Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
lary

Mobiltäckning på Vänern

Rekommendera Poster

Hej!

Planen för nästa år är att segla på Vänern en rejäl vända. Funkar mobilen överallt där?        Jag har Teliabb.

Hälsningar

Lary

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda stället som täckningen kan vara lite dålig stundtals tycker jag är Djurö, åtminstone vad gäller 3G. Mobilt bredband kan ibland gå via Edge. I övrigt har jag aldrig haft några problem, vare sig m Telia, Telenor eller Tele2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har Telia, håller med sign KillerBoo, på Djurö vill inte täckningen riktigt vara med.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sägs att snålheten ofta bedrar visheten och trotts att jag vid tillfälle, på förekommen anledning, sagt att jag aldrig skall ha nåt annat abbonemang än Telia, så köpte jag en ajFån via 3.

Seglade i norra delen av Vänern i somras och det var många ställen jag inte hade täckning. Kollade tyvärr aldrig frugans telefon som har Teliabbonemang.

Seawolf hade nån ide om att förbättra täckningen för oss med segelbåtar, men jag förstod inte riktigt hur han tänkte. Vi skulle ju kunna hoppas att han läser denna tråden och ger förklaringen en gång till.

På platsen för bifogad bild hade jag i varke fall ingen täckning från 3. Å andra sidan lär det här ha funnits Vänerns enda fasta telefon för längesen

post-945-1394237722,1175_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3 fungerar nästan bara i stadskärnorna i Värmland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bevis för att två fel inte blir ett rätt. Både ifon och tre. Våjne, våjne. Aspholmen är fint, men kan vara mycket fläckflugor på dagen och mygg på kvällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Telia har funkat för mig på hela Vänern, dock har jag inte varit på Djurö de senaste åren. Vi kanske ses, jag brukar segla en vecka-tiodar varje år på Vänern, Ett underbart innanhav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En enkel variant att få bättre täckning för surf är att använda telefonen som en router, häng telefonen i masten på en segelbåt eller lägg den högt på land. Detta förutsätter ju att man har något annat än telefonen att surfa med.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men ajfånen och 3abbonemanget var skitbilliga. blushsurpriseindecisionsad

När bindningstiden snart går ut blir det en android med Teliaabbonemang.

Men frågan är - vilken sorts androidtelefon!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ungefär det som Seawolf skrev.

Fast då är det ju inte det talade ordet som gäller utan det skrivna. 

Kan man skicka SMS med en platta utan abbonemang?

Jag har ett Net1 Abbnomang för surfen, med masttoppsantenn. Just nu sitter den fsattejpad i vantet så högt upp jag nådde. Nästa gång jag skall ta ner masten eller om jag skall till nån mastkran skall jag sätta upp den på masttoppen.

post-945-1394237724,8462_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man tala kan man kompettera med ett blåtandsheadset. Snyggt ord??

Lite svårt att rina upp...

På datorn har jag ett program för synkning av min Nokia och med det kan man även skicka sms.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mobiltäckningen på Vänern är bra, åtminstone med Telia. De har ju sitt Edge-nät som ger internetaccess även där 3Gn är dålig, även om det går lite långsamt. Malbergshamn/Djurö brukar vara sämre men det är troligen land som skuggar. Tar man en promenad brukar det inte vara något problem. Kombination telefon, påse, sejnfall och ev blåtandshedset fungerar däremot utmärkt.

I år har jag testat dongel med extern antenn och wifirouter. Jag flyttade mitt SIM-kort i paddan till dongeln. Antenn/dongel sitter i “piskställningen” akter med ca 3m antennhöjd. Routern under däck. Det fungerade förvånansvärt bra, betydligt bättre än jag hade trott.

Vi i fruktbranschen har ju iMessage som ersätter SMS och det funkar perfekt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...