Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
gracco

examen?

Rekommendera Poster

Hej. UNdrar om det är krav på utbildning vid resa till tex medelhavet? (min båt är 9,3 meter) eller om det bara är rekommenderat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. jag kan inte se att det finns något krav på utbildning för att segla med din båt till Medelhavet. Däremot så kan jag för din egenskull se ett utbildningsbehov om det är så att du helt saknar utbildning idag dvs vad du kallar rekommenderat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej Du behöver ingen formell utbildning... vad Du där emot skall vara noga med är ID-handlingar till båten, om den är svenskregistrerad,framför allt i Frankrike kan hamnpolisen vara duktigt struliga med detta. Har själv råkat ut för det, t.o.m. blivit anmodad att redovisa om båten var momsad trots att jag bara var inne i en marin2 dygn... dessa människor lever sitt eget liv, ibland, verkar det som

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tänker gå genom kanalerna till Medelhavet behöver du ett kanalintyg, men det är lätt att fixa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Om du gör resan för första gången skulle jag vilja rekommendera dig att planera resan så att du har gott om tid, tex. 3 månader. Segla en bit i taget och förbered nästa etapp noggrannt genom att prata med andra besättningar på de platser dit du kommer. Dom har ofta den erfarenhet du behöver för att komma en bit till. Ska du gå via kanalerna är inte navigationen särskilt svår. Ska du segla via Atlanten behöver du kunna navigera ordentligt, tidvatten, nattsegling, strömmar, fartygsrutter osv. VHF är nog ett måste. HF är bra åtminstone mottagare med bandspekare så du kan spela in väderprognoser och lyssna på dom i lugn och ro. Navtex är kanon, då slipper du passa radion. Ett bra sätt att testa sina navigationskunskaper är att göra tankeexperimentet att göra resan utan GPS. Om du kan tänka dig det har du nog det du behöver. Ta dock gärna med din GPS och slå på den om du blir osäker, tex. i Engelska kanalen. MVH, Johan http://www.toan.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...