Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
fagelbla

Är babysatget verkligen nödvändigt...??

Rekommendera Poster

Tjena alla riggexperter! Här får ni en fundering att sätta tänderna i: Har en Galion 22 som i orginal är 7/8-delsriggad, men hon har (förmodligen av handicapskäl) riggats om till masthead och seglar riktigt fint med det tycker jag. Det medför dock att rullgenuan är stor och fastnar i babystaget ibland när man slår i svag-medelsvag vind med påföljden att seglet slits och man ibland måste gå fram & reda ut eländet. Har provat med olika hjul etc men inget funkar riktigt bra tycker jag. Det finns akterstag, övre och nedre sidstag med bakåtsvepta spridare och givetvis ett rejält förstag. Så behövs verkligen babystaget? Antingen ta bort det helt eller ta bort det i lugnare väder. Vad tror ni??

post-5791-1394234351,2623_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst i

Om du behöver babystaget, prova att trä på ett plaströr från byggmaterialhandeln. Det behöver vara ganska långt så att skothornet inte fastnar mot staget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är.. att ta´r Du bort babystaget kan Du inte krumma masten. (Om nu detta behövs på din båt, vet jag inte, känner inte till båttypen.) Hur hög mast har Du..??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du skall prata om en riggverkstad om detta för säkerhets skull. Om du inte har främre undervant kan det vara nödvändigt med babystag för att förhindra pumpning. Kolla om det inte går att göra löstagbart så att du kan ta bort det i lugnare väder som du själv föreslår .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er! Masten är drygt 7 meter skulle jag tippa. Men vad menar du Peter med främre understag? Menar du kanske förliga sidstag? Det finns nedre & övre sidostag (nedre går rakt ned parallellt med masten, men de övre går via aktersvepta spridare. Inte är det lätt detta, och varierar som ni klokt påpekar per mastmodell. Byggröret var ingen dum ide, är det någon särskild variant du har provat eller använder själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller nog med om att masten kan börja pumpa om staget tas bort. Plus att du kan inte krumma masten : plana ut storseglet utan staget. Finns elrör i olika dimensioner att trä på staget Så, nu har jag upprepad vad de andra redan har skrivit. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så kallade VP-rör. PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kikar på riggritningen på min båt ser du att den saknar babystag. I stället har den två undervant på varje sida, en som pekar lite föröver och ett som pekar lite akteröver.

post-832-1394234351,5653_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...