Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Tjocka_Trisse

Kopparfärger

Rekommendera Poster

Hej igen Eftersom båtsäsongen trots allt närmar sig kollade jag lite på nätet efter någon bra bottenfärg till min lilla skuta. Som vanligt har alla tillverkare de bästa produkterna så från det hållet väntar jag mig inga vettiga upplysningar. Söker man i lite vidare kretsar undgår man inte diskussionen om grundämnet koppars skadliga inverkan på oss och vår marina miljö. En undring dyker upp i knoppen på en kemisk novis: Hur skadlig är den koppar som finns i våra vattenledningar för oss som biologiska varelser? Eller är det bara som verksam beståndsdel i båtbottenfärger som den (kopparn) är skadlig? Hälsningar TjT P. S. Trots att jag väl får betrakta mig som akemist har jag ändå lurat ut hur vi ska bli av med det kvicksilver som orsakar så mycket skador i vår miljö. Vill ni veta hur? Stoppa det i käften på folk för där är det ju enligt tandläkarskrået och dess förespråkare ofarligt! Förslaget ges u. p. a av TjT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hejsan, igen. Titta På Kryss, num. 2/2005, där är en bra artickel: Fakta om koppar i havet och i båttenfärger Där står bla. Slutsats: Det är att äventyra miljön att tillföra substanser vars långsiktiga påverkan är okänd. Vi bör därför inte lämna koppar som i anpassade mängder är den idag minst skadliga tilsatsen i båtbottenfärger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hej ! Tittade på Drevias sejt, och försökte hitta det om att: Volvo Penta, avråder från att änvända Kopparbaserade bottenfärger. Jag tycker det voro mycket konstigt. Dels att koppar bottenfärg skulle ge upphov till Galvaniska Strömmar ! Färgen är ju inte som en kopparplåt. Kopparpigmentet är inbakat i bindeämnet, och i mycket små substanser. Det går inte att mäta någon ledningsförmåga med instrument ! Och för det andra, vi har ju inga andra, bra aktiva bottenfärger, för att förhidra beväxtlighet. Teflon, förhindrar inte beväxtlighet, vet inte om dessa teflon bottenfärger finns numera. En annan sak är att på lättmetals delar skal mann inte applisera koppar baserad färg, där blir det corrision ! Och inte på aluminium skrov heller ! Alla andra typer hemliga hopkok av miljövänliga bottenfärger, skall man ta med en nypa salt Är inte någon expert men talar om egna erfarenheter. Någon föreslog, att man skulle blanda djurpennecelin i färgen, det skulle förhindra beväxtlighet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Vi pratar nog inte specielt vad mann med Volvo utrustade båtar osv......Om Volvo vill sälga sina speciella lacker..det hör inte hit, det är deras sak. Dom menar nog, att inte måla kopparfärg på Alu/lättmetalsdrev. Utan generellt. Zon 2, på Västkusten får mann väl användä kopparoxid baserad och andra biocider innehållande bottenfärger. Eller vad säger DU ! Må bra du ochså !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Miljövänliga bottenfärger miljöfarliga ! Refererande till ett seminarium som hölls på Älvsjömässan. Forskare från Institionen för tillämpad miljökunskap på Stockholms universitet har undersökt miljöeffekterna av de nya miljövänliga bottenfärgerna och kommit fram till att flera av de nya bottenfärgerna till och med är giftigare än de gamla kopparfärgerna....... Koppar är ett grundämne som förekommer överallt.. I havsvattnet ca. 23 Mikrogram/liter Koppar är ett grundämne, som endast vid extrema situationer har någon skadlig effekt på växter och djur... Koppar finns ochså i alla levande organismer. Det är ett livsnödvändigt ämne för människor, djur och växter... Nyfödda barn har ca. tre ggr. högre kopparhalt än vuxna..Det är en livsförsäkring för tillväxt, immunförsvar mm.....o.s.v....o.s.v.... Naturen reglerar upptagandet och utsöndringen av koppar på ett i det närmaste perfekt sätt. Det är viktigt att veta att koppar normalt inte lagras i överskott i kroppen eller anrikas i näringskedjan.... För att citera forskarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelt. Man mäter hur mycket koppar bottenfärgerna läcker. För att de skall bli godkända får de inte överskrida ett visst gränsvärde. Eftersom läckaget påverkas av tiden som bottenfärgen ligger i vatten har man också en tidsaspekt på det hela, i detta fall 30 dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen expert på bottefärger, men ... är det inte bättre för såväl miljön som motorbåtägarens plånbok men en något hårdare färg med mer aktiv ingrediens (koppar), skall något göras i miljöhänseende, borde väl spill från höstens högtryckstvätt tas om hand i första hand. Har själv blandat ... hard racing med klassisk effektiv färg och endast strukit ett lager /år med mycket bra resultat. Behöver nu fylla på mitt färgförråd-vet någon var man köper effektiv färg till bra pris? PS båten ligger i västkusthamn DS /Klubbrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...