Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
chriz

Tvätta drev inför höst alt på våren?

Rekommendera Poster

Hej,

Ja jag har redan förvarnat att frågorna haglar men vet man inte så väljer jag att fråga :)

Jag länkar en bild på hur mitt drev ser ut just nu och det är kanske inte så rolig syn men drevet är å andra sidan inte ifrån November 2013.

Hur tvättar man detta på ett lämpligt sätt utan att demontera drevet och plocka ner varenda liten del och borsta och ha sig ? eller är det att rekommendera ?

Bild 1

If it works dont fix it kör jag med och vill helst inte demontera drevet (om inte någon annan gör det olagligen åt mig under vintern) då äldre grejor har en förmåga att vilja sitta där de sitter och ytterligare problem skulle kunna uppstå om jag petar på det om det inte verkligen är ett måste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser väl inte så farligt ut, blås av med högtryck o borsta ev med en lite hårdare borste. Ser ut som att det är målat med bottenfärg och om den lossnar är det ju lämpligt att bättra på de ställena. Du kan ju även kolla hur offeranoderna ser ut, kan ju ev vara aktuellt att byta någon. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ja jag kan lugnt säga att jag aldrig har tvättat av ett drev i hela mitt liv och har egentligen ingen aning om hur de brukar se ut mer än att mitt inte ser mer eller mindre annorlunda ut än de andra båtarnas efter upptagning.

Med lite vanlig tanke bakom så gissar jag att vi skippar hård borste och högtryck på gummidamaskerna. 

Jag ska titta på detta när våren kommer alt. om 10 grader håller i sig så tar jag det redan nu i höst.

Tack för informationen dock!

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bäst att tvätta på hösten så at man blir av med allt elakt salt.

Kolla också att gummibälgen är fräch, inte torr. Om båten är ny för dig tycker jag du ska byta den för säkerhets skull om du inte kan få någon förståsigpåare att övertyga dig om att det är onödigt. Här skulle jag själv absolut använda en originalbälg eftersom bälgen är det som utestänger vattnet från båten.

Tillägg: Vänta med bälgbytet till det är varmt och skönt, stela fingrar och stelare gummi kan krångla till bytet.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för info jag har dock redan kollat bälgarna och gummit som sitter där är fräscht. dessa byttes enligt tidigare ägaren i våras. Och gummit har den där lite fuktiga känslan dvs. inte sprickbildning på gång eller dyl. Så jag litar på att det är schysst även sommaren 2014.

Men till våren 2015 så blir det byte.

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...