arvikaglava 4 Postad 27 November , 2013 Hej Undrar om nå´n har erfarenhet av Pan värmare. Den skulle passa i min J-17, men man vill ju helst höra om någon har testat den. Någon som inte har säljintresse. Säljs av Norrköpings Skeppsfournering Marin AB. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 30 November , 2013 Har ingen erfarenhet av denna värmare, lyfter tråden med lite kommentarer så kanske någon annan fyller på ! Ur annonsen: ”Har man spis ombord och inte vill kosta på sig en fastmonterad värmare är PAN2000 det bästa värmaralternativet på marknaden i dag” - Båtnytt, nr 3/2008 Min åsikt utan att ha använt den: + Billig kostar ca 3800 kr, rökrör tillkommer. - Gör att spisen inte kan användas samtidigt - Du måste ha en öppningsbar tätning för rökröret rakt ovanför spisen - Delarna måste stuvas undan då de inte används, - Kan inte ha värmaren igång under segling - Värmen blåser inte ut längst ner där du behöver värme mest utan kommer för högt - Du måste ha spisen och gasen på, när du sover om du vill ha värme då Slutsats Jag skulle hellre installera en liten luftburen värmare, lite dyrare men mer lättanvänt och även bättre, (men som sagt jag har inte testat denna) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arvikaglava 4 Postad 30 November , 2013 J-17 är en så liten båt att en fast värmare verkar overkill. Dessutom drar dom fasta mer ström. Jag hade tänkt att den skulle stå över mitt origokök på durken under skjutluckan som skulle vara öppen enbit. Öppningen skulle ersättas av en brädbit med ett hål för rökröret. Intaget av luft skulle ske gnom att skottluckorna höjdes så att en smal springa öppnades i underkant. Givetvis avstängd då man sover. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bananaz 1 Postad 13 Januari , 2014 Skepp O'hoj! Jag har en Pan till min Hydra och är nöjd med den även när jag seglar sena höstar. Brassar igång den på kvällen efter seglingen och på morgonen innan jag vaknar. Skorstenen är av enklaste sort, dvs. en skrovgenomföring för vattenpåfyllning som jag skruvar av locket på när jag använder den, ska dock tillverka ett litet T rökrör för att hindra regn att komma ner till värmaren och fräsa. Spritkök bör dock undvikas då de sotar igen elementet och då blir rökgastemperaturen lätt för hög. Bäst vore det att få ner varmluften lågt men fukten hålls borta likväl och din lösning är tillräckligt bra. På större båtar än våra ger det nog sämre effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 13 Januari , 2014 En god vän har en i sin Birdie 24:a, han är ganska nöjd. Han kör med origo kök, så han har gjort en skorsten för att leda ut röken så dom inte blir koldioxidförgiftade. Det enda som han tycker är lite trist är att värmen inte sprider sig till förpiken. Har man inte stor batteribank är det ett bra alternativ. Blir det riktigt jäkligt kan man stöda med värmeljus, några i en gryta ger riktigt bra värme, man skall vara lite försiktig så man inte ställer i för många - då övertänder dom, det är lite läskigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser