happysix 44 Postad 21 November , 2013 Döm själva. Imponerade samling fartyg som ska ut på lång resa. Hur det gick vet jag inte men någon katastrof vart det inte vad jag vet. Är det ok att lasta så i en Svensk hamn,eller i EU. Jag tycker att det sticker ut lite väl mycket över sidorna. Det borde vara obra att tappa såhär skrymmande last,som flyter och kan bli en fara för andra. Men varför åka flera gånger när man kan fixa det på en resa. haha Jag har inte sett något liknande IRL. Har du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 21 November , 2013 Här behövs nog sömnpiller om det skall bli någon frivakt med kvalite. Men det rullar ju mindre med däckslast eller? Detta är dom tre sista containerkranarna som levererades till Göteborg 2007? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 21 November , 2013 jösses! Jag undrar vad AVS är ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 21 November , 2013 Krantillverkare är ZPMC (Shanghai Zhenhua Port Machinery) som är en av världens största krantillverkare. Kranarna har tillverkats i Shanghai och även färdigmålats i Kina. ZPMC är även Alucroms beställare i detta projekt. I uppfällbart läge är kranarna 118 meter höga (bland de högsta byggnaderna i Göteborg), och kranarna väger 1650 ton/styck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 November , 2013 Utsegla: Hmm... vad har kranarna med saken att göra? Förvisso vingliga men med reglerbara motvikter på kranars vis. Men framför allt detta med färgvalets betydelse för sakfrågan förbryllar?? ;-) Är väl annars utmärkt att ändskeppen på skrotfartygen har flytförmåga, blir kanske litegrann som trimaraners upprätande moment ifall lyftfartyget ligger still och det blåser upp. Kan luta rejält men kantringsrisken minskas effektivt när skrotskeppens ändar doppas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 21 November , 2013 ligger still........ det var just det! Med fart genom vattnet så blir det kaos,tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 21 November , 2013 Thomas 1 Jag försöker lära mig att redigera målaravsnittet som kom med när jag klistrade in. Lyckades ta bort det. Men båtar och kranar är en stor del av mitt tidigare liv. Skoj med nya ipaden. Seapilot är skoj att leka med. Provade i förrgår med en tur runt Fotö.= OT ja nu skulle det kommit en rolig gubbe med ett konstigt öga, men det kommer nog senare när jag pratat med barn barnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 November , 2013 Utsegla: Barnbarn fixar sånt i ett huj, fast vissa grejor som t.ex. klickbara länkar kan inte göras med paddor p.g.a. MarinGuidens litet föråldrade plattform. Men vissa av de glada smajlgubbarna är enkla, görs automatiskt vid vissa teckenkombinationer i löpande text. Exempelvis; kolon bindestreck slutparantes = :-), semikolon bindestreck slutparantes = ;-), kolon bindestreck D = :-D.Mer OT. Haha, finns några filmsnuttar från sydkoreanska varv med utplattade bilar som ser smått komiskt överlastade ut. Hur gjordes förresten transporter av fartygssektioner på Arendal då det begav sig, på räls? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 22 November , 2013 Jag ju redan förstört happysix tråd om de vådliga sjötransporterna. Så lite Arendalhistoria får väl platsa här Thomas 1. Inne på varvet sattes sektionerna på två breda bockar. Och när det var dags att flytta körde man under med en höj och sänkbar flakvagn, som trp. Lasten till byggplatsen, vanligtvis Skrovhallen, där två stora traverser, lyfte sektionen på plats på nybygget. Huvudmotor i delar, häcksektion, etc. kom med en avskalad fd. malmbåt, pråm, Nuolja. Från Götaverken till Arendal, där var jag förare av vid varvskranarna. Tyngsta lyftet jag varit med på var ett däckshus, som vägde mer än 300 ton. Däckshuset hade byggts akter om nybygget innan det puttes ut över byggplatsen. Vill minnas att det var fyra lyft punkter i sektionen. En för varje kran. Och inte mycket fritt över poopen, när vi åkte in över nybygget. Inga sektioner vad jag vet utom de motordelar som kom från Götaverken på SPÅRET ut på Mittvallen. Senare hamnade jag på utrustningskajen i Konekranen med 66 meters räckvidd med lilla kroken.Men den var så modern att körglädjen togs bort med ramptime och annat fördröjningselände. Körde den i ca två år. Så jag sökte och fick jobb som provtursmatros. Bästa jobbet jag hade på varvet. ;-) Så på han igen nu med ovanliga sjötransporter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 22 November , 2013 Det tycker jag inte. Det är kul med lite kuriosa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser