PederGbg 2 Postad 16 November , 2013 Funderar på att köpa nån av dessa presenningar: Denna i 240g/m2 för 1640 kr http://www.hjertmans.se/article/presenning-proflex-formskuren-7x14m eller denna i 600 g/m2 för 3120 kr http://www.watski.se/Formskuren-PVC-Presenning-600g-m2-115eH Samt denna täckställning för 3390 kr http://www.hjertmans.se/article/dackstallning-multimarine-12m Antar att det är värt att satsa på den tyngre presenningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 November , 2013 För dessa pengar skulle jag titta på Biltemas tjocka gröna pressenningar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 16 November , 2013 Instämmer med Kalle - denna press är riktigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 16 November , 2013 En tanke vi hade... Vi valde att köpa en genomskinlig presenning för att få in ljus både för att jobba och för att ladda batterierna. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fcinf 0 Postad 22 November , 2013 Om du håller till i Gøteborgsområdet kan TLS presenning vara ett alternativ, jag har køpt der sjælv, mycket nøjd med kvalitet och pris http://www.tlspresenning.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 6 December , 2013 Ja det gick ju väldigt bra det här :-) Den nyinköpta täckställningen och presseningen gick åt helvet under Svens framfart och låg på backen idag när jag kom ut. Hur ser ni på att täcka båten med enbart pressening? Eller är det helt förkastligt att inte ha nån ställning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 December , 2013 Krympplast. http://www.watski.se/world/Webb-TV/Krympplast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 7 December , 2013 Jag har för mig att pappa täckte motobåten utan ställning men med ett äldre kapell på båten som han vara använde när båten var upplagd. Nackdelen med att inte ha ställning är att det är svårt att få pressen någorlunda sträckt och att det ofta finns en massa vassa saker som fastnar i och sliter sönder pressen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 December , 2013 Täckställningen så låg som möjlig. Pressenningen så tung som möjlig. Du ser säkert at din press har rivits sönder vid öljetterna?.......svisj.........:-( Oansedd press. Et bra tips: Gå til däckgrabbarna och få en gamal innerslang. Klipp den upp i passa stora ringar och sett dom i öjletterna. Linerna håller sig då alltid strama, men rycker inte så hårt i pressen när Sven & co kommer. God Vinter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 December , 2013 Det är inte kul att besöka uppställningsplatsen idag, väldigt många täckningar är förstörda eller skadade. Mitt hade klarat sig, tack och lov. Förr hyrde jag “riktig” pressening och byggde ställning. Tungt, besvärligt och tidskrävande. Numera har jag bytt strategi, jag täcker bara delvis. Sittbrunn och förpiksluckan. En bräda över sittbrunnen och några 40-kronors presenningar. Såg en som hade gjort så förra året och han hade kört så i flera år utan problem. Någon/några presenningar förbrukas varje år men det är väldigt enkelt och smidigt. När risken för fler snöovder minskar på våren plockar man bort en eller två presenningar så att kan kan börja klättra ner i båten. “Vitkålsmetoden” kallar vi det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 December , 2013 Jag har under väldigt många år bara täckt sittbrunnen. Brukar göra stäckningen så hög att jag har ståhöjd och för mig är ståhöjd 2 meter. I regel har jag masten på även på vintrarna och då få storbommen utgöra nocken på täckställningen. Bommen kompleteras med reglar, bräder, styva plaströr och rep för att få ett stabilt underlag. Brukade hänga ut fendrar för att hålla ut presänningen från skrovsidorna Använde under en massa år ett halvt lastbilskapell som presänning. Jag och en arbetskompis kom en blåsig dag och körde över smögenbron med elverkets liftbil - som i huvudsak användes för underhåll av gatubelysningen. Runt en av lycktstolparna på bron hängde, vad vi först trodde var, en svensk flagga, och fladdrade i en mycket hårda vinden. Det visade sig va ett gult och blått lastbilskapell. Kapellet kunde ju, genom den kraft med vilken den ryckte i stolpen, skada lågtrycksnatriumlampan och även infästningen på armaturen. Vi fick lägga ner ett väldigt arbete på att hala in kapellet på bron och få lastat upp det på liftbilens flak. När vi senare kom upp på förådet och sträckte ut det i garaget var det ett helt lastbilskapell utan gavlar, Gult och blått med en röd rand och texten Aurtur Engel & sön, Askim, Norge, samt ett telefonnummer. Vi vek ihop kapellet och körde det till polisstationen. Ja - det fanns faktiskt en sådan här då och som dessutom var öppen och bemannad dagtid alla vardagar. Polisen ringde till företaget som lovade tt komma och hämta kapellet. Det gjorde de aldrig. Vi fick så smånngom kapellet och delade det i två delar. Jag hade en havsfidra då och halva kapellet var tillräckligt stor för att täcka hela båten. Vi fick också så småningom reda på vad som hade hänt. Lastbilen hade varit på Smögens Plåt&Svets, som bl.a. byggde bilfärjor mm. med ett last med fartygsplåtar mm. När man lastat av hade chaufören så brått iväg att han glömde eller struntade i att stänga kapellet på lastbilens högra sida. När han kom upp på bron blev det ju lastbilens lovartsida och det var en enkel match för stormen att klä av hela kapellet. När jag köpte en L32;a räckte det halva kapellet att täcka båten från masten och akterut. Det var då jag började täcka bara sittbrunnen. För om masten fanns det ju bara plastdäck och hela båten hade ju klarat sig skapligt trott satt den stått påland i några år utan nån täckning alls. Det gamla kapellet var mycket tungt och jag brukade alltid lägga den på rufftaket strax innan jag tog upp båten. Det var ju näst intill omöjligt att ensam bära upp presänningen ensam upp för en stege. Att lyfta den från kajen till rufftaket var mycket lättare. Man skall va lat när man arbetar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 December , 2013 Min nuvarande båt har jag hitills haft i sjön varje vinter. Har problem med känselbortfall i bägge benen och svårt för att klättra på stegar. Har inte riktigt koll på var jag sätter fötterna. Då är det skönt att bara kliva ombord från bryggan. Jag har sån tur att jag de senaste åren fått låna en plats där jag kunnat ligga längst med bryggan och dessutom haft tillgång till obegränst med ström. Brukar bygga upp en stomme med bommen och en NOA-ställning som grund kompleterade med lite bräder och dubbla genomskinliga presänningar, som jag slitsat upp pga masten. Har ocksa slitsat upp presänningarna så att jag fått en enkel ingång från bryggan och och där presänningarna överlappat varandra i öppningen. Har under flera vintrar dssutom laggt en entumsribba mella presänningarna med tanke att skapa ett isolerande luftrum åtminstone i taket på mitt uterum i sittbrunnen. Ganska skönt att kliva in i sittbrunnen när det är skitväder ute och ett perfekt ställe att ha lite oömmare material liggandes när man jobbar ombord. Brukar va i båten och greja från Januari och fram till det är dags att lämna vinterplatsen, i stort sett varje dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 8 December , 2013 Jag använder hjermans egna ställning (multimarine) såg ingen vits med att betala 50% mer för en NOA då den är i princip likadan. Samt 240g proflex presenning i samma material som byggpresenningar. Det många (inklusive flera av mina vänner) verkar missa är att man måste korsspänna spännband eller tamp på längden mellan överliggaren på ställningen och däcket på båten för att motverka brytande krafter i fästet mellan överliggaren och benen då vinden ligger på. Använder man sedan samtliga öljetter för att fördela lasten skall det mycket till innan grejerna ger sig. Jag tror min båt (8m Daycruiser) välter av släpet innan presenning och ställning ger sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 11 December , 2013 Jag har beställt ett skräddarsytt kapell i fibertex.. får det tyvärr först i början på januari. Men säkert värt att vänta på det. Vet av erfarenhet att tunga kraftiga pvc presenningar skaver på diverse ställen på båden vid kraftig vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser