crabfish 61 Postad 27 November , 2013 Nej den gäller inte båtar, ännu, utan hur konstigt det blir när våra myndigheter ska göra något vettigt. De flesta fattar hur farligt det kan vara med mobiltelefonanvändande i bilar på fel sätt men ack nej inte våra beslutsfattare. Något fattas nog där, kanske de borde äta mer fisk vilket man ska bli klokare av. I Sverige har vi fått använda mobiler fritt, men 71 andra länder har infört förbud mot handhålla mobiltelefoner, även grannarna Finland, Norge och Danmark. Flera länder har även förbjudit handsfreeanvändning. Så till vår nya lag. Enligt den får man ”ägna sig åt användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet”. Känns det otydligt? Transportstyrelsen ombads reda ut luddigheten och kom fram till att det inte är ett generellt förbud: Men använder du mobilen på ett trafikosäkert sätt bötfälls du. http://www.svd.se/naringsliv/motor/forbjud-mobilen-i-bilar_8765250.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[] Men att köra båt efter två glas vin är straffbart utan minsta bevis för att det är farligt. Mobiltelefoner finns bevis för att de är farliga att använda och många andra länder fattat detta men i Sverige verkar det som man ofta har otur när man tänker när man ska göra något åt säkerheten Nej det var ingen ny 0,2 tråd utan en om galet det blir och skulle inte förvåna mig om det kommer liknande luddiga lagar/regler för att öka säkerheten på sjön. Flytväst ska användas om det inte menligt påverkar fritheten på sjön Verkar vara något i den stilen som man tänker då inget händer för verkligt ökad säkerhet. Nej givetvis använder jag inte mobiltelfonen när jag kör båt i planingsfart, däremot i lägre fart och om jag kan hålla mig ett stycke bort från övrig trafik och kan göra det på ett säkert sätt. Vad anser du, borde mobiler förbjudas utan handsfri i båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 27 November , 2013 Angående lag om förbud av användande av mobiltelefon vid framförande av båt: 1. Är det ett problem i dag som ger mätbara och tillräckligt allvarliga konsekvenser, ja då kan det vara lämpligt att lagstifta. 2. Om man använder formeln Sannolikhet (att beteendet orsakar olycka) X konsekvens (av en olycka) på ett antal olika båttyper och hittar fall där resultatet är oacceptabelt hög, ja då kanske man ska överväga att lagstifta. Detta tänk borde föregå all form av förbudslagstiftning, men det gör det inte alltid. Om man bör införa lag? Nej inte enligt vad jag anser då det i så fall skulle vara svårt att skilja mellan mobiltelefonanvändande för nöje (ringa) och för nytta (navigera). Mvh Jocke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 497 Postad 27 November , 2013 Man kansek borde förbjuda navigering... ...inte bara meg hjälp av moblitelefonens GPS. Navigeringen påverkar helt klart framförandet av båten menligt, särskilt när man är ensam ombord. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 27 November , 2013 Ah, satt i dagarna och insåg att det var länge sedan vi alla bråkade om 0,2-lagen. Tack crabfish för att du startar ännu en tråd där du kan dra paralleller till den lagen, det har varit lite stillsamt på forumet och det har mest pratats en massa teknik och verkliga problem - blä! Nej, jag tycker inte det skall vara förbud att prata i mobilen medan man kör båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 27 November , 2013 Peter, du är fri att få tro vad du vill. Här försöker vi hålla oss till mobiltelefoner och möjligen navigationsutrustningar vilka kan störa uppmärksamheten och bli en fara. Kanske även du kan hålla dig till detta i denna tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 November , 2013 När jag segla själv - och det gör jag ganska mycket - begränsar jag användandet av mina hörapparter så mycket som möjligt. Dvs - jag använder dem nästan inte alls. När det gäller mobiltelefonen skulle man kunna ha samma förhållningssätt även där. Nu behöver jag inte tillgripa denna lösning - jag har ett 3 abbonemang. Man kan ju själv bestämma sig för att begränsa sig inom vissa områden. En självpåtagen begränsning, för mig, är dörjefisket efter makrill. Seglar jag själv och jag vet att jag inte kommer hem på kvällen anväder jag bara en dörj. På dörjen har jag bara 2 blänken/krokar. Får jag napp måste jag ta upp dörjen direkt. Då kan jag maximalt få två makrillar. Dessutom får jag inte dörja på två dygn efter att jag fått makrill. Flytväst tycker jag är helt onödig. Däremot är livlina obligatorisk om man måste gå fram på däck när man seglar. Vid riktigt dåligt väder även i sittbrunnen. Principen är - håll dig alltid kvar ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 