Pitedavid 0 Postad 22 November , 2013 Halloj. Har svetsat mig en beredare som är formgjord att passa maximen. Ska ha den bakom vattentanken, rymmer ca 40 liter och har ca 7 m 15 koppar rör i för att varma. Har även förberett för elpatron vid landström. Hoppas jag får upp värmen i den. Har satt dykrör så jag kan ha koll på temperaturen. Ni som har Lombardini 87 hk och har beredare hur har ni gjort från motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 22 November , 2013 Imponerande arbete. Jag klippte och klistra in detta. (en liten varning,jag tänkte speciellt på stillastående) Metallutfällning i tappvatten Utfällningar av rörledningsmaterial betyder att transportmediet tar upp delar av rörledningsmaterialet som lösta ämnen t ex joner och migration. Vid komponenter av rostfritt stål sker ingen utfällning, eftersom ytans passiviserande skikt förhindrar att joner kan fällas ut. Tappvattnets beskaffenhet påverkas eller ändras inte av utfällda metalljoner, även vid långa stilleståndstider. Vid vissa andra material t ex vid bly eller kopparledningar kan, speciellt vid stillastående och i kombination med ej helt perfekt vatten, förekomma koncentrationer av tunga metalljoner som uppgår eller till och med överstiger gällande gränsvärden för dricksvatten. Härifrån http://www.damstahl.se/Files/Billeder/2011/PDF/SV/Tekniska%20anvisningar/rostfritt_pressfittings_system.pdf Jag vet inte hur farlig det är, men det kan vara bra att veta om. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 November , 2013 Hämtade min båt på Smögen idag. Olofssons marinteknik, som satte in motorn för ett par år sen, gjorde en enklare service. kollade ett par saker som jag hade frågetecken runt och satte in ett par nipplar med kran för att jag skall kunna ta ut gångvärme - i första hand till defroster i Styrhytten, men kanske även ett par element i resten av båten. Lombardini 30 hk Varmvattenberedare har jag inte tänkt på - hitills - men man får så många impulser här på MG. Du måste naturligtvis isolera din beredare. Hur mycket? och med vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 November , 2013 Haver en 48 Hkr Iveco (Lombardini). Tvenne varmvattenberedare och trenne gångvärme, allt kopplat i serie, med beredarna först i kedjan. Inga problem att få upp värmen under normal säsong. På vintern tar det lite längre tid, pga. gångvärmen går för fullt. http://lasselundell.se/vvs.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pitedavid 0 Postad 25 April , 2014 (redigerade) Nu har arbetet kommit igång med att montera beredaren . Har byggt ihop typ en shuntgrupp så jag kan köra glykolvattnet från oljekylaren som tidigare, vrider jag om ventilen så kör jag via varmvattenberedaren. Har monterat ett dykrör så jag kan se så att tempen inte stiger för mkt när man kör via beredaren. Fick den infon från Rohdahl marin då de inte kan garantera att tempen blir för hög, pga motståndet i ca 7 m cu rör som är i beredaren. Blir det ingen skillnad i temp så skulle man ha kunnat skippa shunten och kört direkt via beredaren. Återkommer Isoleringen har jag löst med liggunderlag under och limmat under hockeypuckar som den står på. Sidorna fyllde jag med skum. Ovansidan blir väl att packa med isolering. Redigerad 25 April , 2014 av Pitedavid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 25 April , 2014 Jag måste bara ställa en nyfiken fråga som inte alls är menad att klanka ner på något sätt. Varför väjer man att bygga en egen varmvattenberedare när man kan köpa en ny 40L från 2300:- (kampanj på Erlandssons)?. Jag antar att det inte är kostnaden utan att man helt enkelt är nyfiken och vill göra allt själv? Eller den kanske måste vara plattsbyggd för att passa båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 25 April , 2014 (redigerade) En viktig sak! När / om du monterar el-patronen måste du se till att du har en säkerhetsventil på tanken eller i ett rör nära tanke utan kranar mellan tank och säkerhetsventil. En skenande elpatron i en sluten tank kan spränga din båt till kaffeved. Här ett exempel på en varmvattenberedare som exploderat i ett hus. Tillägg: Nu såg jag att du hade lagt upp bilder på montaget med säkerhetsventiler vad jag kan förstå, bra. Inlägget får vara kvar som upplysning för andra. Mackey PS I stort sett alla varmvattenrör i våra hus är av koppar så det är ingen skillnad, man ska inte dricka varmvatten. Redigerad 25 April , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 April , 2014 Jag måste bara ställa en nyfiken fråga som inte alls är menad att klanka ner på något sätt. Varför väjer man att bygga en egen varmvattenberedare när man kan köpa en ny 40L från 2300:- (kampanj på Erlandssons)?. Jag antar att det inte är kostnaden utan att man helt enkelt är nyfiken och vill göra allt själv? Eller den kanske måste vara plattsbyggd för att passa båten? Jag vet ju inte vilken anledning TS har men ett svar jag brukar ge är "därför att jag kan" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 880 Postad 25 April , 2014 TS inledde sin tråd med "Har svetsat mig en beredare som är formgjord att passa maximen. Ska ha den bakom vattentanken". Det är väl en tydlig anledning för egentillverkning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pitedavid 0 Postad 28 April , 2014 Darför att jag kan!! Det stämmer, sen blev den som sagt var forgjord till maxim 26 och betydligt billigare i mitt fall än att köpa. Det är inte bara när man har elpatron som man behöver säkerhetsventil, jag kommer ju att värma vattnet med motorn och det blir samma effekt som en patron. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 28 April , 2014 Jag måste bara ställa en nyfiken fråga som inte alls är menad att klanka ner på något sätt. Varför väjer man att bygga en egen varmvattenberedare när man kan köpa en ny 40L från 2300:- (kampanj på Erlandssons)?. Jag antar att det inte är kostnaden utan att man helt enkelt är nyfiken och vill göra allt själv? Eller den kanske måste vara plattsbyggd för att passa båten? Undrar detsamma, tid är oxå pengar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pitedavid 0 Postad 13 Juni , 2014 Efter ca 40 min körning hade jag ca 80 grader i varmvattenberedaren. Tempen vid ojlekylaren steg ca 7-8 grader då jag körde via beredaren vilket kan anses OK. Så det verkar funka fint nu är det bara att duscha å diska . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser