Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Motorkryssare

Gasolvarnare

Rekommendera Poster

Vad tror ni är den bästa Gasolvarnaren !? Tänkte det kunde vara en bra julklapp till mannen ;-)

Två viktiga saker

1) ska vara bästa sorten på att gärna känna både gas och eld (men det kanse inte finns den kombon)

2) Enkel att montera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då måste du ha 2 varnare.

* En gasvarnare, placeras lågt (gasol är tyngre än luft och samlas längst ner i båten)

* En (vanlig) rökvarnare, placeras högt, (varm rök stiger upp mot rummets högsta punkt)

Helt klart är en gasvarnare en bra present, jag skulle inte vilja sova i en båt som saknar denna säkerhetsdetalj. (kostar ca 600-1300 kr). Jag har den billigare vet dock ej om de dyrare är bättre?

http://www.hjertmans.se/article/gasvarnare-1

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=3979

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=3972

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns för 300 kr på Jula, samma som den billiga på SeaSea. Jag har denna. 

Enkel att montera. Den kräver dock matning med 12 volt för de drar konstant någon watt och klarar sig inte på ett inbyggt batteri. Tror detta är samma för alla gasvarnare.

http://www.jula.se/gaslarm-g-3000-442001

Brandvarnare köper du en vanlig batteridriven för hemmabruk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

En modell som heter G-3000 och som kostar runt 300 spänn. Normalt sett skall den säkert kopplas förbi så att den alltid är på (och drar ström) men i vårt fall kopplar vi den så att den dör när huvudsäkringen vrids av. Skulle vi mot förmodan använda gasolen så stängs denna pronto av efter användning och är man ombord så ligger det ström på larmet.

Våra brandvarnare är av den mindre typen, 70 mm, i diameter och faktiskt riktigt snygga (om nu en brandvarnare kan vara snygg). Eftersom jag är en säkerhetsstörd person så har vi faktiskt dessa små puckar i förpik, salong, toalett och akterkabin där de samsas med små effektiva brandsläckare.

Säkerhet skall tas på allvar för när det gäller är det försent. Bra utrustning, bra rutiner och att inte avvika från säkerhetstänket är A och O. Till detta bra sjukvårdslåda och en allmänn kunskap i hur man larmar och räddar liv; ex HLR. Viktigt också att man involverar barnen på ett kul sätt; tävling i båtens säkerhet kanske?

Detta kan man ta vid några mörka, trista höst och vinterkvällar...

Edit: Ser att Flipperskeppare har rekommenderat gasolvarnaren i ett inlägg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för era svar!

Jag har ochså hög säkerhet gällande vad man har med i förbandslådan typ, där känner jag mig ganska trygg (eftersom jag är utbildad ambulansförare så är det lätt för mig) värre med andra säkerhetstänk typ Gasvarnare,,,

Tänkte köpa den dyraste på sea sea typ den för 1295:- tänker att dyrast är bäst men det  vet man ju inte. Tror nog kunskap är det bästa ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Jag har sett den oxå men kunde inte motivera mig att betala den summan. Tror inte ett dugg på att dyrast är bästsmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 11/17/2013 at 9:13 AM, Motorkryssare said:

Vad tror ni är den bästa Gasolvarnaren !? Tänkte det kunde vara en bra julklapp till mannen ;-)

Två viktiga saker

1) ska vara bästa sorten på att gärna känna både gas och eld (men det kanse inte finns den kombon)

2) Enkel att montera.

Det finns många gasvarnare/gaslarm på marknaden idag, så det kan vara lite svårt att sålla fram de som verkligen är värda pengarna. Det finns en gasvarnare här som heter iSens, den larmar för både gasläckage och brand och verkar stämma in på det du efterfrågar. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, ottow säger:

Här är en intressant lösning som inte bara larmar för Gasol. Kan även ha flera sensorer

http://www.vikingyachting.se/Webshop/Pentry--pumpar-VVS/Pentry/Gasoltillbehör/Gaslarm-3GAS-square

Är tveksam till en sådan varnare.

Gasol är tungt, min gasolvarnare har en fin skylt med tydlig info att den måste placeras så lågt som möjligt.

I stugan har jag en CO-varnare, den skall enligt sin manual sitta i taket.

Att skrämma folk med skrönor om bedövningsgaser reducerar ev kvarvarande tilltro till produkten till 0.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Narkosgaser bryr jag mig inte om, men att den kan larma för både kolmonoxid och gasol är mycket bra anser jag. Kolmonoxidförjftning är inte ett okänt fenomen i båtsamanhang.

Liknade multifunktionslarm har tidigare kostat bra mycket mer än detta.

Och hela poängen med att ha flera sensorer är att ha en nere vid golvet och en uppe vid taket, för att hantera de olika gaserna.

Snacket om narkosgaser är väl som vanligt bara en del av den subtila skrämselpropagandan för att få folk att köpa. Texten verkar kopierad från tillverkarens hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det satt en gasolvarnare i min båt, ner vid durken. Känslig sak, det tar inte många sekunder innan den larmar om man öppnar gasolspisen.

CO-larm köpte jag för någon hundring, sitter högst upp och ska även larma för andra gaser. Svårt att prova med CO, det finns testflaskor att köpa men ganska dyrt.

Avslöjade i alla fall rökande kärring ganska snabbt. Bara en sån sak!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...