ogio_86 0 Postad 16 November , 2013 Hej mina vänner. Jag har äran att meddela att jag har lyckats köpa mina drömmars träbåt. Lahom stor på 5.5 meter med en sabb 6hk diesel. FANTASTISK! Men nu till min fråga. Kan man ha den på trailer och sjösätta den inför varje tur? Eller bör man ha den liggandes i vattnet? Har en bit till min hamn och har inte möjlighet att åka dit där varje dag för att ösa den och se till att den inte sjunker Vad bör jag tänka på? Finns det något jag kan göra för att underlätta för att kunna ha den på trailer och sjösätta lite var jag vill? Nåta? Kära? Jag har ingen aning Hjälp mig, för jag är redan frälst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 November , 2013 En träbåt vill ligga i vattnet, det kommer läcka nåt sjukt varje gång du sjösätter om du ska ha den på land. Den behöver inte tittas till varje dag när den väl har gått ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 17 November , 2013 Du ska surfa in på www.trabatsakuten.nu Ett forum som kommer att ge dig svar på alla frågor du har om träbåtar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 17 November , 2013 Båten mår som sagt bäst av att ligga i vattnet. Kan ge ett tips från min tid som träbåtsägare. Jag monterade en automatisk länspump, ett bilbatteri och en 10 watts solpanel som höll batteriet laddat. På ett vanligt 60 Ah bilbatteri behövs ingen regulator för en så liten solcell så de elektriska kopplingarna är enkla och minimala. Jag satte solcellen på insidan i den öppna båten och på en sådan plats att den fick så mycket soltimmar som möjligt när den låg på sin vanliga hamnplats. Det här systemet höll båten länsad hela sommaren utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogio_86 0 Postad 17 November , 2013 Tack för bra och snabba svar! Så jag måste ha den i vattnet då? Även om man bara vill ut och glida säg, 5 gånger på sommaren? Hur lång tid ska den ligga i innan den är tät då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 17 November , 2013 Dina drömmars båt och så skall du bara använda den 5 gånger på en sommar... Du tror inte att en vanlig plasteka hade varit bra mycket mer praktisk? Generellt anser jag om träbåtar att dessa skall användas, beundras, älskas men inte ägas. Been there, done that and never ever again... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 17 November , 2013 Hur snabbt hon blir tät beror på skicket och vilket material hon är byggd av. Men, låter du henne ligga på land över sommaren torkar hon snart sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogio_86 0 Postad 17 November , 2013 5 gånger kanske var lite i minsta laget, men jag är ju en fiskekille i själen och kör rundor med min buster. Denna är för att jag ska kunna ha det trevligt med min familj och jag verkligen älskar båten och kommer vårda den med så mycket kärlek. Jag kan absolut ha den i vattnet, bara undrade om möjligheten fanns, om det finns något man kan göra för att få det till att fungera? Nänkte typ kära eller nått? Jag vet inte, plasta vid vattenlinjen? Inte vet jag Därför jag frågar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 17 November , 2013 Att plasta en träbåt är ett bra sätt att reducera värdet till noll, och i mångas ögon - mina bl a - förstöra båten. Nä, behandla träbåten med kärlek och respekt för materialet så håller den länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogio_86 0 Postad 17 November , 2013 Ok ok, bra jag får svar på mina tankar. Ägaren däremot säger att båten är tät när den fått svälla! Så det verkar lovande. Träet i mina ägon ser väldigt fint ut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 21 November , 2013 Du kanske kan visa henne på bild. lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 21 November , 2013 Najs. Skönt tak på kärran. Din bästa vän vid sjösättning. Ettan.....förutom snipans länspump. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogio_86 0 Postad 22 November , 2013 Vad är dedär för nått? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 22 November , 2013 Ettan är en blandning av biwax och tjära, som man använder för tätning innan sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogio_86 0 Postad 22 November , 2013 Ajt, de får de bli då Postade dehär på träbåtsakuten, kanske någon här som också vill hjäpa till? Har förövrigt hittat en handbok i PDF som är så klockren att jag blev tårögd. Hej mina vänner. Är nybliven ägare till en västkustsnipa med en 6hk Sabb diesel. Problemet är att elen är kass då den höll på att sjunka för förra ägaren då den fastna i bryggan och tog in vatten under stormen. Så elen ska bytas och startmotorn/generatorn? Heter de dynastarter? behöver en renovering då ägaren sa att den tagit skada av händelsen. Men där är inget vatten i motorn och allt annat ser jättefint ut. Batterierna har ju givetvis oxiderat så dom kasta ja direkt. Men jag skulle vilja ha igång den innan vintern kommer. Vevstart är där ju som är bruklig. Men sladdarna till dynastarten är ju avmonterade, likaså remmarna. Så min tanke är ju att försöka veva igång henne nu. Och sen under vintern renovera dynastartern eller köpa en ny. Hur ska man koppla elen? Där är ju 3 eller fyra sladdar som går till den. Kan man koppla förbi den och starta ändå? Glödningen? Antar ju såklart att elen som ärjat bara är till att byta sladdarna osv. Men hur mycket el behöver den i praktiken för att tuffa igång så jag vet att den är hel? Där är bra komp osv i den, när pysventilen är stängd så krävs de muskler för att dra runt den. Hoppas jag inte blir dumförklarad nu. Mvh Jocke Jönsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 23 November , 2013 Är det en sådan här motor du har? (SABB G11a) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 23 November , 2013 Om båtens motor inte startar, är den vinterkonserverad? Om inte är det hög tid att lösa det nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogio_86 0 Postad 23 November , 2013 Så kallt är det inte än, men absolut. Jag hör dig! Såhär ser motorn ut, döm inte ut den. Stålborste och bläster och en lack så är hon som ny! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser