nallo 0 Postad 23 November , 2013 Min Comfort 30 har en särskilt i framkanten ojämn blyköl och båten har dålig höjdtagningsförmåga. Att spackla och slipa till en jämn yta på kölen och med rätt profil (NACA) skulle vara svårt, ansträngande och tidsödande. Från en kurs i segelbåtskonstruktion på KTH för länge sedan minns jag att jämnhet hos kölen var viktigt endast för de första tio procenten av kölens längd. För strömningen blir under alla förhållanden turbulent längre bak. Att genom exempelvis limning, bultning eller plastning anbringa en i förväg tillverkad kåpa eller skoning av rätt profil utanpå kölens främre del borde väl kunna lösa problemet med dålig höjdtagning? Kåpan kunde vara tillverkad av plast eller plåt, exempelvis kopparplåt för att motverka beväxning. Några synpunkter på detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 23 November , 2013 Räkna med att minst 30 % av kölen bör vara slät och fin, 10 % är ju bara typ 10-15 cm och det räcker inte. Kölprofilen är ju inte bara främre delen av kölen utan det är ju hela kölens profil. Om du ska få den rätta profilen tror jag inte på att byggga på något utanpå den befintliga kölen, det blir mer jobb än att spackla. Till framkanten kan det säkert funka att passa till något lämpligt, men jag vet inte hur och av vad. Nackdelen är att du måste spackla skarven. Det finns en firma som säljer gummiskydd att sätta i framkanten för att undvika framtida skador på köl och skrov vid grundstötning. Tänk på att även bakkanten är viktig, ska smalna och vara så tunn som möjligt för minsta motstånd. Bakkanten, för någon bakkant måste du ha, ska inte rundas utan vara plan eller fasas i 45 grader från vardera sidan för att undvika vibrationer. Fyll på mera, det är ett intressant ämne även för semesterseglaren som kan lite bättre fart och höjdtagning med en bättre köl. Lycka till! Mackey Tillägg Jag provade med att söka så här kölprofil site:http://www.maringuiden.se/forum/ och fick massor av träffar som jag inte läst. Hittade ockås en länk på svenska om hur man gör om kölprofilen rent praktiskt, verkar inte ta så lång tid. http://www.rb111.info/KeelOptimze.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 23 November , 2013 Vad har du för typ av segel ? Är de gamla att förbättra kölprofilen är ju bra men tvivlar på att den är så dålig att du märker en markant sämre höjdtagning just Comfort 30 an brukar ju anses som en bra kryssbåt De har väl haft samma kölar genom tiderna? //johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 23 November , 2013 Ska du inte vinna VM kommer du långt med en slät yta och att du spacklar bort inåtbuktningar. Gäller också rodret som är en del av lateralplanet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 23 November , 2013 Håller bara med, nya segel kommer göra under för höjdtagningsförmågan. Du kan jobba hela vintern med kölen men har du gamla segel kommer du inte märka någon skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 24 November , 2013 Håller med Peter_K om att ett mindre omfattande kölarbete kommer att räcka långt och då förutsäter jag att du har bra segel. Skippa NACA-profilen (som inte räcker att ha endast i framkant) och gör följande: 1) Kolla att kölen är liksidig. Vissa båtar har kölar som är lite plattare på ena sidan eftersom de gjutits liggande. 2) Spackla kölen liksidig om du har det problemet. 3) Fixa kölens framkant på valfritt sätt. (Jag har svårt att se något enklare/snabbare än att spackla.) 4) Fixa (spackla/slipa) ev. inåtbuktningar och andra ojämnheter. 5) Gör (spackla/slipa) kölens bakkant så smal som möjligt (5 mm?) och avsluta plant eller avfasat i 45 grader. Runda inte av bakkanten, det kan skapa vibrationer. 6) Se till att kölens första 30 % är slät som en barnstjärt när du bottenmålat. Sedan är det bara - som Peter_K säger - att göra samma sak med rodret... Ska du gena, gör pkt 3-6 på både roder och köl. En fundering jag har är om det inte nästan är viktigare att satsa på ytfinnish och NACA-profil på rodret. Detta bör ju göra att styrförmågan med lite större roderutslag ökar eftersom stallningen kommer senare. Kan det stämma? Mackey Hade skrivit att Visa båtat... men menade naturligtvis Vissa båtar... Hasse O:s länkar och länkar vidare från desa var klart intressanta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 24 November , 2013 Jag tror att största skillnaden i höjdtagningsförmåga sitter i seglen. Främst hur segelprofilen ser ut, slitna segel märks mest på kryss, då buken hamnar för långt bak och resulterar i lutning och minskande fart i vnklar där båten borde gå som tåget.......på räls. Men visst kölprofilen har betydelse men inte så mycket som många tror, och dess yta har mest betydelse i låg fart. I låg fart går det med väldigt jämn yta få laminär strömning över nästan hälften av kölens längd, och vid kölens bakkant vill man ha en smal profil med tvärt avslut så att turbulensen blir så liten som möjlig. Vid högre fart minskar denna inverkan av laminär strömning. I Högre fart inverkar våg-motståndet allt mer, då är en grund och smal köl bäst i teorin men en djup köl är tyvärr nödvändigt för att kunna ta höjd och det är då som många utvecklade djupa smala profiler kan vara effektivast. Själv har jag delvis sabbat min profil längst ner i kölens framkant eftersom jag monterat ett ca 60cm högt kölskydd (typ Keil-pro). Det är en gummiprofil som man limmar fast och sedan spacklar upp området runt om och bakåt med gummispackel för att någorlunda återställa kölprofilen. Jag har inte märkt att detta försämrat segelegenskaperna på något sätt. Men jag kappseglar inte, kanske då att jag hade märkt skillnad, men jag tror inte det. Några länkar allmänt om kölprofiler http://www.scampiforbundet.se/tips/kolprofil/kolprofiler.htm http://www.sxk.se/node/17368 http://www.expresseglare.nu/en/Klubben/Klassregel-och-ritningar/Northsails-kolprofiler/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 24 November , 2013 Jag har läst en del nu, men ändå inte kommit fram till vilken profil som skulle vara bäst på en Comfort 30 eller annan IOR-designad båt. Vissa hävdar att NACA-profilerna är gamla och att det finns mycket bättre profiler, men jag har inte fått klart för mig vilka profiler och om de passar för ex.vis. Comfort 30. Någon som kan ge TS råd? Jag kan inte! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 24 November , 2013 Äntligen, jag tror jag hittat något lagom avancerat men ändå lättläst i Prfessional BoatBuilder från sommaren 2005, Jag har bara skummat, så de som är intresserade klan väl säga sin mening när ni läst lite noggrannare än vad jag har just nu. Jag har uppfattat det som (när det gäller nöjessegling och klubbseglingar) - att NACA 00-profilen är bästa val på rodret (tjocklek/bredd mellan 0,09 och 0,15), - att amma profil med amma villkor funkar bra även för kölen, men - att även NACA 63 och ev. även NACA 64 fungerar bra utan polering och regelbunden tvättning av kölen vilket däremot krävs för att dra nytta av NACA 65 och 66. Min slutsats efter att ha skummat artikeln är att den - som vissa tycker - gamla och mindre bra NACA 00-profilen är bästa val för familjesegling och klubbsegling och min gissning är det är den profilen många IOR-båtar har också. Det gäller bara att spackla köl och roder så att profilen verkligen blir den som det ska vara. Mackey Rättat stavfel som slunkit igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 25 November , 2013 En varning på Mackeys länk enligt vårat webfilter, har inte hunnit grotta ner mig i vad det är ännu men ska kolla upp det mer Virus: HEUR:Trojan.Script.Generic hittat! URL: hxxp://www.rb111.info/KeelOptimze.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nallo 0 Postad 25 November , 2013 Tack för era råd och synpunkter. Båtens storsegel är av typen full-latte men är 20 år gammalt så jag får väl börja med att skaffa ett nytt. Vinkeln mellan två kryss-slag har på senare tid sett ut att vara kring 100 grader på plottern vid goda yttre förhållanden. Vad kan man förvänta för vinkel som bäst med nya segel och spacklad/slipad köl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 25 November , 2013 Det är omöjligt att svara på. Mycket hänger ju på den som styr - att man har känsla för gången i båten och hittar rätt och höjdar vid vindbyar i stället för att släppa ut, att man kan trimma seglen rätt, att man väljer rätt segel vid rätt vindar, att man slår på vindskiften osv osv osv. Men - med en sådan båt, och allt rätt kanske du kan komma upp mot 85° ungefär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 25 November , 2013 Hej! Jag vet inte hur dina segel ser ut, men mitt råd är att satsa på ett nytt försegel i första hand. På en mastheadriggad båt har den stora genuan större betydelse än det lilla storseglet. Ett litet segel vinner inte mycket på att vara i laminat, så köp en stor i dacron så spar du 3 - 4000:- kr. Dessutom är det mindre oömt och lättare att beslå. Genuan bör du ha i någon form av crucinglaminat, dyrare men håller formen bättre. Ska du spara så köp bara en ny genua, men det beror ju natrligtvis på hur dåligt ditt storsegel är. Ta med dina segel till en segelmakare om du kan, så får du en bedömning ocm vad du ska göra. Hälsn. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 14 December , 2013 Jag blev inspirerad av tråden att själv göra något åt vår köl, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=525433 Jag tykcer mig bl.a. ha kommit fram till följande: 1) Det tar 50-100 timmar att göra iordning en köl i perfekt skick med den profil man vill ha. 2) Man kommer långt med att se till att kölens båda sidor är lika, att det inte finns några in och/eller utbukningar, att framkanten är fin och att ytorna är jämna. 3) De som gjort något omfattande åt sin köl eller sitt roder är ofta positivt överraskade medan de som inte gjort något är tveksamma till om det kan vara någon id'e att göra något. 4) Det kan vara svårt att få fram vilken profil kölen ursprungligen hade om man nu inte vill avvika från den ursprungliga profilen för att kunna kappsegla båten utan att mäta om den. nallon, du kan väl framöver dela med dig om vad du komit fram till att du ska göra. Dela gärna med dig av div. info. du fått fram också. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser