut vattenlinjen på min nuvarande båt. Har du ingen aning om hur du gör, kan det va läsvärt.  http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html

Slipjobbet skulle du ju i princip kunna göra redan nu, men jag hade nog väntat ett tag. Mattar du ner färgen på bordläggningen och målningen inte skulle komma till stånd av nån anledning, så har du ju förstört gelcoaten.

Kompisens Fingal vars överbygge målades med färgen. Det var mahognybåten i bakgrunden jag tog bilden på. Fingalen råkde bara komma med. Innan hade överbygget en mycket matt och anskrämlig ljusblå färg.

post-945-1394237737,2047_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kom på ett parsmå detaljer.

På det sätte du har kaggt in bilden av boken plastbårtsvår - hur du nu burit dig åt - så beter sig förumet konstigt. Varje gång jag försöjte skicka mitt svar kom bokens hemsida upp, så jag trodde jag int fått postat mitt inlägg. Det visade sig att jag postat inlägget ett stort antal gånger, i och för sig lätt att ta bort, men ändå. Det är ju inte så roligt att bli av med en lång text man skrivit.

Om du lägger in bilder - gör det på det sättet som är tänkt. Och - gör dem inte för stora - då kommer de inte med. Brukar göra mina 600x800 pixlar - då blir de lagom.

Det bästa är att ha en epoxygrundfärg även under vattenlinjen. Jag brukar köra med Geilshield. 

Jag blev tvungen att höja vattenlinjen på en av mina båtar nån gång på 1970-talet. Dev var tidigare svart och ingjuten i gelcoaten. Målade den nya breda vattenlinjen med blå hård bottenfärg, så har jag målat mina vattenlinjer den dess - dvs i ca 40 år.

Målar visserligen vattenlinjen varje gång jag lägger på ny bottenfärg. Många skulle tycka det extra jobbet va kris och katastrof - jag tycker det är helt ok med en fräch som är bevätnigshämmande. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte riktigt koll på hur djupt skadorna går i fören, har inte bild på det heller. Nästa gång jag är i bohuslän så får jag titta. Kommer nog inte dit förrän till våren dock. 

Eventuellt arbete kommer inte att ske innan sommaren utan jag är i funderings-fasen. wink

Ett av de stora problemen är som sagt; När och Var skall det ske... Man skulle haft en tempurerad lagerhall eller nåt. Får se om man kan hyra in sig någonstans när den tiden kommer. 

Angående bok så undrar jag om det inte hade varit bra att läsa en sådan, mer för att få en överblick av vad man kan göra, snarare än hur jag skall göra ett specifikt arbete. Jag har nämligen knappt någon idé om hur ett glasfiberskrov är uppbyggt, eller hur funkar gelcoat, hur reparerar man ditten och datten, vilka metoder finns etc.

Men som sagt, är inte säker på att den boken är den rätta. 

(tog bort länken till boken. Det var ingen bild utan en länktext som jag lade in. Tror länken var sådan att den visade bild på boken istället för själva texten)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju aldrig fel att läsa och få en överblick på hur saker och ting fungerar.

Var i Bohuslän har du båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hunnebostrand, grusparkeringen mellan Sweship och minigolfbanan. Står vid vägen, nästan längst bort mot minigolfen. Har du vägarna förbi får du gärna ta en titt under presseningen, om du har lust. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...