Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Gäst MaxSchmeling

Vågar man dra skruvarna...

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Kan kanske vara resultatet av en båtsommar på land med idel renovering. förbättring och upputsning. Kanske ett sätt att snöa in...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max, jag har ångrat mig dra skruvarna ....

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Vet du;Chriz; idag har jag sett en helt underbar film som heter frihet bakom galler och som handlar om ett kvinnofängelse i Afhanistan. Underbar film med fantastiska karaktärer även om det är i ett fängelse. Efter att ha tagit del av deras story och deras livsöden kände jag att detta med skruvspår som inte står i givakt är en petitess, ja inte ens en piss i den stora väldiga oceanen.

Ska testa mina egna gränser genom att lägga energin på det jag håller på med och lägger skruvproblematiken därmed bakom mig. Att det är ordentligt monterat i mängder av Sika får anses vara gott nog.

Jag ger upp... tror jag!

Bild: en annan 31:a

post-10024382-1394237724,1823_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:) mmm då en bild säger mer än tusen ord så ska jag hålla klaffen den här gången ...

post-10010957-1394237724,4685_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

By the way; hur gick det med din targabåge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

ja jag tycker att en kromad targa båge för montage kommer att bli snyggast och har kontaktat ett företag i Stockholmsregionen som någon tipsade mig om. De vill nu ha mått och annat så jobbet landade ju på mig igen ... och jag har inte haft möjlighet att mäta ut allt än men har ett litet hum om vad jag vill ha.

Men det är def. något jag måste ordna .... har ju hela helgen på mig!

Du har inga bilder Max på din båt ?

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nog inne på Rascal linje.

Om jag monterat skruvarna själv under de förutsättningarna som ges hade jag satt skruvspåren i givakt. Att ändr på dem nu hade jag inte givit mig in på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken märklig föreställning att esteten tvunget vill har skruvar i givakt. Jag påstår mig vara estet jag också, med kreativt yrke och musik som intresse. För mig är likformighet fult. Rutiner, strikt formade mönster, räta vinklar och raka linjer. Fult! Ofritt!

Jag skulle mycket väl kunna lämna skruvarna åt olika håll bara för att behålla det vackra. För mig symboliserar den fria hanteringen av skruvskallar rebellens brott mot normer, naturens obändiga skönhet och konstnärlig frihet.

Men vad är väl en skruv i det stora hela...  :-)

//Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktigaste är inte att skruvspåren sitter radrätt så att alla spåren ligger i långsleppslinjen utan att de följer skrovets kurvatur. Att exempelvis låta alla mantågstöttors skruvar ha sina spår i linje är en vederstyggelse som borde skriftas till Rom. De bör följa relingens rundning. Lämpligast är att börja i aktern och gå föröver. När man kommer till skruvarna längst föröver skall man kunna lägga en  tunn men rak tråd, t.ex. volfram, i spåren och kontrollera att de möts föröver exakt midskepps.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att följa långskeppslinje eller skrovets rundning får nog bedömas från fall till fall. Det gäller nog att följa någon naturlig linje i skrovet eller beslaget. Exempelvis mina 110 skruvar i pianogångjärnen och kromlisterna runt motorluckorna sitter med spåren längs med gångjärn och lister runt luckorna. Vilket innebär att vissa skruv sitter tvärs långskeppslinjen eftersom kromlisterna sitter så.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kära esteter mm ! När kährs började med skeppsgolv så var det noga med att pluggarna skulle sitta tvärs ådringen i dom fejkade skruvhålen.Ni kan säkert lista ut varför.

Anders.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nog trög. Svaret borde väl vara självklart? Storebrovarvet - om det nu finns kvar - är väl den enda rätta instansen att rådfråga? Naturligtvis ska skruvarna sitta som de satt då de ursprungligen monterades ;-)

Seså, masa dig iväg nu och fråga om man satte skruvarna i linje eller lite hipp som happ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har det praktiska orsaker förstår jag. Har det estetiska orsaker konstaterar jag att det finns inget praktist med estetik, såvida man inte är av åsikten att det praktiska äger en egen estetik :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Jag tror att någon, kanske till och med några, har missförstått frågan... Det handlar självklart inte enbart om detta med skruvspårets riktning utan desto mer om att röra en skruv som sitter i tätning.

