Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Gäst MaxSchmeling

Vågar man dra skruvarna...

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Visst, jag är en millimeterperson; tror att helheten består av detaljer och det är liksom min filosofi när jag bygger, ändrar och planerar. Med åren inser jag dock att man inte kan lägga för mycket tid på sådant som inte tillför något värde mer än möjligt den egna friden inombords. Ibland måste man dock tänka stort, utanför boxen, utanför sin egen bekvämlighetszon...

Det var startsträckan och här kommer frågan...

Upptäcker idag att skruvar i olika däcksgenomföringar; pollare och stöttor, inte har skruvspåret i linje med båten. Ni minns det där med detaljers makt över helheten...

Skruvarna sitter i Sika och går genom däcket till en förstyvningsplåt i tjock rostfritt. Vågar man dra spåret rätt så det hela liksom kommer i linje med hjärnans tvångsmässiga uppfattning om det som är rätt eller löper man risken att få läckage?

 

 

 

post-10024382-1394237723,5141_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visa mig dina spårskruvar och jag ska säga vem du är!

En tekniker tycker inte det är vackert med spårskruvar i givakt. Det innebär ju att en hel del av skruvarna har fått för hårt åtdragningsmoment och en hel del för lite. Helt enkelt inte optimalt.

Esteten däremot kan råka bli lite illamående av den dåliga ordningen.

Jag är tekniker. 

Gissar att du är esteten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste Max fråga, kliade mig i huvudet eftersom frågan aldrig slagit mig, och fick klockren förklaring från forgus31. Men så är jag ju ingenjör...

:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag är teknikern som gärna vill ha skruvarna i givakt, men nuförtiden blir det oftast insex eller pozidrive, då kan dom stå lite huller om buller.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixa dina skruvspår du; det finns andra större problem i världen för oss andra.............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aktarejaaaaalittnoga för att vara spydig i Max tråd, annats låser han den ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en tuffing surprise

 

Dessutom så gamal att jag överlever................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska spåren stå i linje, men jag är tveksam till att efterdra skruvar i gammal redan härdad Sica pga läckagerisken. Vill Du ha dom rätt så bör Du nog demontera och göra om från början.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ni får vara hur spydiga som helst, spy på bara! smiley - då är det ju inte jag som mår illa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skruv har bara en ingång på sin gänga. Om den sitter här eller där har för funktionen mikroskopisk betydelse. Men när spåret hamnar fel, i förhållande till gängans ingång, kan man ju köpa sig en huggmejsel och därmed slå sig ur sitt dilemma.

Fabrikör Höglund hade skitit i detta problem.

p.s. undrar fortfarande hur du tänkte kring finska pinnens för tidiga bortgång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Millimeterperson? jag har för mig att det kallas petimeter, men skit samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Misstänkte att andra tänkte min redan tänkta tanke - jag tror jag låter det vara som det är. Livet blir kanske inte bättre bara för att alla spåren står just... i givakt.

Esteten får stå tillbaka... denna gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är skruvarna gängade i den rostfria plåten eller finns det muttrar på undersidan? Om det finns muttrar så är det ju inga problem att rikta in spåren på skruvarna och sedan dra åt med muttrarna, så att även oestetiska tekniker och ingenjörer blir nöjda.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Beslag-skruv-r/f plåt-bricka och slutligen låsmutter enlightened

 

Korrekt analys och så tänkte jag också men då uppstår ju en fråga, den jag ställde; om man ruckar en skruv i sin tätning, börjar det månne läcka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja , du Max. Antingen får du nog täta om och dra om skruvarna eller leva med alla skruvspår som inte står i givakt. Personligen hade jag nog gjort  omdragningen Vi verkar i det fallet lida  av samma patologiska syn på estetik. Möjligen borde vi nog söka för det här syndromet båda två. Vi har det jobbigt, det vet jag, men fan så snyggt det blir.smiley

Mvvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Två själar - en tanke, ett koncept!

post-10024382-1394237723,6662_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

finska pinnen ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Han som inte fick ligga sked när ni seglade Bavarian till England.

Helt bortrensad, alla hans ip-adresser är blockerade på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte rucka i gammal tätning! Men jag skulle nog fixa uppriktningen, hur många skruvar talar vi om?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just...............

Det va' inga spyor från min sida.......bara en reminder

Ju då; jag setter självfallet alla flatspår i linie från början. Even stjän-varianter; men det kräver millimeterpresision og ögon som ser.

När det är sagt; kann alla träda mitt teak-däck med skor.

Unntaket är kvinnor med stillethälar <10mm ( de skorna skall ju av förr eller sänare endå.......

Skruvad, jag?

Biforgar exempel på höga hälar som duger. (Jag tror hon skiter i skruvspåren........)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Hu, där har vi två ämnen som jag har förträngt; vår seglats till Southampton med den stora Bavarian och allt som hände och så vår vän som du kallar för finska pinnen. Ja ärlighet håller längst så jag kan säga att jag saknar vare sig Bavarian eller den andre. England känns också lite mer avlägset efter sommarens vedermödor.. .och Finland!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

ca 30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Nix, det hade jag faktiskt ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara 30 !!  Vad väntar Du på ? Sätt igång !

Sätter själv ca 200 skruv  med spåren i rätt riktning varje vår efter slipning och lackning av min Forslundare för att återmontera beslag och andra detaljer.

Lycka till !

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max, du behöver vård .... nu! :)

Om du har DESSA problem .... oh boy!

Vad har jag då med min båt !?

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hugaligen... Att en o annan skruvskalle inte är överens med varandra skulle jag aldrig ens upptäcka på egen hand. Möjligen om det rör sig om hundratals som sitter på linje, men om det gäller knapar, staketstolpar o liknande... Har faktiskt aldrig ens tänkt tanken. Hoppas bara jag förträngt den här tråden mästa gång jag ska ner till båten. Hemska tanke att komma ner för att upptäcka att skruvarna pekar fel och bli överfallen av nåt tvång att åtgärda detta haha.

Skämt åsido, du har väl haft båten ett tag nu Max? Men alltså först nu upptäckt saken? Kanskedu överreagerar så här i slutet på helg och båtsäsong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max !  Bry dig inte om dom som inte begriper vad som är viktigt när det gäller detalj finish. Vi som äger klassiska svenska båtar förstår.cool

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassika svenska båtar.............................................Hmmmmmm.

 

Vilka är dom med skallarna på sne' ?

 

....ofta möter svenskar sig själv i dörren.............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och de norske står där med ryggsäcken (som de fortfarande tror att de uppfann) och ger sig ut.

 

Men fy fan för den som har sin butikk öppen även på guds söndag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...