Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
chriz

Svårstartad efter byte av bränslefilter?

Rekommendera Poster

Hej,

Efter byte av bränslefilter så gick motorn ifrån att starta omedelbart till att om man inte har varit vid båten på säg en till två veckor så får man köra startmotorn i någon minut innan motorn börjar hacka igång för att sedan gå som normalt.

Skulle man låta den gå en stund efter detta och sedan ta en tur med båten så fungerar allt som vanligt. Stannar man till vid en naturhamn t.ex och övernattar och ska åka dagen efter så startar den i princip omedelbart.

Åker jag ifrån båten i en till två veckor och kommer tillbaka samma problem som inledningen.

Det nya diesel filter fylldes med diesel genom att pumpa diesel in i filtret manuellt efter montage. Skruven för att lufta detta var öppen och diesel kom ut ifrån den efter detta så har den stängts allt enligt instruktion men trots detta ett helt annat beteende efter bytet.

Förslag någon ?

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som om du har luft i det. Prova att lufta igen, det är de jag spontant känner. Om möjligheten finns så brukar jag alltid förfylla filtret. Mest för att.

Lycka till! 

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag är ingen motormekaniker men vad sker efter en stund när motorn äntligen startar och jag får samma problem efter det att den har stått ett tag fattar jag bara inte.

Men jag ska prova att lufta igen, hade tänkt göra det idag då jag endå var där men hade inte diesel med mig och orkade inte lossa sötvattenfilter eller annat för att göra det på riktigt så jag ska återvända kanske redan i morgon och prova.

Var ju som en dröm när den alltid startade direkt och aldrig något trassel så försöker man på sig en enkel service och gör vad jag skulle anse by-the-book och endå trassel men det du tror är det jag också har gått och funderat på men tänkte det kanske finns en annan förklaring.

Provar och återkommer, tack!

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det löser sig, är ju trots allt bara ett filter du har bytt.  Övertygad om att du inte fått bort all luft, där kanske finns fler luftningar på systemet? 

Var bara noga med att inte förorena filtret om du nu ska skruva bort det igen. 

Lycka til!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att det inte kommer in tjyvluft  vid alla filternas tätningsytor, vid luftskruven och vid alla slanganslurningar på bränsleledningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte se vad för filter som blivit bytt, men många filter i dieselsystem har lösa packningar med kvadratiskt tvärsnitt, inte ovanligt att dom kommer lite snett så att filtret inte tätar på samma yta.

Detta problem är en mindre luftläcka, luft läcker in långt innan att det går att se att det läcker ut diesel.

Kalle 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det är en AQAD41A med ett original Volvo Penta bränslefilter som har monterats.

Det sitter som bekant i underkant och det kan vara så att gummigpackningen som är rund att den har glidit lite på sniskan möjligen eller så har jag helt enkelt inte fyllt filtret med diesel innan vilket man borde. Ska ge mig på detta igen inom kort när jag endå ska göra rent förfiltret som ser ut som något ifrån en skräckfilm.

Tack för input ni är grymma!

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...