Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Byggnads

Bytte av Cutlesslager

Rekommendera Poster

Jag märkte nu vid höst kontrollen att jag har glapp i propellerlageret (cutlesslager) jag har kollat och kan föra in ett kopieringspapper runt axlen, så mycket glapp är där i lagret. Kan man bytta detta utan att ta bort axlen, för jag måste då ta bort rodret och det kan jag inte för höjden till marken räcker inte till. Jag försöker att billäga en bild på åtkommligheten.

Carpe Diem  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen går det inte, det brukar vara svårt t o m med rodret borta. Gräv en grop för rodret innan tjälen går i backen så du kan få loss rodret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kopieringspapper känns inte som ett jätteproblem ännu. Kör en säsong till och kolla igen.

 

Men som svar på din fråga, om du gängar ut hela lagringen inklusive cutlessleagret ur hylsröret uppstår såpass mycket spelrum att du kanske kan dra ut axeln bakåt vid sidan om rodret.

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det beror på konstruktionen. Axeldiametern är väl densmma akteröver, och det enda som hindrade mig var medbringaren för propellern som satt stenhårt i sitt spår. Jag kunde lätt dra ut axeln så det löste sig ändå. Mitt cutlesslager satt inklämt i axelröret med ett överfall mot en packning av gummislang.

När jag beställde det sades att det var samma sort som i Vega och Maxi 95.

Försökt lägga till en bild men lyckades inte!

Lycka till!

 

 

post-3028-1394237727,5557_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggnads skrev:

-Jag försöker att billäga en bild på åtkommligheten.

 

Gissar att du fick problem med att lägga upp bild, eftersom vi inte fått se någon ännu!

- Prova med att minska ned bilden till 1000x 800 pixlar då funkar det.

 

Jag tror det blir svårt att få loss cutless lagret utan att ta loss axeln. Om vi får se bild så kanske vi kan se om det skulle kunna vara görligt att tex dra ut axeln utan att lossa rodret. Om du har stödbock och det är en bit till rodret skulle det kunna gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen dags att byta det lagret? Ett kopieringspapper är 0.01 mm alltså en tiondels millimeter, så glappet är bara 2 tiondedelar, hur lite spel anser du det ska vara? Mitt råd är att vänta några år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,01 en hundradel

0,1 en  tiondel

Vill inte skriva på näsan men ett forum fungerar så att skrivs en sak några gånger så blir det en sanning.

Även jag tror att det kan gå ett tag till innan byte är aktuellt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kalle, tråkigt att göra en sån miss. Jag måste bättra mej. Ber om ursäkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan dessutom skilja i blött respektive torrt tillstånd. Känner man på lagret direkt efter upptagning brukar glappet kännas betydligt mindre än efter ett slag på land. Instämmer med att en tiondel är inget problem. De är vattensmorda och måste ha rätt stora toleranser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är för mycket spel.

Om man känner ett tydligt glapp så är mitt råd att byta.

Köra runt med onödiga vibrationer gör bara att motorn eller växelåda börjar läcka vid utgående axels packbox.

Har du en stödbock som på bilden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Jag kan inte gräva i backen för att ta av rodret för vi står på en asfalterad plan. Ja jag har en stödklack där lagrett sitter i. Jag försöker ännu en gång lägga upp bilden som jag har förminskat ned till 640x480 jpg. Jag tycker att det känns mycket med detta glapp.

Bengt

post-29045-1394237728,1423_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, har du den konstruktionen med stödlager, då är det väl enkelt. Ta bort propellern och knacka ut lagret bakifrån med en halv hylsa eller så.

Eller fattar jag inte? Det ser ju busenkelt ut.

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag skulle prövat samma metod som  Captain Cook föreslår, MEN valt att knacka lagret framifrån, det är lättare att ta av det då. Det förutsätter att du kan ta av propellerkroppen utan att demontera rodret. Obs! Mitt lager var en hylsa av mässing, och själva lagret av gummi. Är det bara ett gummilager spelar det väl ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja mitt lager har en mässingshylsa ytterst. menar ni att det skall kunna gå att knacka ut det. Skall jag då ta ett rör som är någon mm minder än mäsingshyllsan och klyva den på längen och försöka att slå ut lagret. Men kan det inte skada fastsättningen av stödklacken.

Bengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring en leverantör av cutlesslager, eller en motorleverantör som har axlar på sitt program eller ett båtvarv. Leta på internet. Då kommer du att få veta lite mer om ditt lager och om det går att antingen tränga ut bara gummidelen eller mässinghylsan m/gummilagret. Det skulle inte förvåna mig om det sitter en låsskruv någon stans som säkrar att mässinghylsan sitter fast, men det vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mässingshylsan sitter troligen säkrad med en skruv på ena sidan ungefär mitt på lagerbocken. Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter lagret hårt så du är rädd att stödet ska skadas kan du hänga på nåt tungt som håller emot slagen.

 

Ganska enkelt att göra en utpressare med två gängstänger. Du har ju en underbar arbetsställning och gott om utrymme.

 

Härligt jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tveksam till metoden att försöka slå ut lagret med axeln på plats, svårt att då få rejält slag på lagret, slaget/kraften måste komma på mässingshylsan, att slå på gummit hjälper föga.

Med akseln borta gängstång bricka något mindre än ytterdiameter på lagret och en rörbit med större dia än lagret bricka och mutter. bara att gänga på och lagret kommer ut lätt.

Lika lätt att pressa i nya lagret med nämda grejer.

Glöm inte att leta reda på och lossa stoppskruvar.

 

Kalle

 

Såg din bild, träbiten mot axeln hoppas att den är tillfällig och inget som ingår i vinterpallningen.

 

Kalle igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo där är en stoppskruv på varje sida på stödklacken som måste lossas först. Jag skall börja med att försöka att slå nätt bakifrån och se om lagret rör sig. Går inte detta är det axelbortagning som gäller. den trä stöttan som står framför klacken är permanent till vinteruppställningen, jag har sågat ett hak för att inte reglen skulle vid röra axlen, där är ett par centimeter till godo till axlen.

Bengt    

post-29045-1394237735,6775_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har haft det tvivelaktiga nöjet att byta cutlesslager 3 ggr de sista åren.

Ställer mej väldigt tvivlande till att slå ur lagren.

 

Gummilagret är mycket riktigt fäst i mässingröret o går ej att byta separat.

 

Vid alla tre bytena hade vi axel demonterad , fick klyva mässingrör m tigersåg samt knicka ut halvorna , ofta har man även kletat på lim eller något annat goj runt mässingröret.

 

Kan möjligen gå att pressa ut lagret med avdragare men har då alldrig sett

Någon byta cutlasslager med axeln kvar , men vad vet jag ,jag har ju inte

Gjort allting .

 

Lycka till Torbjörn.

 

Ps om lagret inte är alltför dåligt så skulle jag spara jobbet tills man har möjlighet att plocka axel/roder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det hjälpa att värma med tex en värmepistol utanpå hållaren för lagret?

Jag förutsätter då att den är gjord av metall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveklöst verkar det som regel vara tji att bara trycka ut lagret lite lätt sådär. 

Har det ärgat fast måste det nog bräckas loss. Som på den sidan som länken hänvisar till där man sågar och trycker upp lagret med skruvar i gängade hål i lagerbocken. Fastärgade grejer har jag stor respekt för och det är inte lite yta som det gäller här. Tigersåg eller liknande och viss försiktighet gäller.

De gängade skruvhålen kan man nyttja nästa gång det blir av.

Världsomseglarna Annika och Björn på Lindisfarne (numera Moon) har bytt två gånger? på tio år men då kör dom året runt nästan. I deras fall fanns inte möjligheten att bräcka upp med skruvar så där fick de såga och slå upp med stämjärn.

Björn och Annika är duktiga på att underhålla båten och det behövs då de sliter på ett år vad en seglare normalt behöver fem-tio år för. Väldigt bra sidor med både spännande och lärorika beskrivningar och bilder av färder och båtunderhåll. De har ägnat snart två år med sin nya båt i Malaysia. Rätt mycket som behövde göras dessvärre men de är på god väg nu med återmontering av allt renoverat. Kolla in deras sidor. Uppdatering av läget varje måndag. Jag missar sällan att kolla den.

http://sailaround.info/detaljer/4-bmps/4sv/p103.html

Kräver borttagning av axeln men det är nog det sura äpplet tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill nog varna för att stoppa in bultar i hålen med syfte att knäcka hylsan.

Vi lyckades dra av bulten o då blev det etter värre att få ut hylsan.

 

Minst besvärliga metod är nog tigersåg och en DUKTIG tigersågare .

 

Kan nämna att bågfil inte var någon höjdare (försök/lager nr 2 )

 

Ha det gott Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt propellern sitta kvar, lossa axeln och dra ut axeln.  Det borde gå bra utan att ta loss rodret,  eftersom det verkar vara tillräckligt långt mellan roder och propelller. Det går även att böja axeln försiktigt någon cm utan att den får en bestående böj, är min bedömning när jag ser på bilden. Rodret kan sannolikt spännas upp (böjas lite det också) åt andra hållet, där kan man ta i mera, minst lika mycket som det blir i kraft som när man seglar med full roderpress.

Slå sedan inte ut cutlesslagret, risk finns att du skadar stödlagerbocken eller dess ingjutning i skrovet. Ta istället och såga ett spår i cutleslagret från insidan så att du sedan kan klämma ihop det. I mitt fall kunde jag sedan pressa ut lagret med en maskintving varpå jag sedan kunde pressa ut lagret med hjälp av ett rör i samma diameter. Och därefter efter rengjöring pressa in det nya.

Men att slå ut lagret eller att försöka byta med axeln kvar, Näää det ger troligen andra problem-skador om det alls är möjligt......skulle inte ta den risken.

Gör så se länk (jag hade inte gängade hål men det gick på sätt jag beskrev ovan)

Direktlänk här: http://www.pbase.com/mainecruising/replacing_a_cutlass

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, någon tyckte att det inte behövdes att byta fastän jag fick plats med ett pappersark runt axlen och ändå lite lite glapp, är jag för känslig när jag är rädd för att det kan bli värre om jag inte gör något. Jag tror nog att det blir att försöka att ta ut axlen innan jag försöker demontera lagret.

Bengt 

post-29045-1394237735,7605_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+1

Jag tror på att byta med bortmonterad axel.

De jag har sett bytas värms med gas sen en gängstång och ett rör+ brickor o muttrar,

 som avdragare.

Bara som sista utväg kommer tigersågen fram.

 

Men alla sätt är bra så länge som man får ihop det.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd.... Men, men...

Jag använder typ järnsåg som jag noterar med upp och nedvänt blad.

Hänger sågen s a s nedåt.

 

Går lugnt och fint.

 

Lossnar inte lägret så såga ett spår  30 - 40 grader från det första.

 

 

- Pressar i nya lagret med en pressgängad stång, två muttrar och två fyrkanbrickor, från BT.

Ett skyddande rör på gängorna inuti lagret.

Kortare än själva lagret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...