Jag har faktiskt övergett tanken på att ändra skruvarna utan lägger fokus på allt annat; typ rubbet. Renoverar och tätar om resterande glidfönster, ny skrovmatta på sidor och under däck, återmontering av all inredning osv osv

Rätt kul ändå att läsa alla svar som tråden fått. Det kanske mest tänkvärda står sign Nilsnobbing för. Läs det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ÄR nog trög.

Vågar man dra spåret rätt så det hela liksom kommer i linje med hjärnans tvångsmässiga uppfattning om det som är rätt eller löper man risken att få läckage?

Man behöver ju inte fundera på läckagefrågan förrän man vet om skruvarna ska dras i linje enligt besked från storebro® ? Linjehönan kommer före läckageägget, liksom :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

All teak runt hytten på vår förra båt var skruvad med spårskruv där alla spåren var lodräta! ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Linjehönan kommer före läckageägget

3xsmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rev upp min köksö som är ca 1,5år gammal i det nyrenoverade köket då rummet är lite rombiskt och min 3,5m köksö stod 11mm snett då jag mätte upp rakheten från fel vägg... Har gått och irriterat mig på det länge men frun hade inte ens uppfattat att det var så... Vilken min hon hade när hon kom hem och såg allt jag rivit för att flytta det lilla! Nu blir det till att spackla om alla skruvhål och måla om! Klart värt det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Det var ju ett respektabelt skepp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm. Jag tycker styrhytten (?)  står bak o fram.........eller spårade jag ur nu.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gedda skrev:

här är bilden på hytten :)

Hmmm. Jag tycker styrhytten (?) står bak o fram.........eller spårade jag ur nu.?

Jag tycker den båten är så fin så jag tror du e på fel spår?

Tack detta var dagens behållning//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bak och fram? det är ju aktern du ser på bilden :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SOm jag ser det finns det två sätt att lösa problemet

Om du har mutter på undersidan:

Ta loss lägg dit ny massa under skruvskallen, hellre Modifierad Silikon (MSP, MS-Polymer) än det som dom flesta kallar Sika, fas Sika är ett fabrikat av även MS-polymerer så menas nästan alltid poly uretan. PU-har genom tiderna alltid använts till nåtning osv. Problemet är bara att det inte tål UV-ljus. MSP har samma egenskaper men tål UV och avger heller inga isocyanater, vilka kan vara hälsovådliga.

Om du inte har mutter på undersidan:

Kan du nog fräsa eller slipa skruvskallen plan. Slipa och polera om du vill ha den blank och strunta i spåren till den dag du bestämt dej för att demontera, då fräser du nya spår eller borrar bort skallen. Ännu snygare utan spår.

Både vridmomentnerden och extremesteten bör få gåshud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SOm jag ser det finns det två sätt att lösa problemet

Om du har mutter på undersidan:

Ta loss lägg dit ny massa under skruvskallen, hellre Modifierad Silikon (MSP, MS-Polymer) än det som dom flesta kallar Sika, fas Sika är ett fabrikat av även MS-polymerer så menas nästan alltid poly uretan. PU-har genom tiderna alltid använts till nåtning osv. Problemet är bara att det inte tål UV-ljus. MSP har samma egenskaper men tål UV och avger heller inga isocyanater, vilka kan vara hälsovådliga.

Om du inte har mutter på undersidan:

Kan du nog fräsa eller slipa skruvskallen plan. Slipa och polera om du vill ha den blank och strunta i spåren till den dag du bestämt dej för att demontera, då fräser du nya spår eller borrar bort skallen. Ännu snygare utan spår.

Både vridmomentnerden och extremesteten bör få gåshud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...