Skipper08 5 Postad 29 November , 2013 Går i båttankar Ni som har erfarenhet av Mamba, hur är ert omdöme. Vikla styrkor svagheter finns? Nåt speciellt som bör kollas extra noga? Tacksam för alla tips och kommentarer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paradise 5 Postad 30 November , 2013 Hej Vi har en Mamba 33. Den är vad jag förstår en lite nyare konstruktion än 341:an. Vi är mycket nöjda, hon seglar bra (men det säger ju alla om sina båtar ) och med nya segel är hon en fröjd. Vi har gått i relativt tufft väder över Gävlebukten, till Gotland och Bornholm mm. och jag är helt trygg i att hon tar väl hand om oss. Ett rev i storen och 12 m/s så snittade vi 7 knop över till Gotland t.ex. Bomässigt är jag något för lång för att ha riktigt bra ståhöjd (är ca 190 cm lång) och toan är rätt trång (men där är man ju inte så länge...). Salongen är jättestor och bekväm. Vi använder den lilla akterkabinen som stuv och då har man väldigt mycket utrymmen. Vattentanken är bara 100 l så vi har satt in en extra under förpikskojen. Kort sagt, en för sina årgångar mycket rymlig och bekävm båt. Blykölen underlättar ju också underhållet en del. Obs!. att en del är självbyggda och då får man ju kolla upp hur det är gjort extra noga. Isomatriggen har vad jag förstått en svaghet i och med att spridarfästena är svetsade, en del spricker där. Har kollat med Benns och de kan fixa det genom att montera nitade fästen för mellan 5 och 10tusen kr, i övrigt helt ok rigg. Vi planerar att segla långt så småningom och ev. bilr det då med denna båten, men kanske ska vi gå upp lite i storlek. Ev kommer vår båt ut till försäljning till sommaren. På Sailguide finns en del nyttig läsning inkl. omdömen: http://www.sailguide.com/batfakta/index.php?types=&boat_name=mamba&min_lys=&length_from=&length_to= Lycka till, hör gärna av dig om du har mer frågor. Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 3 December , 2013 Mitt tips är att vidga blicken och också titta efter andra fabrikat än just Mamba, det finns mycket begagnat på marknaden. Jag har själv ingen erfarenhet av just 341-an och 33-an men väl 31-an. Mitt omdöme säger att det var ett ganska billigt bygge från början, oavsett om det var halvfabrikat eller varvsbyggt. Nu har visserligen en massa år gått sedan dessa båtar var nya och mycket har säkert rättats till av omsorgsfulla ägare men det finns saker i grundkonstruktionen som man inte kan göra mycket åt. Exempel är plastens kvalité och tjocklek, känsliga fönsterkonstruktioner. Isomatmasten kan man byta mot en bättre ifall det inte är gjort. Men seglingsmässigt är det trevliga båtar, speciellt i lättare vindar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser