Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
GummiThomas

12 v pump till min nya gummibåt

Rekommendera Poster

Jag har nyss köpt min en gummibåt på 3,20 meter och vill ha en rejäl 12 v pump som blåser upp den snabbt och smidigt. Det verkar som Bravo är populära pumpar. Någon som kan ge några råd?

Jag tycker det verkar vara en smart grej med uppladdningsbart batteri eftersom man inte alltid har bilen nära båten och vattnet. Jag funderar därför främst på BRAVO BST 12 HP BATT. Någon som har erfarenheter från den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar ju bra. http://www.ena.nu/luftpumpar/bst-12-hp-battery

När jag köpte min gummibåt för ca 10 år den köpte jag en pump som gick på 12 V. I den båten jag hade då hade jag ett batteri som satt väldigt lättåtkommligt som jag använde när jag skulle pumpa gummibåten. 

Den sommaren var jag ute 8 veckor i sträck och förutom att jag pumpade upp båten när jag skulle segla och sög ur luften när jag skulle packa ihop den, så fyllde jag nog på luft ett par gånger där emellan. Jag släpar alltid min gummibåt efter.

I min nuvarande båt har jag inget batteri så lättilgängligt (dessutom är mina batterier riktiga ryggknäckare), så det brukar bli att jag använder bilens batteri och släpar gummibåten på pontonbryggan - jag har plats längst ut.

En pump med inbyggt, uppladdningsbart  batteri måste ju va det bästa. Vikten var ju inte så avskräckande heller. Möjligtvis priset, men det är en engångskostnad, som dessutom sparar ryggen. En veckas förstörd båtsemester pga ryggskott är ju inte gratis det heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo.... Men jag har haft en 12V pump i över 20 år, tycker det funkar för jag har ju massor med 12V kraft med i båten (batterier alltså)

Har gjort en ganska grov skarvsladd så det räcker ner i jollen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var grymt, 2300 spänn? Jag hade nog köpt en vanlig Bravo 12 pump för 1100 kr samt ett LiPO batteri och laddare för 300 kr, klarar 2-3 “fyllor” på en laddning. Laddaren går på 12V. Jag kör så till roddbåtens länspump.

post-43065-1394237724,3163_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hoppsan vad mycket pengar den pumpen kostar! Förmodligen är den värd varenda krona för den som verkligen behöver en bra, hållbar, långlivad kvalitetsluftpump. Jag däremot, som kanske pumpar upp min gummibåt ett par gånger per säsong nöjer mig med en för mig fullt fungernade och tillräckligt bra luftpump från ett lågprisvaruhus för 150kr. Skulle jag få problem med att komma åt en strömkälla kan jag ju alltid köpa ett smidigt lätt, motorckelbatteri eller dyl för ca 250kr..

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju så man får lösa problemet vid behov. Plocka fram en grövre kabel tex typ startkabel från bra att ha utrymmet om man behöver pump under seglatsen.

För egen del har det de senaste 5 åren varit enklare att släpa jollen till bilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja... det minsta jag någonsin sett som startkabel har varit 16 kvadrat.

Min förlängningskabel är 10 kvadrat. Visserligen drar pumpen ganska mycket ström, men kort tid. Att dra fram den väl kransade kabeln från sitt utrymme, koppla in i sin egen specialkontakt, mata ut i sittbrunnen och ner i jollen... tar väl någon minut eller så? Inte SÅ besvärligt...

För mobilt bruk har jag faktiskt en sådan här... som kostar under en tusenlapp, då får du t.o.m. en inbyggd kompressor som duger fint till motorcykeln plus en USB laddare, funkar finfint:

http://www.clasohlson.com/se/Mobil-starthjälp-med-kompressor-Cotech/36-4023

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den du länkade till på Clas verkar ju också intressant. Du pumpar alltså din gummibåt med den? Hur lång tid tar det? Hur stor är din gummibåt.

Jag kommer säkert att använda min gummibåt där vattnet är en bra bit ifrån bilen så jag vill ha något mobilt som kan pumpa den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag använder batteriet för att driva min 12V pump för att blåsa upp jollen. Batteriet har bra kapacitet. I och för sig innehåller grunkan en kompressor men den är mer avsedd för däck och dyligt, dvs begränsad volym som ska pumpas hårt. JOllen är stor volym, medelhårt.

Visade grejen för att tipsa om ett batteri som inte kostar skjortan liksom? Plus USB laddaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luftpumpen tar 9A, en 5m 2,5 mm2 kabel ger ett spänningsfall på 0,65V, helt acceptabelt.

I Bravopumpen sitter en 7Ah blyack, heter 80410 hos Biltema och kostar 189 kr men det behövs en laddare också. Men ett LiPO batteri på 2,2Ah räcker bra, kostar ungefär samma men väger 180 gr.

Även Biltema har en starthjälp som fungerar som en utmärkt bärbar strömkälla: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-med-kompressor-37905/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som bhemac skriver, så blir spänningsfallet inte så rysligt stort, men startkablar är enkla att ansluta på batteriet.

Mitt utrymme för bra att ha saker, dit jag räknar startkablarna, ligger på en ganska djup nivå. Bort med dynorna i dinetten. Upp med luckan. Fälla upp sjökortsfaket och låsa det i uppfält läge. Plocka ur alla lådorna ur stuvutrymmet under, med verkyg och annat som jag oftare använder. Öppna luckan i stuvutrymmet i botten. Förhoppningsvis ligger startkablarna överst bland alla andra bra-att-ha aker. Kablar, slangar, mm mm. Efter utfört värv skall ju allt tillbaka. För mig tar det nog mer än 2 minuter. indecision

Så länge extrapumpningarna av gummibåten inskränker sig till ett par gånger per sommar i hemmahamnen, så släpar jag nog till bilen.wink

post-945-1394237724,6622_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...