Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
MattiasL

Testa batterier

Rekommendera Poster

Har precis köpt en båt med två Tudor Dual, ett på 80a och ett på 115a. Det på 115a var helt urdraget och låg på 6.7v. Fyllde på med batterivatten (1.5l!) då nivån var låg och delar av plattorna var ovanför nivån. Efter recondladdning med cteks m300 är batteriet uppe i normala nivåer (12.7v). Frågan är dock ifall batteriet överlevt och hur man testar det på bästa sätt. Det andra batteriet (80a) var helt urdraget (11.7v) och hade ok syranivåer (ngn mm ovanför plattorna) men behövde fyllas med 0.5l batterivatten. Skulle dock även vilja testa detta. Dessa batterier har suttit i samma bank och min gissning är att det större har fått ta mer stryk då det cyklats hårdare än det mindre tack vare sin större storlek. Detta då det håller spänningen bättre än det lilla under belastning.



Har kollat på diverse batteritestare (ex http://www.sxk.se/content/kan-man-m%C3%A4ta-hur-friskt-ett-batteri-%C3%A4r) . Frågan är vad som krävs för att ge en rättvis bild av batteriernas status. Så småningom tänkte jag byta till en större batteribank men då det är en ganska kraftig investering (och då min budget som student är stram) skjuter jag gärna på det en sommar om möjligt. Räcker det med biltema-testaren för att ge en rättvis bild eller bör man kolla på en mer avancerad, ex cteks battery analyzer? Vad tror ni om detta alternativet: http://www.amazon.com/BA7-100-1200-Electronic-Battery-System/dp/B0015PI7A4/ref=pd_sim_auto_1 ?



/Mattias

edit: stavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkt till en lokal grossist. Ett flertal av dessa har professionella instrument och kan kolla skicket på dina batterier. De ska vara fulladdade vid test tillfället.

Befinner du dig i Stockholms regionen så kan jag eventuellt hjälpa dig.

Alt så har Ctek en egen variant av testare: http://www.autokatalogen.se/afw/satra/view_article_info.do?articleIdNo=1049075&nodeIdNo=1627353

Men 1200 kr, då får du två nya enklare batterier ;)

Ang. att koppla ihop två batterier av olika karaktär. Det har jag hört att det inte är att rekommendera. Det sämre/mindre batteriet sätter tydligen standarden för det vassare batteriet. Men du kommer säkert få bättre förklaring än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett helt urdraget batteri är troligen kasst. Men värt att testa.

Spänningen säger inte speciellt mycket hur ett batteri mår. Det som gäller är hur mycket kapacitet det har. Finns inte mycket annat att göra än prova.

I SXK's artikel finns bild på biltemas batteriprovare som provar under belastning. Ger en bild av hurpass bra startström du har.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteritestare-612-V-151370/

Ett annat sätt är att prova med en glödlampa från bil på 55W och se hur länge den lyser.

55W / 12V  = 4,5 A, vilket är normal förbrukning från ett kylskåp och några lampor. 115 Ah/4,5=25 timmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att enklaste och kanske bästa sättet är att lägga på en känd belastning gärna så nära batteriet brukar användas till.

 

Ett nytt batteri vill man inte dra ut till mer än 50% men i ditt fall är det redan taget 100% så kör tills glödlampan lyser sämre. Då har du tagit i stort sett allt ur batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om batterierna håller en jämn syravikt har dom troligtvis överlevt.  Oftast säger en syramätare mer än en voltmätare. så tipset vore att inhandla en dylig tingest, det är en relativt billig investering. därefter kan du göra en belastnings kontroll men syramätningen i första skedet     mvh Facil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du troligvis är best?

Bäst och snabbast (o billigast) är nog den gamaldagse metoden med belastning (ca 150A) OCH en nogran voltmätare.

Biltema's 15-1370 är helt OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad batteritestarna säger skulle jag inte lita fullt ut på dessa batterier igen.

IMHO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att ladda ur med lämplig belastning som någon föreslog. Om du inte vill djupurladda kan du ha dessa spänningar som riktvärden för ett batteri under belastning:

12,5 V = OK

11,5 V = Låg kapacitet, dags att ladda.

11,0 V = Batteriet ska laddas genast.

10,5 V = Tomt batteri, troligen skadat. Kan ev. räddas om det laddas genast

Sätt en voltmeter parallellt och mät tiden för att ladda ur till 11,0 V.

 

En belastningsprovare kan du troligen få låna på en mack som har verkstad eller Gör det själv hall, onödigt att köpa.

 

Ett tipps från en fd. student. När den första kylan kommer så är det många som byter sina batterier i tron att de är dåliga, men dessa går oftaatt rekondladda och få ganska bra. Bara att plocka i batteriåtervinningen. Var försiktig eftersom det spills en del syra.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen mådde batterierna inte så bra av den tidigare behandlingen och de har säkert tappat en del kapacitet men de kan fungera ganska bra ett tag till. Biltemas batteritestare är utmärkt men mest lämplig för startbatterier. Syraprovare visar laddningsgraden men säger inte så mycket om batteriets kondition men är syravikten olika i cellerna så är batteriet oftast dåligt. Det vettigaste är nog metoden som Anders_St föreslår, provbelastning med känd, normal, last. Tex kan man dra ur 30% av batteriets kapacitet, för ett 80Ah batteri är det 24Ah med 55W lampan kan 5 tim vara lämpligt. Koppla bort lampan, låt batteriet vila en timma och mät spänningen. För ett nytt batteri bör spänningen vara ca 12,5V, är spänningen ca 12,3 är det 50%  kvar av kapaciteten. Låt inte batteriet gå under 12,3V det är bara onödigt slitage. Det fina med provbelstning är ju att man vet ungefär hur länge man kan förvänta sig ha ström ombord.

Provbelasta ska börja med när man skaffar nya batterier, enklast att köra en bestämd tid och anteckna slutspänningen. Sen gör man samma sak varje vår så vet man ganska väl när det drar ihop sig till byte.

Niklas_L: Det är inget problem att blanda batterier så länge man inte blandar våta, AGM och GEL. Bäst är om skillnaderna mellan batterierna inte är för stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är bättre att göra. Om batteriet är helt kasst blir det djupurladdat, men då spelar det ju ingen rol.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! De är verkligen till stor hjälp! Börjar nog med att som ni säger ovan att testa att belasta batterierna och kolla spänningen så får jag se vart det leder därefter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...