Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Micke9000

Gasol tub 2012 tryck

Rekommendera Poster

Hej

Har mina funderingar på att sätta in ett gasolkök. Köket jag tittat på har märkning 30mbar.

Har de små 2012 flaskorna tryck så det klarar av detta kök?

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycket i ledningen är absolut inga problem, i alla fall inte vår, sommar och höst.  Vi har spis med ugn och två lågor och använder de små 2 kg flaskorna.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns två typer av gasol Propan o Butan. Om jag minns rätt så är det Butan som inte förgasas vid minusgrader och då slutar köket att fungera. Spisarna för propan o butan skiljer sig åt vad gäller trycket i inkommande slang/rör. Det sitter en tryckregulator på tuben som måste ge rätt tryck till spisen. Tryckregulatorn är olika för propan o butan. I Sverige så är propan den vanligaste gasen i gasoltuberna beroende på vårt kalla klimat (engångstuberna brukar ha butan - det är därför de inte funkar när det blir kallt). Båtar från Tyskland o Frankrike har ibland butangassystem.

Trycket i gasoltuben reduceras innan det går ut i slangen/röret så trycket kommer att räcka (om temperaturen är tillräcklig för att förgasa gasolen i tuben).

Om du köpt spis o gasoltub i Sverige så fungerar de sannolikt tillsammans. Annars får du börja kolla upp vad grejorna är avsedda för. Kombinationer av butan o propan-komponenter fungerar inte bra tillsammans och kan innebära fara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi bor året om med P11 tuberna utanför, ibland -10grader och  inga problem.

Butangas fryser(har jag för mig,det som många använder i UK) men gasol har jag inte hört fryser.

Enligt AGA Pdf-en så har gasolflaskorna 4bar(=4000Mbar) vid 0grader,och spisen behöver 30Mbar.

Som jag har lärt mig håller tuben samma tryck tills all vätska har blivit gas.

Jag var för långsam Lintott var snabbare..............bra däryes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar utmärkt, men du måste ha en reducerventil mellan flaskan och köket.

/B

post-633-1394237736,2216_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att slå den lyckliga sexan på fingrarna men för ordningens och säkerhetens skull så är det bäst att fortsätta använda lilla m i mBar. Dvs tusendels Bar.

Det är så små tryck som man knappt blåser upp en ballong med.

Stora M står för Mega eller millioner vilket ju är en miljard ggr större.

I tankarna har jag gasolyckan i Göteborg där man tankade en gasoltub i en tankstation för gasbil. Där är visst trycket flera hundra Bar vilket ju tuben inte var konstruerad för. Sånt är ju heller inte självklart. Dykflaskor t.ex blåser man i 200 Bar och utanpå är det svårt att avgöra hur stark den ena eller andra varianten av flaska är.

Kan vara skönt att veta det låga trycket i gasslangen. Det ger nog tusenfaldig säkerhet mot explosion så länge reduceringsventilen funkar. När tryckregulatorn slutar att fungera gäller att slangklämmorna är åtdragna och slangen inte alltför murken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja nu är det kanske inte typen av gas som styr vilket tryck det ska vara i köket.

Det är ju snarare typen av kök som avgör om man måste använda reduseringsventil!

En 2012 tub kan användas till både högtryckskök, då skruvar man gasolslangen direkt på tuben med lämplig avstängningskran.

Till ett lågtryckskök monterar man en reduseringsventil sedan går gasen till köket.

I Ts fall verkar det som han ska ha ett lågtryckskök, så då gäller reduseringsventil .

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högtryckskök? Det hade i vart fall jag aldrig hört talas om....  man lär sig varje dag.

Och om jag ska bidra till kunskapen så finns i England nu en ny regel om att reducerventilen ska vara avsedd för marint bruk ( dyrare förstås... men med bättre material och med en särskild säkerhetsventil? )

De reducerventiler som många använder köps på macken för 89:- och är avsedda för husvagnar och liknande...  Jag har alltid betraktat reducerventilen med lite skepsis och är då glad att det tycks finnas med lite högre kvalitet. Har dock ej sett dessa i Sverige.... än?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såna brännare man skruvar på direkt på tuben är nog de flesta utan reducerventil. Jag har en sån som använts som campingkök. Likaså de brännare för lödning som oftast sätts direkt på de avlånga små flaskorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte högtryckskök är tillåtna längre (alltså att sälja). Tror inte de följer rådande CE-normer, men de var vanliga bland tidiga gasolkök 50-70 tal.

Campingkök som går på engångsbehållare funkar enligt samma princip, men då kallar man det direkttryck. Brännaren, eller dess ventil, skruvas direkt på behållaren utan reducering. Engångsbehållare innehåller normalt högst 30% propan, så här blir det inneboende trycket lägre än i stålflaskorna som oftast har 100% propan. Propan vill förångas (och när det övergår från vätska till gas ökas volymen) vid betydligt lägre omgivande (ambient) temperatur, i häradet -40 om jag minns rätt. För butan är det runt 0-strecket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Kalledrags länk säljs fortfarande högtryckskök kanske under den mer ofarliga betekningen direkttryck.

Engångstuber är högtrycks, flasktrycks direkttrycks eller vad man nu väljer att kalla dom med ren gas eller blandningar av olika gaser och andra ämnen.

Kalle, som är en av dom galningar som använder gas i båten, och trivs med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finska TUKES (Säkerhets- och kemikalieverket) har en rätt bra broschyr om gas som kan laddas ned här:

http://tukes.fi/Tiedostot/ruotsi/farliga_amnen/broschyrer/anvand_flytgas_ratt.pdf

Terminologin är lite annorlunda och den svenska verisionen har ett par översättningsmissar men det mesta stämmer väl med svenska förhållanden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...