Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Triumph

Vikt utan motor Ockelbo dc 21

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som vet vad en Ockelbo Dc 21-79;a väger utan motor. Jagar nämligen ett bromsat släp till en Passat som får dra max 2000kg.

post-22839-1394237736,2647_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Enligt Ockelbo-klubben så väger Dc 21:an ca 1.100kg inkl motor. Då var båtarna oftast utrustade med B20 eller B30.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 21a, köpte en ny 80 kärra ifjol, du klarar dig med en 1500 kärra utan problem. Min vagn väger 360 kilo jag får således dra 1140 kg med den. De senare modellerna från 1981 och framåt vägde runt 1400 kilo, det blev nya kök och skåp i dem, din bör ligga på 1100 kilo precis som Ingemar säger. Men har du v8 an i blir de lite tyngre.

 

// Mvh Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte vad som står på kärran som styr vad man får dra... inte lagligen i alla fall?

Det är vad som står i bilens papper som gäller. Där anges ofta två vikter.

Plus att om du ska dra den högre vikt som anges så måste man numera ha BE körkort!

Jag själv har CE körkort och har för länge sedan jobbat extra med att dra timmersläp.

Trodde i min enfald att jag då var kvalificerad att köra en båt efter min bil? Nej...



Min son tog just moppekortet och döm om min förvåning, när jag förhörde honom, att jag läser innantill att jag behöver ha ett BE-kort.

Om jag ska köra lagligen mina ca 700 meter upp till huset i alla fall...  EU regler eller?

PS

Jag har haft en DC 21:a och du kan, säkert, använda ett släp godkänt för 1500 kg anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har idag en V8 som byts ut mot ny dito. Har BE kort och kollar på en TiKi 2000, bromsad boggie. Då får jag lasta 1400 kg. Kanske behövs med tanke på bränsle och allt annat man har ombord, tampar, drag, osv.

Tack för svaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har BE så jag vet vad som krävs, läs ts fråga han får dra 2000 kg me passaten......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena bytt motor ? hur djupt ligger hon  med v8an hör gärna av dig, hur mycket kostade bytet vad har du för drev? mvh // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har ett 280-drev och kommer till våren att hänga på en duopropp. Det ser jag mycket framemot, får se om det blir så stor skillnad som hag har förhoppning om.

Gamla motorn Aq 225d byts mot en ny på hela 260 hk. Spännande !!!!

Motor går på 65.000.-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...