27 November , 2013 Nu sket det ju sig redan i dit första inlägg eftersom du drar paralleller redan där alldeles själv, men lovar ändå att fortsättningsvis hålla mig till att prata om mobiler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 27 November , 2013 Angående navigationsutrustning (läs; plotter) måste jag säga att det tvärt om ökat min uppmärksamhet på omvärden. När jag tidigare använde sjökort var jag tvungen att alltid veta exakt var jag var - nu kör jag head up och ser att vattnet framför båten är grundfritt och jag kan bara kasta ett getöga då och då på skärmen istället för att orientera mig exakt. Speciellt mycket hjälper detta vid kryss då man ju ändrar färdriktning mest hela tiden. Jag brukar f ö faktiskt använda HF modell sladd på sjön då jag på så sätt slipper ta upp mobilen ur fickan och därmed riskerar att tappa den i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 27 November , 2013 Tycker inte att man ska prata i mobilen när man kör bil om man inte har handfsree. Ser dagligen förare som beter sig konstigt (tar upp två filer, vinglar, och har ingen koll på hastigheten) p.g.a. att dom har luren i örat. Däremot tycker jag det är OK att prata i mobil på båt även utan handsfree i de flesta situationer. Vore intressant om någon tycker annorlunda nu när man vill sätta likhetstecken mellan att framföra båt och bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 November , 2013 Med såna båtar som vi har är det ju en viss skillnad på bil och båt. Kör man en båt som går i 40 knop är det ju en helt annan sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 497 Postad 27 November , 2013 +1 Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 November , 2013 Tycker det kunde vara dags att du kastar dig in i politikens virvlar så det blir nån reda på beslutsfattandet. Sällan jag sett nåt berömmande ord om vad politikerna åstadkommer från krabbtaskan. Nu blev jag en sån där gnällgubbe som frugan försöker få mig att avstå ifrån att vara. Av nån anledning finns det fler gnällgubbar än kärringar. Eller? Har det med betraktningsvinkeln att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 27 November , 2013 Säkert en hel del skillnader och säkert beroende på omständigheter. Om det går en del sjö så försvårar det mobilanvändning påtagligt och farten likaså. Lite lika med bil om man tänker skillnaden att köra på en fin och rak sommarväg eller på en slingrig väg med massa snömodd. Att det finns folk som skickar SMS när man kör bil är totalt vansinnigt. Säkert olämpligt i många sitoationer i en båt också. Vad jag vände mig mot i första inlägget var flatheten i att inte klämma åt och sätt tydligare gränser för mobilanvändning i bilar. Där finns en hel del att ta till sig i fakta. För båtar borde man nog undersöka och se om det finns vissa behov. Dock lurigt att övervaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoegakusten 7 Postad 27 November , 2013 Varför nämna två glas vin om du vill undvika en 0,2-debatt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 November , 2013 Det finns ett talesätt som säger; Det hjärtat är fullt av - det talar munnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 28 November , 2013 Det finns en relation till 0,2 lagen och är att den lagen infördes utan fakta och med hänvisning till biltrafik. Det är därför jag nämnde den som exempel i första inlägget. Dock tycker jag vi diskuterar den lagens innehåll mm i de trådar som vi redan har för detta. Ok? Om någon har en liknande lag som införts med hänvisning till biltrafik så kan vi byt till den som referens. Men angående mobiltelefoner ska det bli intressant om man kommer välja att ta fram fakta för just mobil telefoner och båtar eller om man kommer göra en direkt koppling till bilkörning. Min åsikt är att förhålllanden i båtar är väldigt olika beroende på båttyp, fart och övriga förhållanden. Även om det finns skillnader för bilar, olika fart osv. men just båtar tror jag är väldigt olika. Finns säkert vissa likheter med att använda mobil i bilar men aldrig helt samma. Därför intressant och se om man gör en copy-paste och inför samma lag för båtar och mobiltelefoner som i bilar. För bilar intressant om man kommer göra någon uppföljning av de nya reglerna och om det får någon effekt av mätbar nivå med en relativt flat lag. Som den är nu kan man fortsätta prata i telefon, skriva SMS och läsa epost i mobilen. De kan aldrig påvisa vad man gjorde. För att undvika missförstånd så kan jag nämna att jag svarar i telefon under bilkörning, i vissa lägen ringer någon men aldrig SMS eller liknande utan först stannat. Liknande med båt men då är det i typ 5-knopsområden, aldrig under färd i planingsfart. Dock tror jag det kommer vara väldigt många som inte bryr sig ett smack om mobiltelefonanvändande i bilar. De kommer fortsätta som tidigare. Risken att åka dit är minimal, troligen obefintlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 497 Postad 28 November , 2013 Jag tror det är uppenbart för alla och envar som har körkort att det inte alls är lämpligt att läsa och skicka SMS samtidigt som man kör bil, inte annat än om man står still. Jag tror också det är uppenbart för alla som har båt att effekten av att titta bort - ner på mobiltelefonen - i mellan 5 och 10 sekunder inte påverkar sjösäkerheten nämnvärt. Man kommer inte mer än högst ca 200 m under den tiden och det området kan man skaffa sig överblick över innan man tittar bort. Om ni inte tycker jag har rätt, gör följande tankeexperiment. Du är ensam och kör din bil i en efter omständigheterna lämplig fart. Vägen är rak och dubbelfilig (två filer åt vardera hållet) utan någon trafik. En tok på Maringuiden har bett dig testa hur länge du vågar blunda när du kör som vanligt. Du förbereder dig, inga bilar, vägen är spikrak, 500 m sikt rakt fram, inga av- eller påfarter, inget som kan störa experimentet. Du blundar och räknar. 1001, 1002... Hur långt kommer du innan du öppnar ögonen? Samma sak i din båt, du ligger på marschfart (alt. lagom vind och seglen står perfekt), du har full koll på land, grynnor, sjömärken, mm, inga faror och inga båtar syns till. Du blundar och räknar. 1001, 1002... Hur långt kommer du innan du öppnar ögonen? Vart vill jag komma med det här resonemanget? Ja, det kan ni fundera på. Mackey PS Jag avråder alla från att utföra ovanstående experiment. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 28 November , 2013 Då jag är en lydig och ansvarsfull medborgare har jag i vår DC installerat alkolås samt 3 punkts bälten på samtliga platser även inför flytvästtvång för samtliga ombord jag har dessutom placerat skyltar med texten INTAG AV ALKOHOLHALTIGA DRYCKER OMBORD STRÄNGELIGEN FÖRBJUDET jag har även för säkerhetskull meddelat att ALL MOBILTELEFON ANVÄNDNING UNDER FÄRD ÄR FÖRBJUDET då detta menlig kan påverka säkerheten ombord så nu känner jag mig som en RIKTIG SVENSK men jag måste medge att jag protesterar lite grann jag äter INTE 6-8 brödskivor om dagen bara 2 /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 28 November , 2013 Hoppas du inte heller äter ost! Detta har ju nyligen bannlysts av Livsmedelsverket. Dessutom skall du helst låta bli kött. Fattas det inte ytterligare en skylt ombord: BÅTEN FÅR AV MILJÖSKÄL EJ FRAMFÖRAS MED HJÄLP AV FÖRBRÄNNINGMOTOR Mvh/Sea Maniac (som nog inte är någon riktig svensk) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 28 November , 2013 Tycker mest du låter som en övernitisk medborgare, Kenbja. För så ser inte den vedervärdiga, grundlösa, rättsvidriga, onödiga och nykriminaliserande lagen som inte får nämnas i tråden ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 28 November , 2013 Har just set DÖDEN DÖDEN på SVT play och denna gång handlade det om barn jag säger bara man är jäklig liten även som vuxen /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 28 November , 2013 Det var just däför jag skrev i de flesta situationer. Som alltid så måste sunt förnuft finnas, hur många lagar som än skapas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 28 November , 2013 Självklart ska mobilanvändande förbjudas när man kör båt.. det är förmodligen livsfarligt att samtala när man framför en båt, vore kanske bäst att även förbjuda vanliga samtal med föraren så han inte brister i koncentration. När man ändå håller på med förbud vore det nog bäst att förbjuda båtar, om vi gör det vet vi ju att båtolyckor kommer att försvinna helt. Eftersom båtar och bilar är att jämnställa med varandra så borde man nog även förbjuda bilar. Vi måste försöka få fram en säker värld där inget ont kan drabba oss, för allas bästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 28 November , 2013 Men grabbar, nu har den hä tråden redan spårat ut. Kan vi inte glömma gammalt groll å ge Crabbis en chans till? Han kanske bara ville diskutera just om det kan finnas situationer även på båtar där det är olämpligt med mobil. Även om det för de allra flesta verkar hur absurd som helst. Han ville väl kanske åsså belysa hur tokigt regler-lagar kan komma till för att någon driftig person driver frågan. Försvarar inte honom, spårar det ur ändå mera så hade jag väl fel. Men, mina synpunkter. Själv blir jag på gasen om jag tex lyssnar till Ungersk Rapsodi nr2 av Frans Liszt på bilstereon. Vips så är jag uppe i olaglig fart. Så...istället för att ivra för förbud för att lyssna på stereo-, prata med passageraren, raka sig- knyta skorna, sminka sig, ta sig en kopp kaffe, ja allt tokigt många håller på med medan de kör-- istället för det så skärpte jag till mig å lyssnar inte på bilstereo på sådan musik. Så....till båtar då. Min erfarenhet begränsar sig till segelbåtar å enstaka motorbåtsfärd i samma fart som för segel. Men jag har mött 20-30 knopare på sjön. Dem bortser jag från. Kan inte tänka mig en situation där jag skulle hindras av mobiltelefon. Okej, det är storm och det regnar och båten kränger och vi skall ta in sista revet åsså, sjästället läcker och man har adrenalinet på topp, inte fabian ringer jag på mobilen då. Har nog fullt sjå att hålla mig kvar och fixa seglen. Samma när jag skall in å ta bojen, inte ringer jag å missar inte samtalet men bojen å brakar in i bryggan? Lite förstånd har väl även de dumma, alltså även jag. Å de som har ännu mindre, ja.. de förstår nog inte det hela ändå, så där hjälper det inget. Mot dumheter kämpar även Gudarna förgäves. Så då tillbaka till din fråga Crabbis.Vad ville du egentligen med tråden? För svaren är nog ganska uppenbara. Som jag ser det så är det därför det har kommit lite ironi å spydigheter och drog iväg tråden. Å ang säkerhet, jag går aldrig barfota ombord under gång. Inte efter jag skadat mig. Å har ingen flytväst efter jag fastnat å höll på ställa till en olycka. Men jag kör med uppblåsbar samt sele, sele å åter sele. Man får inte lämna båten. Amen. Fast är jag ute till havs å det är kallt i vattnet så vette fan om det inte är bättre att de inte hittar mig än att jag ligger fridfullt i vattnet med västen på men är totalt död. Även om jag råkar ha mobilen i handen! Har två ggr i mitt liv råkat ut för hypotermi, nedkylning. En gång under seglats, ensam. Hann komma i hamn. Å en gång under kontrollerade former vid min egen brygga. Skulle göra ett jobb på propellern. Jag klarar inte 15 minuter i 10 gradigt vatten. Å inte 5 minuter i 5 gradigt. Fiskar man inte upp mig innan så är jag rökt ändå. Så...lämna inte båten! Men lämna gärna telefonen----hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 29 November , 2013 Vår lagstiftning är full av luddigheter, det går att hålla på vecka ut och in med att fylla på med luddiga paragrafer som ryckta ur sitt sammanhang framstår som helt befängda. I enstaka fall är de även satta i sitt sammanhang befängda, men det hör snarare till undantag än till regel. Sen undrar jag om det verkligen ligger i farans riktning att det skulle vara ett mobilförbud på gång till sjöss, känns mest som ytterligare ett rättshaveristiskt konspiratoriskt utfall. Men men, skit samma. För egen del lägger jag undan telefonen i ett fack vid förarplatsen när jag kör i marschfart 25-30 knop. Behöver händerna till ratt, gas, plotter och sjökort. Skulle jag behöva tala i telefon blir det i tomgångsfart 4 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 November , 2013 ArneRadar Menar du på fullt allvar att man behöver va mer koncentrerad när man kör i 25-30 knop, än när man kör i min normal medelfart - 4 knop. Jag har själv ingen aning då jag aldrig framfört en båt snabbare än 9 knop. Fast i den farten upplevde jag att jag var tvungen att hålla tungan rätt i mun. En slör upp i Kosterrännan. Saftig medsjö, med all sannolikhet ganska mycket medström och vind upp emot kuling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 29 November , 2013 Nu ska man ju i ärlighetens namn säga att det det inte är bara i Sverige som det kan gå fel i lagstiftningen. Som TS redan nämnt så finns det länder som har förbud mot att prata handsfree när man kör bil. Det borde ju i så fall även vara förbjudet att prata med passagerarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 29 November , 2013 Mycket bra påpekande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 29 November , 2013 He he... jo jag är gravallvarlig En slör i saftig medsjö och -ström i kruling kräver likaledes att man håller tassarna på rätt saker. Jag är uppvuxen med att segla långkölad ketch, allra helst utomskärs eftersom båten i fråga trivdes bäst i (läs behövde) hårda förhållanden. Vill mena att den segling du beskriver är mer upphetsande än att fräsa fram genom Lindalssundet i en planande motorbåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 November , 2013 Min båt är dessutom ganska svårstyr, eftersom den har kölen långt akterut. Den måste passas varje sekund under den ca 5 distansminuter långa färden från strax söder om Svangens fyr till den nu så berömda Saltö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser