Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Pansatonic

NMEA på en Volvo Penta ?

Rekommendera Poster

Hej, har en Chris Craft Corsair 28 som det sitter en VolvoPenta 8.1L GXi 420 HP i.

Vad behöver man för att få in motordata till Plottern? Någon form av NMEA interface behövs väl, vad för slags modell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har VolvoPenta d6or.

Jag köpte interface från Penta och kopplade till mitt garminnätverk.

Fungerar kanon.c

post-15154-1394237723,8954_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips: vänd dig till din närmsta vp-återförsäljare. Här är det mycket att hålla reda på i form av versioner av evc, årsmodell osv.

Funderade själv på att köpa detta i samband med min nya motorinstallation men eg. Visas ju samma info på vp medföljande instrument. Fast inte lika häftigt. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde fråga innan, får man upp info som liter/distans liter/h osv med detta intrefacet eller krävs det extra sensorer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får upp liter/timme, liter/dist.

Hur mycket bränsle som är kvar i tanken,

Hur långt jag kan köra med bibehållen fart,

Drevtrim, mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din motor verkar ju vara EVC kompatibel så beroende på vad du har för plotter och om den presenterar motordata på ett snyggt sätt eller inte så borde det gå att installera ngn av VP´s olika EVC displayer om du skulle villja. Jag har NMEA interface från en D4 300 till en Garmin 4008 och visar just nu bara djupmätarens info på plottern och resten på EVC display. JAg har inte fått 4008 att visa övrig motordata på ngt riktigt snyggt sätt än iaf. Väljer man motordata i plottern så får man visserligen upp alla mätare men i ett något konstigt formatoch med sämre grafik än vad den visar annars. Kanske för gammal plotter?

Har sett nyare plottrar som visar riktigt snygg motordata, men det kan iaf vara ngt att tänka på beroende på vilken plotter du har.

Som tidigare nämnts är det väldigt viktigt med versioner mm när det gäller NMEA, så kontakt med VP åf rekommenderas helt klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för bra svar.

Jag har likadan plotter som dig. Garmin 4008.

Kanske jag bör kolla på en evc display. Med ganska dyra eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju olika stora displayer. 2,5,  4 och 7

7 är i färg och svindyr. mest till för och styra båda motorer från samma skärm.

2,5 är den de skickar med som standard nuförtiden och jag har den. Tycker den är helt ok och ger all info man behöver. Har du dubbelmontage är det nog tveksamt om du klarar dig med en eller måste ha en per motor. tror dock 4 klarar två motorer.

Hittade priserna. den stora 7 är ju nice.. men priset...

http://mitabmarin.se/lista.php?kid=19-2-75-85

Kom på en sak till. Eftersom din motor verkar ha EVC som standard så ska du inte behöva köpa NMEA interfacet om du gå på lösningen med EVC display ist. Kolla för säkerhets skull men det ska inte behövas ngt interface.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag var i samma tankar,

Köpte 3st Garmin GMI10 istället.

Att koppla ihop Garmin med interfacet var lätt, det

Var plugg an play.

post-15154-1394237745,2857_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte motordatan kommer upp på plottern på ett snyggt sätt får det nog bli en liknande lösning med mindre garmin display alternativt VP:s 2,5 tums evc skärm. Tycker den verkar vettig och till ett mer vettigt pris.

När vi ändå är inne på evc, nmea till volvo penta. Någon som vet något om VP:s low speed system?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du provat att uppdatera programvaran på din plotter. Det kan göra underverk med att få nya funktioner ibland. Det är nog många som missar detta. (Kan inte garantera att det hjälper men kostar inget att prova).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag uppgraderade programvaran i våras. Vet inte om det kommit ngn ny sedan dess som kan göra skillnad? Annars tror jag inte det hjälper. just 4-5000 serien är ju på utgående så jag tror inte Garmin gör mer än absolut nödvändigt där..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...