ogio_86 0 Postad 15 November , 2013 Hallå! Köpte på mig en Mariner 4 hk i toppskick i veckan. Symptomet var att den slutar skvalra vid gaspådrag I SJÖN. i balja är det inga problem, då kyler den fint i hela registret. Bytte impellern då den var ganska böjd och inte bytt på iaf 6år. Men, nu när jag bytt impeller så ser jag att den kastar vatten utifrån växelföraren, den som sitter på baksidan av drevet (Riggen), det är en axel som går upp igenom en gummibit, ovanpå den sitter ju byglen som rör sig upp och ner när man växlar. Oavsätt om den gummibiten sitter där eller ej så ska där väl inte vara vatten ändå? Det ska ju bara gå igenom vattenkanalen upp i motorn? Jag kan erkänna att jag drog ut den slangstumpen och fick ta bort endel material då den satt illa och sätta dit den med packningsmassa. Det jag kan säga är att jag tyckte att gummislangen som sitter på vattenpumpen som ansluts mot kylarröret från motorn är lite väl grovt skitlätt att stoppa ner röret i den. Borde vara tätare? Men, jag har bra kylning på motorn och det kommer en fin ståle. Problemet om den kyler bra i fart låter jag vara osagt. Men enligt mig SKA den inte kasta vatten där!!!?? http://www.maringuiden.se/forum/;thread=8972 Nr 28 är ju anslutningen till motorn. 15 är gummit till växelföraren. Trevlig helg mina vänner! Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 15 November , 2013 Bara för att fatta dig rätt; denna slangstump som du fäst med packningsmassa, syftar du till gummipluggen som tätar vid växelförarstången eller slangstumpen på toppen av impellerhuset? Du talar nämligen först om gummit och sedan en slangstump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogio_86 0 Postad 16 November , 2013 Jag har tätat den slangstumpen som sitter på pumpen, där satt två stycken små pluggar som ska förhindra att den släpper. Men dom var av så jag fäste den med sika. Sen den som tätar växelförarstången meckade jag själv isönder då jag trodde de va där den kärva, men där ska inte komma ut något vatten ändå. jag tror provbmelet ligger på pumpen, att den inte håller tätt där? det måste ju va 100 tätt? eller kan det vara någonannanstans det läcker? Eller ska där vara vatten där? Nä? Kan det bara vara så enkelt som att jag sabba gummit till växelföraren? Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogio_86 0 Postad 16 November , 2013 Jag har bra mycket bättre stråle I baljan än vad den här killen har. Ska prova motorn på båten snart och se om det fortfarande är samms symptom att den slutar kyla vid belastning när den körs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogio_86 0 Postad 17 November , 2013 Provade den idag, kyler bra till ca 50 procent gas, sen börjar strålen mer och mer avta. Spruttar bara droppar vid fullgas. Tänkte på en sak också, röret från motorn tyckte jag kändes löst, har ingen erfarenhet hur pass styv den ska vara dock. Folk, hjälp mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser