chriz 1 Postad 17 November , 2013 Ja nej jag matar på med frågor tills ni har ledsnat då ... Anoder för drev och axel samt kanske t.om för motorn (AQAD41A, sitter det även där tro ?) om man byter dem vilket är dags nu, ska det vara kontakt mellan anod och underliggande metall på något sätt ? dvs. räcker det med att skruva den den utkänta och skruva dit en ny och så är man klar för 1-2 år ? red. ja jag missade ju en detalj, när en anod är förbrukad är den uppäten dvs. nästan borta eller ser den rent av taskig ut och bör då bytas ? dvs. hur vet man när det är dags? Det verkar inte vara en av de dyraste delarna på båten direkt så dessa kan jag byta ofta om det skulle vara men kan ju få en indikation? Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogio_86 0 Postad 17 November , 2013 En anod klassas som förbrukad mär 50% av materialet är borta! Ja, det ska vara kontakt. När du tar bort din gamla anod så brukar det bildas en vit hinna! Skrapa bort den och rengör innan du monterar din nya, givetvis med nya skuv. Köp riktiga anoder, inget biltema. Finns en anledning till att det kostar lite extra att köpa dyra. Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 17 November , 2013 Hej Jocke, Tack för infon ja nej jag handlar i princip bara Volvo Original delar och funderar inte så mycket på kostnaderna då detta endå är ett stort intresse för mig. Så inga halvfabrikat eller liknande som i 75% av fallen säkert fungerar lika bra vad vet jag. Länkar en bild på en av anoderna som sitter på drevet som inte är i behov av att bytas men jag kommer att ge mig på och byta denna och den på propeller axeln oavsett. Detta för att jag ska kunna lägga till detta i listan på vad som är gjort på båten och när inför framtida försäljning eller dyl. Bild 1 - Anod Jag gissade att det var viktigt att den skulle ha kontakt för att fungera så frågan är nu om jag skrapar bort den vita hinna som bildats finns det inte risk att jag skrapar rent även lack och annat bakom eller är den ytan kanske inte lackbehandlad just för att anoden ska ha kontakt direkt med godset inunder ? Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 17 November , 2013 Köp riktiga anoder *lol* Hela klu'et är at annoden offrar sig innan något annat (viktigt). Jag har en båtgranne som är vansinnig på sina Biltema-anoder................dom är borta innan en sommar .................. Det är någon här som antagligen inte fattar. Komm ihåg at en anod, i denna samanhangen, egentlig heter offer-anod. Den SKALL offra sig (på andra metaller's vägnar) Varför den är borta på några månader är inte ett Biltema-problem. Det är et el-problem ombord! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 17 November , 2013 hehe ja men nu skiter jag ju pengar så ... Ja nej kan Max diskutera hur huvudet på sina skruvar inte är i linje med färdriktningen på båten så kan jag köra vidare med min Volvo Original yra! Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 17 November , 2013 Visst Christopher. Vi kann diskutera Påven's skägg om du vill ;-) Men detta är intet att diskutera, basta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 17 November , 2013 Visst Christopher. Vi kann diskutera Påven's skägg om du vill ;-) Men detta är intet att diskutera, basta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 18 November , 2013 På tal om Påvensskägg, så där säger du bara för att få kompisar! Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogio_86 0 Postad 18 November , 2013 Ja, jag vet att anoden ska offras. Men, om du känner på viktskillnaden så förstår man också skillnaden. Tråkigt att behöva ta upp båten för att byta mitt i sässongen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 18 November , 2013 Var och en blir salig på sin tro... ...men det gäller att också förstå skillnaden. Biltemas offeranoder i zink funkar utmärkt för mig så jag fortsätter att användda dem. Viktskillnaden på olika anoder är att de är tillverkade i olika material, Zink, 7140 kg/m3 Aluminium, 2700 kg/m3 Magnesium, 1738 kg/m3 Här ser man hur du ska välja, http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/faq/pages/FAQ_corrosion_1.aspx Om jag minns rätt användes tidigare bara zinkanoder och det funkar nog fortfarande. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 18 November , 2013 Just Biltemas offeranoder blev bäst i test i Praktiskt Båtägandes test 2010 så avfärda dom inte med en gång. Sedan vet man ju aldrig om Biltema bytt leverantör sedan dess, men allt dom har är inte skräp. Problemet är bara att veta vad man vågar köpa. Något som har diskuterats i maaaasssssor av andra trådar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 18 November , 2013 Så vad pratar vi i prisskillnad på en ifrån Biltema och en ifrån VP ? Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 18 November , 2013 Spelar väl ingen roll,om Biltemas visar sig bäst,är nog billigast med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 18 November , 2013 Men men men jag kanske inte vill att Biltemas ägare ska ha ytterligare en privatjet ? Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 18 November , 2013 Tror inte dom är fullt så dyra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 18 November , 2013 Nr 1 Länk1 Nr 2 ny den tidigare dög inte Länk 2 För den som inte har någon fritid ... Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 18 November , 2013 Vet inte hur allvarlig du är, men om du håller på policyn att inte göda dom företag som har rika ägare så blir det tufft. Inga möbler från IKEA. Ingen mobil eller platta från Apple eller Samsung heller. Och Microsoft är ju uteslutet. Och bensin kan man inte heller handla, så bil kan man ju inte ha, inte heller går det åka buss. För man vill väl inte göda ett oljebolag? Antar att listan kan bli rätt lång om man orkar. Kan man ha båt då förresten?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 18 November , 2013 Där rök väl också drömmen om den knallröda Ferrarin... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 19 November , 2013 Låt inte din plånbok vara offeranod bara för att andras tillgångar ska bestå menar du? :-) Då blir det nog att köpa zink och gjuta egna anoder. Priset på zink gissarjag ligger runt 5:- kr/kg. Priset på zinkanoder ligger på många hundra kronor kilot. Det är många som får råd med en affärsjett eller två längs vägen! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 20 November , 2013 Teoretiskt så fungerar en offer anod så länge den finns kvar. Frågan är sedan om man tror att det som är kvar hänger med ett år till. Kontakten mellan anod och båt/motor är av absolut största vikt, annars fungerar den inte. Ta gärna bort den gamla varje år och gör rent ytan mellan. Det värsta som kan hända med en anod är att den ser ut som ny på hösten, då har inte den fungerar och motorn/båten har rostat. Biltemas anoder är bra enligt test och jag har använt dom i många år. Det ända som kan hända med en dålig anod är att den gör sitt jobb bättre. Att den smälter snabbare vilket gör att den skyddar godset bra. Biltema eller Biltema gäller väl vad man skall använda sakerna till. Typ en billig kniv är en billig kniv och byts ut oftare. Jaktbutiker har bra knivar som håller länge men dom kostar skjortan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 20 November , 2013 Seawing skrev: Biltemas anoder är bra enligt test och jag har använt dom i många år. Det ända som kan hända med en dålig anod är att den gör sitt jobb bättre. Att den smälter snabbare vilket gör att den skyddar godset bra. Mmmm... Fast en dålig anod i det här avseendet är väl en som har fel legering eller är av oren zink och inte offrar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 20 November , 2013 En dålig anod i mina ögon sett är en anod som ser ut som ny till hösten som har legat dikt an sitt underlag med bra kontaktyta och som i princip inte har något zink i sig alls (om det är en zink anod vi pratar om). En kort redogörelse detta kommer ju att eskalera det fattar jag redan men så här tänker jag. Biltema är Bil, båt och trädgårds motsvarighet till IKEA du vet vad du får när du handlar där. Det är inte gediget trä utan träspån ihoptryckta under högt tryck blandat med lite lim typ. Möbel ser bra ut tar inte repor speciellt bra men är lätt och ranglig om du inte limmar skiten. MEN den är billig och när den inte längre ser fin ut eller fungerar då köper man en ny. Här har vi en av IKEAs framgångar. Det är billigt och man kanske vill byta ut den för att färgen inte längre stämmer eller man säger att nu ska jag ha en annan modell. Jag handlar inte speciellt ofta på Överskottsbolaget heller om jag nu bara ska titta på prislappen. Det jag kan tänka mig att handla ifrån överskottsbolaget är lite beroende på vad det ska vara till. Ex. så har jag inga problem att handla en doftande pryl till toaletten på ÖB eller varför inte lite rengöringsmedel eller annat som jag vet är märken jag har lite koll på. Sedan om just denna produkt har stått på ett lager i 2 år och inte sålts förrens nu och därmed har sämre prestanda än en som producerades igår ifrån samma bolag det vet jag ej men det är jag då beredd att ta. Men att handla en lite mera kritisk produkt som en Anod som inte har en direkt visande funktion om den verkligen gjorde nytta förrens det är försent känns för mig riskabelt. Jag handlar t.ex inte kött ifrån Polen eller Belgien heller om jag kan undvika. Kan mycket väl hända att de har undernar kvalité men något i magen säger mig att jag inte riktigt kan lita på dem. Nu visade det sig att inte ens de i Sverige gick att lita på så skit in skit ut. Åter till saken. Skillnaden i pris kanske ligger på 100kr för en anod ifrån BT mot en ifrån VP. Dessa 100kr kan jag ta jag lovar det är inte ett problem. Om BT hade sålt VPs anoder för samma pengar ja då hade jag handlat dem där. Vet inte om jag fick med alla de olika vinklingar hur jag ser på saken men det får räcka så. Så där nu kan ni kasta skit igen Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 20 November , 2013 Tänkte också ta och byta anod i motorn. Nu ser det ut som den förra ägaren har smetat på sickaflex eller något annan svart gegga på gängan. Hur hårt vågar man dra och åt vilket håll? Tror jag väntar till våren med att skruva loss då jag har glykol i hela systemet och har just torkat rent i kölsvinet inför vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 20 November , 2013 Du har nog fått svar på alla frågor utom hur ofta man måste byta anod, jo det också lite indirekt. Hur som helst ska en anod räcka minst en säsong, gör den inte det har du något fel i ditt elsystem eller så har båtgrannen ett fel i sitt... Det kan gå fort att äta upp anoderna (och sedan drevet), särskilt med felaktiga landströmsanslutningar. Det kan vara värt att ha lite extra koll. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 22 November , 2013 En fråga jag har som jag inte har fått svar på är vart Anoden sitter eller om det finns flera på en AQAD41A ? Alltså den eller de anoder som sitter på motorblocket. Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 655 Postad 23 November , 2013 Varför skall man inte köpa Biltema ? Det var jag som gjorde testet för ett par år sedan (som sedan publicerades i PB) just för att undersöka hur mycket sanning det fanns i myten. Visserligen ändrar alla återförsäljare sina inköpskanaler och byter leverantörer med jämna mellanrum, men vid detta testtillfället gällde: - Samtliga anoder hade precis samma kemiska sammansättning, dvs låg på samma ställe i spänningskedjan. Jag hittade faktiskt inte en enda anod som avvek i material oavsett inköpsställe. Och varför skulle de förresten, zink är billigt ? - Samtliga offrade i princip lika (vilket var väntat, med tanke på materiallikheten). - Tre av de testade fabrikaten var även mekaniskt i princip identiska, vill minnas att det var Biltema, Båtaccenten och SeaSea. - Den sämsta anoden vad gällde passform och även skruvarna var faktiskt den dyraste ! - Några hade dålig gjutning med mycket porer inuti. Även om testet var känsligt ifrågasatte inte ens den dyraste (som alltså även hade sämst passform) testresultaten. Istället blev resultatet hörde jag senare att de bytte leverantör.... chriz skirver Om BT hade sålt VPs anoder för samma pengar ja då hade jag handlat dem där . Det går inte, för VP:s namn kostar pengar - som alla märkesnamn. De kan helt enkelt vara dyrare, eftersom de heter VP. Men varken VP eller BT gjuter sina egna anoder, lika lite som de gör impellrar och bälgar själva. Anodtestet visade t ex att åtminstone tre av de vanliga butikerna lär ha samma underleverantör, även om det står olika på förpackningen och olika prislappar. Och vem minns inte bl.a. alla ilskna Bavariaägare som hade originalimpellrar från VP som inte ens höll en säsong för ett par tre år sedan ? Slutsatsen är att man aldrig riktigt vet vad man får när man betalar för det. Men att det kan kännas bättre för sinnet om det står ett känt märke på prylen. För båten är det dock sällan lika stor skillnad som för sinnet och plånboken.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser