Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Crona

Glykolläcka på MD21B

Rekommendera Poster

Jag har uppmärksammat en glykolläcka på min MD21B. Jag har inte riktigt lokaliserat exakt var det är men har lagt ut lite papper här och var på motorn. Ska åka ner igen om ett par dagar och se om jag kan lokalisera läckan. Det har blivit en liten pöl längst under motorn när jag körde den till upptagnigsplatsen senast. I söndags fyllde jag även sjövatten sidan med en glykolblandning inför vintern. Har ni haft någon sådan läcka ni som har MD21:or? Se bifogad bild. Den vita pilen indikerar att det kan vara där det läcker men jag är inte hundra än. Det kan vara högre upp också. Ska som sagt kolla upp det i dagarna. Men det är inte säkert att det läcker när motorn inte är igång. 

post-15276-1394237724,928_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röret ovanför pilen har en o-ring som tätning. Väldigt vanligt att dom läcker efter några år. Ta bort och byt o-ring.

Mvh  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla packningen på termostathuset, där syns ofta småläckage.

Annars om sagt bara att dra ut röret till expansionkärlet och smärgla upp ytorna och stoppa i en ny o-ring.

Felet kan även vara att cirkulationspumpen börjar läcka. Det brukar inte synas för ofta läcker det bara när motorn går. Kolla om det ser ut som det läckt ur dess skvallerhål precis ovanför motorns remskiva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...