Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Paradise

Fenköl och vindroder - erfarenhetet?

Rekommendera Poster

Hej

Vi har en Mamba 33 som vi ev. kommer att ta ut på längre färder (om vi inte byter till lite större båt). Då inställer sig många frågor, inte minst om självstyrning. Mamban är rätt livlig som många fenkölade båtar ju är. Ni som eventuellt har erfarenheter och kunskaper om vindroder i kombination med felkölade båtar utan skädda - hur fungerar det? Vad har ni för typ, funktion vid olika vindriktningar, inte minst läns etc?

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar inte på din fråga, men om du nu har tiden för dig så varför

inte testa om ”sheet to tiller self steering” kan vara ett system som

funkar på din båt. Kostar nada jämfört med ett vindroder.

Det finns en hel del info/filmer på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med föregående talare! Men samtidigt av erfarenhet vad jag sött ute på haven så spelar kölen mindre roll. Man lär sig ballansera båten med segel osv och får den art samarbeta med vindrodret. Men jag skulle nog rekomendera ett med pendelservo, då övriga ofta slingrar betygdligt mer med fenköl!!

 

Segla lungt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har helt klart blivit inspirerad att laborera mera med segel-till-rorkult konseptet. En del har man ju gjort själv genom livet, men jag kände faktiskt inte till att det var en vetenskap.  Kanske beror det på att man in Stockholms skärgård inte har så stor glädje av automatstyrning.

Någon som har några bra böcker eller webbsidor att rekommendera? (Oj, nu blir det lite trådkapning.)

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självstyrning är ju ganska vanligt numera på de flesta båtar, både stora och små. Mest segelbåtar och då används automatstyrningen mest för att underlätta när man hissar segel mm när man är kort om folk.

 

Styrapparaterna är underdimensionerade för allmänt bruk i alla väder och riktningar. Vid krafig vind bakifrån orkar oftast inte autopiloten med i svängarna.

 

Varför det blivit så är att d flesta klarar sig med dn långsamma svaga varianten och resten kanske ett par procent får öppna stora plånkan och drämma till ordentligt. Det blir stort och dyrt. Åtminstone dyrt.

 

Jag skulle gärna se att nån tillverkare av prestigebåtar redan på ritbordet ordnar lite intelligentare styrning.

 

Rita in vindrodret i akterpartiet och lägg det som ett tillval. Med lite strömningsförsök eller testseglingar bör det gå att få till snygga lösningar som håller några varv runt jorden.

 

Vindrodrets fena som påverkas av vinden kan ersättas med en autopilot som går på kompasskurs som vrider pendelservoåran. Båtens fart genom vattnet styr huvudrodret med styrstag från pendelåran.

 

Sån autopilot eller vindroder kan lätt göras snabb och stark i överkant utan att behöva kraftiga motorer och så mycket elenergi. Vattnets strömming ger energin och den ökar ju också när den behövs.

 

Sätts pendelåran ganska nära rodret blir det en rätt liten konstruktion både över och under vattnet.

 

Under vattnet finns bara pendelåran. Inuti båten ett styrstag till rodret och styrmotorn (autopilot) som vrider pendelåran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt utbrottet. Tänkte skriva lite om automatstyrning med enklare medel men kom att utveckla en tanke om snyggare vindroder eller energisnål autopilot.

 

Jag har testat att låta kraften skot återkoppla med linor till rodret men lyckades inte fullt ut. Det tar sin tid och överseglingar på några dygn räcker inte. Men tendensen finns där helt klart. Dvs att mekaniken att båtens kursavvikelser ger ökande eller minskande krafter i stor eller försegelskot som kan utnyttjas för kurskorrigering så båten inte avviker från kurs i förhållande till vindriktning.

 

I princip låter man ett snöre från skotet få en del av skotets kraft och balansera den kraten med ett gummisnöre.

 

Snöret kopplas till rorkult eller ratt på så sätt att när båten vill gå upp i vind minskas skotkraften varvid gummisnöret vinner dragkampen över skotsnöret så båten faller av. Då piggnar skotet till med mer vind i seglet så båten lovar upp i vind och så fortlöper det.

 

På undanvind får man studera förseglets (eller storseglet) varierande krafter vid kursavvikelser och få vinden att styra. T.ex kan man rigga ett litet extrasegel som ligger i lä av storen men som vid kursändring exponeras för vind och styr tillbaka på rätt kurs.

 

Förseglet kan också utnyttjas då det ju också tappar orken (slöfock s.k) då det kommer i lä av storen. Det kan ju tyckas svårt att veta hur man ska koppla styrsnöret till rodret men här finns bara två val. 50% chans utan att tänka och lätt att göra tvärtom om det skulle bli fel.

 

Det som behövs är tid och kurs och vind åt samma håll. En typisk långseglarsyssla mao.

 

Det som behövs finns redan ombord. Snöre,gummisnören, brädstump och block är bra-att-ha-listan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är trådkapning oksmiley

Tack för intressanta inlägg om sheet to tiller, har också läst en del om detta på nätet och i mycket liten utsträckning provat. Känner dock att det nog får bli riktigt vindroder och vill väldigt gärna få inlägg från er som har eller har provat på båtar med egenskaper liknande min.

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fick inget svar från någon som provat både långkölat och fenköl med vindroder. Dom duggar nog rätt glest anar jag.

 

Gissar dock att det spelar mindre roll. Fenkölat blir väl som vanligt snabbare i svängarna så det blir högre frekvens på kurvorna. Vindrodret kan nog justeras om det svänger för mycket så du får en lugnare gång.

 

Gissar jag som aldrig haft ett vindroder. Vi gör inte så långa seglingar och har klarat oss bra med en elektrisk autopilot. Det är den som styr för det mesta då jag tröttnar redan efter några timmar på rak kurs till havs. Har fungerat i 10000 sjömil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

cheekyJag kan svara på din fråga Pär..... i Juni 2014! Jag återkommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pär,

 

Vi har seglat fenkölad båt med vindroder i närmare 15.000 NM och är mer än nöjda. Aldrig några problem, det bara tuffar och går i alla vindar och riktningar, så länge man inte glömmer att kontinuerligt se över och balansera sina segel. Båten, en Forgus 31 torde bete sig snarlikt din Mamba 33. Vårt vindroder var av pendelservotyp, ett Monitor.

Man möter väldigt sällan seglare som är missnöjda med sina vindroder. Efter ett drygt år till sjöss kan jag med lätthet placera vindroder högst upp på bra-prylar-att-investera-i-prylar, tätt följt av solpaneler :-)

 

Skepp o hoj! /Petter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar på att tacka dig och de andra ombord för trevlig läsning under er resa. Skojigt att allt fungerat och gått som på räls. 

Bra jobbat med förberedelser och båtrustning och jättego ton i reseberättelser. Synd att ni kom hem så snart.

Dags för nästa sväng?

Finns väl en del som måste klaras av först. Villa och Volvo o sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har lite funderingar på om att förlänga (plasta på) min fenköl. Jag har en Lill-Scampi, och den är både snabb och lätt på rodret. Men det är mest när det går undan som man har nytta av fenkölen.

 

När man t.ex. ska ta sig in igenom ett trångt hål, så kan man ju inte bröta på i 4-5 knop, och får ofta ha revat och köra på bara storen in. Då blir avdriften betydligt märkbar.

 

Att plasta på är inga problem, det gjorde jag med fördel på en gammal Hurley 22, som jag ändrade angreppsvinkel och släppning på.

 

Nu har jag emellertid funderingar på HUR man ska fördela en utökad yta. Mest fram eller mest bak... på kölen? 

 

Vad har ni för tankar om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...