Tirill 22 Postad 28 November , 2013 Ett tema som återkommit här på forumet är problemet man kan få när man inte tappar av bensinen från flottörhuset (n) vid lagring av en motor en tid, som t.ex. ett halvår. Jag har förstått att en del av de problemen jag haft genom åren på mina utombordare berott på bildandet av sk kristaller från avdunstat bränsle. Speciellt i små fina kanaler för lågfart o tomgång etc kan ju detta vara ödesdigert med alla möjliga symmptom som följer. Nu till frågan: Vilket är bästa sättet att åtgärde detta på? Vad för vätska och tillvägagångs sätt skall man ha för att lösa upp dessa kristaller i en förgasare som utsatts?? Vad med att skaffa en egen ultraljudstvätt enligt nedan: En enda lyckad rengöring och man tjänar in köpet av en tvättmaskin. http://www.conrad.se/ULTRALJUDSRENG%26Ouml;RARE-ROSTFRITTST%26Aring;L-2,0-L.htm?websale8=conrad-swe&pi=826621&ci=SHOP_AREA_40363_0601120 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 28 November , 2013 De gånger vi haft problem så har jag skruvat isär och gjort rent hålen i munstycket med en nål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 29 November , 2013 Ja, jag har oxå skruvat isär förgasaren och petat med fina ståltrådar etc. Ett beprövat sätt! Men det borde finnas bättre och kanske modernare sätt att rensa ut dessa kristaller som jag ännu inte vet vad de består utav. Vattenlösliga måntro...? Jag tror att vissa firmor använder sk ultraljudstvätt, men det borde finnas mera erfarenheter ute på forumet om detta mycket KLASSISKA problem, inte bara på utombordare men allt som i alla fall har en förgasare. Kom igen nu då med lite kommentarer!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 29 November , 2013 Jag tillsätter stabilisator vätska i bensinen det förhindrar kristallbildning, slår i och kör sedan en 30 min så jag vet att stabilisatorn verkligen gått in i förgasarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simmalungt 3 Postad 29 November , 2013 Tydligen ska Aspen bensin vara bra att köra igenom före avställning för att motverka kristallbildning. Och även (kanske är ute o cyklar lite nu) få bort etanolens aggresivitet på förgasaren, nånting jag snappat upp bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 29 November , 2013 Min erfarenhet är att bensinen dunstar under vintern och tvåtaktsoljan lägger sig som sirap i förgasarna, nu har jag bytt till inombordare så det problemet uppstår inte nu. // Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 29 November , 2013 Mitt recept är att plocka sönder förgasaren i sina beståndsdelar och peta rent så gott det går med nålar eller mässingstråd, går säkert med ståltråd också, man tager vad man haver. BIltillbehörsaffären brukar ha sprejburkar med Carb-cleaner, luktar misstänkt likt bromserengöringssprej så det kan vara samma substans. Detta sprejas sedan hejvilt tills allt ser rent ut. Därpå blåser man rent med tryckluft.varpå man upprepar proceduren med sprej och tryckluft en gång till för att slutligen avsluta med sprej. Risken finns alltid att man trycker in någon skit med tryckluften så området där man jobbar bör vara så dammfritt som möjligt. Skithygieniskt helt enkelt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TVR_gbg 8 Postad 29 November , 2013 Jag har använt ett bad av aceton och lagt förgasare och delar i. Det löser upp det mesta av harts-avlagringarna (är väl det ni menar när ni skriver om kristaller) som bildats när bensinen torkat. Efter att delarna legat ett bra tag (gärna flera dagar) får man blåsa, torka och peta med nålar och liknande för att få bort det som eventuellt sitter kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 29 November , 2013 Aceton, hm det ska jag testa nästa gång.(jag missar detta) För att slippa problem startar vi våran 8hkr 2-takts utombordare utan bensinslangen ikopplad det sista vi gör sen får den gå tills den stannar.(20sec) De gånger jag kommer ihåg detta har vi ej haft problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 30 November , 2013 Ja, i mitt fall har det inte varit oljerester, eftersom de motorer det gäller är fyrtaktare. Jag tror att oljerester har en chans att lösa upp sig i bensinen, medan dessa kristaller antagligen har orsakat mig mer trassel än något annat. Förutom ACETON så är jag intresserad av om någon har testat en sådan ultraljudstvätt. En lite mer proffsig har jag en bild på här. Säljs av CONRAD för 2.700 Kr. Men det finns billigare med som borde rymma en förgasare för en motor på under 15-20 Hp. Ingen som har testat detta verkligen???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 November , 2013 Aceton skulle jag inte våga använda bara rakt av. Aceton fräter på vissa platser och gummi. Vilka som klarar sig i förgasaren är svårt att veta i förväg. På metalliska delar är det inga problem men att stoppa hela förgasaren i badet varnar jag för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TVR_gbg 8 Postad 30 November , 2013 Man plockar ju givetvis isär förgsaren innan man lägger den i badet.... Det handlar ju om att få bort skräp. Då kan man inte stoppa ner en komplett förgasare! Packningar, O-ringar och liknande behöver inte tvättas rena med aceton. De ska ju dessutom förhoppningsvis bytas mot nya (även om många säkert slarvar). Övrigt innehåll som möjligen skulle kunna vara känsligt är flottörer. Så känner man sig orolig så kan man ju strunta lägga i annat än metalldelar i badet. Jag har även testat med förtunning, dvs sånt man har för att lösa målarfärg. Fungerade bra det också. Ultraljudstvättar fungerar bra enligt uppgift men resultatet skiljer beroende på vilken tvätt-vätska som använts. Har inte testat själv så jag kan inte rekomendera något. Dock ska man nog inte tro att enbart vatten kommer att räcka i ultraljudstvätten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 30 November , 2013 Exakt de problem du nämner på en 30hk Honda (där jag visste att de pyttehål som tomgång är beroende av kan sättas igen, och jag resat med ståltråd osv) gjorde att jag gick på att en utombordarfirma sade sig fixa sådant med ultraludstvätt. Inte tusan påverkade denna ultraljudstvätt igensättningen av de små pyttehålen ett smack, tomgången gick exakt lika visset efteråt. Först efter tredje reklamationen tog firman isär förgasarna i sina beståndsdelar och rensade hålen manuellt med ståltråd, något jag skulle gjort själv annars. Detta löste problemet. De pyttesmå kanaler som kan finnas inborrade i förgasaren är såpass långa att vid igensättning så kan inte ljudsvängninganran tränga in och rengöra. Det är ståltråd som gäller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 1 December , 2013 Mr Seawolf Nu börjar vi närma oss pudlens kärna.. Jag har oxå erfarenheter om att man måste rätt o slätt peta upp igensatta kanaler med ståltråd, men då har jag inte haft tilgång till nåt annat att prova med. Jag vet att det finns firmor i Bohuslän som regelmässigt tar av hela förgasarpaketet till bl.a. Honda 90/115 och kör i ultraljudstvätt. Jag skulle tro att man tar av ev känsliga delar först. Det jag har sett av dessa berömda kristaller är något som liknar pyttesmå droppar av torkad kåda (bästa liknelsen) eler kanske torkat brunsocker. Men jag antar att en stor och välrenomerad båtverkstad måste angripa detta vanliga problem med lite mer vetenskaplig approach. Bara att sätta en ovan kille med en ståltråd på ett komplicerat förgasarpaket som det tar timmar att bara demontera, det tror jag inte. Var är detta forums nestorer på båtmotorer som Jarb, Guestson, Tvåtakt o El m.fl. Vad vet ni om detta?? Eller är det bara insprutning som gäller för er??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 December , 2013 Just så! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lary 3 Postad 1 December , 2013 Hej Att köra med Aspen i tvåtaktare, helst alltid förstås, men i alla fall under slutet på säsongen och låta motorn vid båtupptagning få soppatorsk har de senaste fyra åren inneburit total driftsäkerhet på mina två snurror: Jonsson 4 hk och Tohatsu 18 hk. //Lary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 1 December , 2013 Jag har en ultraljudstvätt som jag använder till allt möjligt men den har varit till stor nytta när jag plockat isär förgasare och bränslepumpar. Jag plockar ner allt i delar och kör dem inklusive huset. I samband byter jag munstycken, filter och annat som går att byta (renoveringssatser är löjligt billiga om man beställer från USA). Vad jag har hört är Conrads ultraljudstvättar inget vidare. Du får nog betala 2000:- för att komma upp i hyfsad kvalitet och prestanda. Jag beställde min från Kina och har för mig att den kostade 1500:- och den är lite mer industriell. Peta inte med ståltrådar i munstycken! Det är regel 1A i verkstadshandböcker när det gäller förgasare. Jag har sett kristaller i flottörhuset men då är det korrosion. Det är aldrig fel att hälla i en skvätt karburatorsprit när man tankat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 2 December , 2013 Ja, jag har tittat på diverse Kinesiska hemsidor, och jag skall ta och köpa en Ultraljudstvätt så fort ekonomin tillåter. Blir en budget på 2-3 tusen skule jag tro. Jag har kollat lite på ett forum som heter maskinisten, och där som här, finns en massa bra information om ditt & datt, bl.a. användandet av olika tvättvätskor för ultraljudstvättar. Jag återkommer nån gång i vår med resultatet av denna tvätt. Kan tänka mig att man kan använda den til en hel del saker, förutom båtmotordelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 2 December , 2013 Det är denna jag har: http://www.eumax-cleaner.com/en/pro_show.asp?id=15 Innan jag skulle köpa den fördjupade jag mig i ämnet och blev varnad för de som Kjell & Co och Conrad säljer så jag höjde min budget något och letade upp denna. Jag har kört den sammanlagt i några dygn och kan inte anmärka på kvaliteten. Kanske är den lite pseudo-industriell. Ska du köra varje dag kanske du ska titta på proffsigare. Jag köpte den för att använda till andra saker än motordelar och förgasare men det är egentligen där den varit mest värdefull. När man väl har isär en förgasare för renovering vill man att allt ska vara ostkakerent (för att citera Bosse Bildoktor) och har man ultraljudstvättat den kan man släppa att det är något man missat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 2 December , 2013 Vad är kristallerna rester av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 2 December , 2013 Jag har inte sett kristaller men väl utfällningar i godset som uppkommit av korrosion. Vet inte om det är det som TS syftar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HJALLLE1 0 Postad 2 December , 2013 Hej har med en 4taktare med kristaller i förgasarna köpte en ultraljudstvätt på kjell&co funkade inte att rengöra med vanligt vatten så jag läste att men kunde hälla i vinäger , salt och diskmedel och varmt vatten provade detta recept och resultatet blev väldigt bra tyckte jag fick bort alla rester från kristaller m,m så nu kan jag se igenom munstyckena igen så ska man bara rengöra ett par förgasare om året så tycker jag denna metod funkar bra kostar ca 1800 kr om man lämnar in 4 st förgasare hos firma tvätten kostade 499 kr mvh / Hjalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 3 December , 2013 Ja, jag vet unte exact vad dessa kristaller är och hur de ser ut. Kan vara bensinrester, kan vara oxid från metallen i förgasarna, men en sak är säker och det är att om man ställer ifrån sig en motor mer än 6 månader utan att tappa av bensinen i förgasarna så riskerar man dessa problem. De förgasarproblem jag haft på ett halvdussin olika motorer kommer omöjligt från nåt annat än just vinterförvaringar enligt ovan. Komplicerade förgasare tycks vara mera utsatta (=flera fina kanaler) än t.ex. en förgasare på en Briggs & STratton jordfräs eller gräsklippare, Dessutom är det ju bara ett hevete att ta ner ett förgasarpaket på en 100 Hp Yamha etc och chansen att man gör mer skada än nytta finns oxå. Som sagt, jag skall köpa en ultraljudstvätt från Kina asap, och återkomma med erfarenheter. I mellantiden hade det ju varit intressant om flera här hade kommit med sina erfarenheter, och gärna just på förgasare. temperaturer, tvättvätskor, vad blir bra/inte bra etc etc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 3 December , 2013 Jag använder alltid ultrljudstvätt vid rengöring av förgasare och kör de i vanligt vatten. Den tvätt jag har har också värme och det fungerar perfekt. Efter att jag tvättat så sprutar jag alla kanaler med WD40 och blåser rent med tryckluft. Sedan låter jag delarna torka över natten. Hårt smutsade förgasare som stått flera år får man ibland köra flera gånger i tvätten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 4 December , 2013 Nordin Vad använder du för uljtraljudstvätt???