toop 2 Postad 27 November , 2013 Hej har en najad 34 med akteruf, Skot skenmanöver till stor seglet sitter bakom mig på bänken, väldig opraktisk det är trångt, undra om dom sitter där på alla doma båtar eller om det finns bättre lösningar?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 27 November , 2013 Skenmanöver var ju en smårolig rättstavningsdefekt. :-) Det vanligste om man vill bli av med storskotet från sittbrunnen är väl att dra om det till tysk skotning istället. Personligen tycker jag att det blir meckigare då när man måste fram till huset och pilla för att justera skotet. Blir lätt så att man skotar hem storen i mitten och struntar i den tills man plockar ner seglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 28 November , 2013 Jag vågar nog påstå att det är vanligare att man sätter en skena på bridgedäcket än att man installerar tysk skotning. Båda lösningarna har sina för- och nackdelar. I min båt har jag en löstagbar skena som sitter mitt i brunnen. Sitter rätt vid segling, man tar bort den i hamn och fäster skotet i relingslisten. Jag är jättenöjd; enda nackdelen är att den är lite kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 28 November , 2013 Att skota storen i en skena på bridgedäck utan tysk skotning - hur fungerar det? Har du någora bilder så att jag förstår bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 November , 2013 Ibland får man lite dumma tankar. Nar jag läste din råga fick jag just en sån. Har haft skotskena mitt i sittbrunnen på två av de båtarna jag haft. En fast och en löstagbar. Tycket egentligen inte att nåt av lösningarna var bra. De flesta av minabåtar har haft skotningen akterut. På skena eller som ett upp och nedvänt V. På min nuvarande båt som har masten ståendes i sittbrunnen har jag en skotskena akter om nedgångsluckan till akterruffen. Den dumma tanken. Du får skaffa dig en längre bom och ett större storsegel. Båten är väl underriggad och segelyta kan man aldrig få för mycket av - bara man kan reva. Då kan du sätta skotskenan akter om luckan till akterruffen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 28 November , 2013 Tror du tänker på rufftaket. Bridgedäcket är ju akter om ruffluckan, så det är inga problem. Jag har inga egna bilder, så jag stjäl en helt utan skam i kroppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 28 November , 2013 Ah, det förstås. Naturligtvis har du rätt, jag tänkte fel. Det var så som jag uppfattade att TS hade det idag. Personligen tycker jag att det är den perfekta kompromissen av nåbarhet, hanterbarhet och ändå slippa slå i knän och smalben hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 28 November , 2013 Bövelen vilken gigantisk försegeltriangel du måtte ha Toaen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 28 November , 2013 Jag förstår - jag har tolkat det som att det sitter på aktertoften som t ex på en Vega eller liknande. Kanske också fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 28 November , 2013 Hej toop. Du har fått en del svar. Här kommit mitt. Jag har seglat med skotskena på bridgedäcket som Peter_K visade. Seglat med skot på rufftaket. Jag har haft skotbalk tvärsöver mitt i sittbrun. Efter att ha slagit i knäna ett par gånger åkte det bort. Vill kunan röra mig fritt utan att klättra över saker å ting. Alla tre förkastligt enligt mitt förmenande. Det är alltid något i vägen. Allt detta hänger naturligtvis ihop med sittbrunnens storlek, antal folk i sittbrunnen, förhålanden där man seglar. Skillnad i hårt väder och liten sittbrunn å vackert å sol och mycket folk. På min nuvarande båt har jag den för mig ideallösningen. Storbommen är mycket längre än seglet. Den når ut mot akterkanten på sittbrunnssargen. Å se där har jag storskotet. Helt ur vägen. Lätt att nå det inga rep i brunnen. Inga axlar å flytvästar och kepsar som fastnar, inte i vägen när man skall gå ner i ruffen, inte i vägen för någon. Sedan har jag absolut inte upplevt det svårt att man får vrida om sig en aning när man skoter in el slackar. Oftast sitter jag kvar vänd framåt och tittar på seglet medan jag drar-släcker skotet med andra handen. Funkar bra för mig. Så mitt förslag? Lång bom och skotet akter om sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 November , 2013 Jo, jag skall ju alltid va värst. Den stora genuan är på 26,5 m2 och Storseglet är på 7,5 m2. Efter hand har jag kommit på att båten är väldigt styv. Jag har kryssat - ensam - i kulingvindar med full genua och dessutom med ett kuttertag som hindrade genuan i slagen. Fast våra kappseglare hade nog gråtit blod om de sett den kryssen, med tanke på hur mycket jag höjd jag tappade i varje slag. Den enda gången jag egentligen behöver storseglet är när jag kryssar med kryssfocken i hårda vindar - för balansens skull - och då måste jag reva storen. Dock passar båten bra ihop med sin ägare. Den ser inte riktigt klok ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 28 November , 2013 Jag har - precis som Kalman - seglat med storskotet lite överallt. På min förra båt satt det på sargen bakom sittbrunnen, men till skillnad från Kalman tyckte jag det var den absolut sämsta lösningen. Att trimma blev bakvänt, och skotet trasslade in sig i rorkulten. På nuvarande båten sitter skotskenan tvärs över brunnen - jag har inte slagit i en enda gång under segling faktiskt, och tycker det är en lysande placering Smaken är som bekant som baken, och alla tycker olika var bara det jag ville ha sagt. Det som är bra för mig, är inte bra för Kalman och hur han seglar - och precis tvärs om. Men. Nu har du några uppslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 946 Postad 28 November , 2013 Lite begreppsklargörande... Tysk skotning innebär väl att skotet (storskotet) löper från ett skotlås/skotråtta på ena sittbrunnssargen - fram till masten - upp till bommen - akterut till skotpunkten (som kan vara på skena på rufftaket/bridgedäcket/tvärs sittbrunnen/akterdäcket) - tillbaka upp längs bommen -fram till masten och tillbaka till skotlås/skotråtta på andra sittbrunnssargen. Tysk skotning har inget att göra med var skotskenan sitter. Fördelen med Tysk skotning är att skotet kan trimmas oberoende av på vilken sida av sittbrunnen man sitter. Hur långt akterutman vill ha trimningspunkten (skotlåset) väljer man själv. Om man vill kunna använda skotvinchen så påverkar det självklart var skotlåset placeras. Sen kan man välja att sätta skotskenan på rufftak/bridgedäck/sittbrunn/akterdäck vilket som passar. Att ha kombinationen tysk skotning o skotskenan på rufftaket gör att skenan o skotet är ur vägen och att skotning kan ske i lovart eller lä beroende på var skotaren (rorsman eller gast) tycker att det är enklast att jobba. Sen måste bommen självklart hålla för belastningen. Om ruffnedgången sitter långt fram så hamnar skenan långt fram och då blir det stora krafter på bommen. då är det kanske lämpligare att sätta skotskenan (eller hanfot) bakom sittbrunnen. Jag har tysk skotning och skenan på rufftaket och tycker att det är praktiskt o bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toop 2 Postad 28 November , 2013 Oj stavningen var inte bra! Jag har en akteruf och luckan dit är där sittbrunnen sluta så bakom den blir väldigt långt bak. Det är ratt och lite trångt mellan bakant av sittbrunnen och ratten enligt mig och där är också skotskenan!! Är det någon som hat bilder på tysk skottning? På min föra båt vegan sat skotskenan bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 29 November , 2013 Det finns massor med bilder - bara att googla! Till exempel http://www.sybluebird.se/default.htm?turl=Documents%2Ftyskskotning.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 29 November , 2013 Jahapp....då har man lärt sig nått nytt då.... Jag trodde tysk skotning var det som jag visar på bilden här (ärligt stulen på nätet). Det där att det går runt så man kan skota-trimma från båda sidorna trodde jag heter något annat. Inte alls dumt att ha det så. Det har jag sett på många äldre båtar. Bla en av våra bästa vänner, träbåtsbyggare mm har det så på sin fina träbåt Pandion. Kan bara skicka en bild i taget så jag fortsätter på nästa inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 29 November , 2013 Här kommer nästa bild på det som enl inlägget ovan kallas alltså Tysk skotning? Stämmer det? (bilden lika ärligt stulen på nätet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 29 November , 2013 Som jag ser det är det samma lösning som jag länkade till, men wincharna sitter längre akteröver för att rorsman ska kunna trimma storseglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 946 Postad 29 November , 2013 Den skotdragningen såg konstig ut. Den verkar gå via block vid skotskenan och upp till skotvagnen och vidare upp till bommen. Normalt så går tysk skotning som din första bild (fram till masten och ut längs bommen) men tillbaka på andra sidan. Peter_K:s länk till bilderna ger en bättre bild av hur det kan arrangeras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser