Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
KillerBoo

Jag vill också ha....

Rekommendera Poster

.... en varvräknare.

Hur bär man sig åt att koppla in -samt vad ska man köpa- en varvräknare på en VP MD6A. Generator eftermonterad av tidigare ägare eftersom MD6A normalt hade laddning via Dynastarten. Generatorn saknar W-anslutning.

 

Är det enda alternativet en (ful fyrkantig digital) cykeldator eller finns det hopp om nåt annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en varvräknare på en MD2b

Det satt en extra remsiva i centrum på svänghjulet. En rem gick till en lite manick som räknade varven och som skickade signalen/pulserna till en varvräknare på instrumentbrädan.

Fast jag vet inte om varvräknaren gjorde mig speciellt mycket lyckligre - jag tror snarare tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märklig konstruktion, min MD 2b har originalmonterad varvräknare med en kännare i motorblocket.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var inte detta nåt originalmonterat.

MD2;an hade dynastart

Killen som monterat det hela var mekaniker och han var oerhört tekniskt intreserad, så det fanns många eftermonterade kontrollinstrument för motorn. Varvräknare, manometer för oljetryck temperturmätre mm.

Givaren till varvräknaren var nog en som var avsedd för ändamålet, även om remmen , om jag förstod det rätt, var en fjäder till en bauta simring. När den gick av, så fick jag inte tag på nåt lämpligt, så jag skrotade systemet. 

Jag förstod aldrig vittsen med att ha så mycket kontrollinstrument, som dessutom satt så placerade att de var svåra att läsa av. Dessutom var det en segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även min MD-2b har Dynastart så det har nog inte med saken att göra.

Som svar på den ursprungliga frågan är min point att samma varvräknare som min fanns även på MD-6 motorerna när det begav sig. Googla på  MD-6a+ Varvräknare så kommer det upp reservdelssidor med bilder och text. Dessa grejer (givare+instrument) finns nog bara att finna på beg. marknaden idag. Men man slipper digitala prylar som kanske inte stämmer in utseendemässigt.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD6A tycks ha förekommit i två versioner under samma beteckning, den modernare med varvräknare omnämns HÄR bara som late production. (Den tidigare på sid 30 hade enligt fig 82 varken temp- eller varvräknarinstrument. Antagligen har du den tidiga versionen?)

Eftersom instrumentet på det senare utförandet kopplas till en speciell tvåpolig givare på original-instrumentets kontakter W och G enligt bilden så blir detta ett problem gissar jag. Typ borra&gänga in en originalgivare? Skulle du däremot välja att hämta varvräknarpulser från alternatorns W-utgång - jo jag vet att du inte har nån sådan men om så vore - till nåt eftermarknads-visarinstrument så passar skalan dåligt. (De visar ofta uppåt 8000 RPM och en visarnål pekandes på din motors max 2500 skulle ge för litet utslag/tydlighet.)

Nå, allt går att fixa med elektronik - även analogt retro - men själv hade jag i ditt läge slått varvräknare ur hågen. Finns ju ingen växellåda likt bilar, ingen större anledning att kolla varvtalet!?


Ps. Själv kopplade jag mest för skojs skull en cykeldator till tändningen på min gamla bensinare med nominellt max 1600 RPM. Har f.ö. steglös variabel propellerstigning vilket kan ge en ursäkt, men fanskapet visar runt 1840 varv redan vid normalt ekonomi-gaspådrag. Så nu måste jag trippelkolla om den verkligen visar rätt, vilket jag tror efter koll med analogt serviceinstrument. Haha, gick alldeles utmärkt att gasa på gehör tidigare men nu får jag alltså mest myror i huvet av siffrorna. ;-)

post-10006646-1394237724,7798_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske inte den externa givaren till varvräknaren som monterats på min båt inte va så dum i alla fall - för den som absolut vill veta vilket varvtalmotorn går på.

Det kanske finns en mrknad för den. Jag har den garrantert kvar nånstans. Frågan är bara var. Det var nog hösten 2005 jag plockade bort den. cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska enkelt att fixa ett W-uttag om man plockar isär  generatorn lite. Från statorlindningarna går det tre kablar till dioderna, häng på en sladd på en av dem - det är ett W-uttag! Det man gör är alltså att ta ut växelspänning från en fas på trefaslindningen. Finns bilder om man söker tex på “alternator w terminal”. Det går att skapa pulserna på annat sätt också.

Biltema har en passande varvräknare: http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Varvraknare-for-dieselmotorer-258005/ för 129kr, för det priset tyckte jag det var värt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra information, tack för det!

Du kanske har något initierat tips om var jag skall börja felsöka när min varvräknare fladdrar (växlar mellan 0 och aktuellt varv) när jag ligger på låga varv, ca 800rpm? 

Jag trodde först att det var glapp i kablaget men det tycker jag mig ha uteslutit nu. Dessutom inträffar det ju bara på (för) låga varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac: Bra tips, inte så dyrt eller besvärligt som jag tänkte mig egentligen. :) Hittade en bra pdf om växelströmmares (alternatorers) funktion med mycket bilder HÄR. [Just W-uttag för varvräknare berörs inte men på sidan 18 syns de tre stator lead ends som går till dioderna. (Inkoppling och utdragning av en isolerad ledare från endera av de tre ger ett W-uttag som biltema-instrumentet bör kunna hantera. Typ bara att koppla och sen kalibrera med en annan säker varvräknare enligt biltemas instruktion, remutväxling och poltal etc bör inte ställa till problem.]

Men att koppla varvräknarn till en remdriven alternator har sina brister, t.ex. felvisning genom remslir eller utebliven läsbar signal vid låga varvtal enligt DENNA sajt. Tror att det senare gäller i Spancox fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar länken just nu, tack Thomas!

edit:

klippt från länken:

Signal Strength

Alternator tachometer signals are derived from the stator windings. The signal is thus dependent on the amount of energy being produced by the alternator. When batteries are being charged, signals are strong enough to produce good tach stability.

When multi-step regulators are used to charge batteries, the tach signal strength can vary according to the charge state. When the regulator switches from the absorption state to the float state, there may be complete loss of tachometer signal during the time that battery voltage decays. During this period most regulators shutdown completely, and the tach signal does likewise. 

Full Batteries

When the regulator finds that the battery is full, alternator field current is reduced as necessary to avoid overcharging the batteries. This often results in a tach signal which is too weak to trigger some tachometers. Erratic tachometer readings result, particularly at low RPM. One possible solution is to turn on some electrical loads, forcing the alternator to produce more output, and hence, more tachometer signal strength.

---

Är det någon som vet vad det är för signal som går på W? Är det en puls så bårde man väl kunna slippa ifrån en del av problemen genom att avstöra den, tex genom att dra den i en partwistad tråd istället för parallellt med alla andra motorkablar?

Någon med guldinfo även här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man kalibrera varvräknaren.

I sådana fall hur?

För inte har all växelströmsgeneratorer samma utväxling.

Jag tänker på remskivan och vevaxelns remskiva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en ställskruv i bak på varvräknaren. Enklast är att kalibrera när motorn går på tomgång, det varvtalet stämmer ju ofta med vad som står i instruktionsboken. Det har ju ingen större betydelse om det inte är så exakt. Är man en nyfiken samlare som jag köper man en sådan här: http://www.ebay.com/itm/Hot-High-Resolution-Digital-Laser-Photo-Tachometer-Non-Contact-RPM-Tach-Auto-New-/380683256341?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item58a27d8215

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bhemac, för tipset om att rigga till en egen W-anslutning. Som du säger så är det ju inte helt jättenoga om den inte visar helt korrekt, vill mest ha ett hum om var jag kan lägga mig på marschfart och om det slår fel på 100-talet varv så dör nog varken jag eller motorn av det. Blir till att plocka ur generatorn när säsongen är definitivt slut. Siktar på att komma ut på en Luciasegling om inte tidiga och många minusgrader sätter stopp innan dess. Kalibrering blir nog sedan enl tomgångsmodellen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående pulsen på W så skall den tydligen bli som på bilden snodd HÄR.

Är ju växelspänning med ca 16V topp-topp i bilden, och mätt med multimeter visas ca 8 Vac.
[Egentligen är det väl en sinuskurva med starkt tillplattade toppar. Batteriet plattar ut topparna både upptill och nedtill för att efter helvågslikriktning orkar inte spänningen stiga mer än batteriets ca 14V. Men den låga spänningen förbryllar mig, borde bli ca 28 Vt-t om man kopplar in ett W-uttag på en av faserna enligt tidigare beskrivning? Kopplar man däremot över bara en fas, alltså en tåt i Y-kopplingens mittpunkt samt en fortsatt på endera av faserna blir spänningen 28 / (roten ur 3) = 16,166 Vt-t, åtminstone vid ren sinusform. Detta stämmer bättre med exemplet, är kanske färdiga W-uttag gjorda så? Är väl i.o.f.s. inga problem att begränsa hemmakopplingens spänning om så skulle önskas, men förbryllande är det?? ;)]

Finns även appar för varvräkning om man googlar tachometer app, HÄR en för Iphone som analyserar kamerabildens snurrande röda markering. (Själv tänker jag hyra kryssarklubbenGBG:s laser-instrument istället.)

post-10006646-1394237727,1263_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes  Najs.

Intressant manick att kolla varvtal med på random saker.

Bra tips med tomgångs kalibrering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Biltemas varvräknare 129:- och lämnade in generatorn hos en bilelektriker som lödde på en W-kabel. Kostnad 60:-

Fungerar klockrent.Varvr

äknaren går att kalibrera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr levererar de inte till Sverige men annars är det säkert samma pryl. En kul grej är det i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...