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 4 December , 2013 Jag har en Finnsonic W-181-TL, rymmer ca 2 liter och en UL frekvens på 40kHz. Den har en mekanisk timer typ äggklocka på max 15 min och man kan köra med eller utan värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 5 December , 2013 Fynd från nätet: Svar från Svenska Shell: Vinterförvaring av bensin Hej Bensin åldras på flera olika sätt -det du nämner är ett nämligen att bränsle ger utfällningar. Vad gäller vinteravställning av motorcyklar brukar det vanligaste bränslerelaterade problemet var startproblem då Mc:n tas i bruk efter avställningen. Detta beror på de lättflyktiga delarna av bensinen i förgasarens (förgasarnas) flåttörhus dunstat bort under avställningen. Det enklaste sättet att undvika detta är att i samband med avställningen tömma flottörhusen på bensin. Vid starten fylls följaktligen förgasarna med färsk bensin och starten blir säker. Risken för utfällningar kan inträffa vid längre tids avställning. I sådana fall är det bäst att dessutom tömma tanken och förbruka bensinen på annat sätt alternativ fylla den på ett trycktätt kärl, t.ex. jeepdunk. Hälsningar Börje Kronström Team leader QHSSE & Technical Support AB Svenska Shell Hej Angående din fråga om bensinkvallite. Hållbarheten på bensin är normal 3-5 månader. Problemet är inte att bensinen fäller ut. Problemet är i stället det lättaste kolvätena. De är butan och uppåt. I normala fall är butan en gas och dunstar alltså väldigt lätt. Om det lättaste komponenterna saknas blir motorn mycket svår att starta. Problemet med utfällning som du beskriver är i de fall när all bensin dunstat bort och endast lämnat kvar de additivpaket som finns i bensinen. Additiverna är ex. rengörande additiv o.dyl. dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt. Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan kleta fast. Vår rekommendation är alltså att du ska tömma tanken och dränera bränslesystemet på din motorcykel vid längre stillestånd. Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar. Hoppas detta varit till hjälp. Vänliga hälsningar Lars Olausson Produktspecialist AB Svenska Shell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 December , 2013 Trevligt att få medhåll från bensinfabriken! Jag har propagerat för täta tankar senaste trettio åren. Under tiden har det sålts bensinstabiliserande tillsatser för miljarder. Täta tankar blir det nog inte i brådrasket. Tills dess förvarar vi bensinen i öppna kärl. Att ha bensinen i en tank med ventilation är som att ha den i ett Höganäskrus med en porslinstallrik som lock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 7 December , 2013 Mycket MYCKET intressant med tanke på min ursprungliga fråga. Vad är det som blir kvar i bl.a. förgasare som besinen har avdunstat i...? Ibland omnämnt som kristaller. Det är alltså de additiv som bensinen innehåller. Ja, jag har nog underskattat lite den problematiken bakom detta fenomen måste jag säga. Kan ju oxå vara så att andelen additiv har ökat på senare år gentemot tidigare. Jag har haft några riktigt griniga förgasare de sista 10 åre som jag tyvärr inte dränerat under vinterförvaring. Nu skall det i alla fall inhandlas en ultraljudstvätt, även om den kanske inte blir alena saliggörande. Mycket möjligt att man får ta och gå på lite kanaler etc med tunn ståltråd oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 31 Januari , 2014 Har nu införskaffat en dylik ultraljudstvätt från Kina. Badet rymmer ca 6,5 liter så just förgasare skulle f¨plats fint. (300x150x150 mm) Har testat på lite olika grejer, och det ser ut at funka, men det verkar ta bra mycket längre tid än de 30 minuter som är max inställningstid på tvätten. Men nu til frågam: Vad för tvättvätska är bäst inklusive tillsatser at använda till just förgasare? Antar att någon här på forumet måste ha nån erfarenhet? Vatten? Avfettning? Fotogen? Eller vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser