WF26 0 Postad 15 November , 2013 Hejsan! en fråga ang glödning utav en md21b hur gör man? vrider på nyckeln väntar lite sen startar men eller hur funkar det .Tänkte aldrig på det när vi hämtade båten i somras körde en liten sväng sedan upp med båten på lastbil sedan hem in i trädgården. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 15 November , 2013 Du vrider nyckeln utan att trycka ner den till det fjädrande läget. Då tänds den blåa glödningslampan som visar att det funkar. Håll kvar i ca 20-30 sek vid normala sommartemperaturer och tryck sedan ner nyckeln och starta sedan. Glödningen på MD21 vill dock gärna sluta fungera pga ett 'inbyggt' litet fel. Penta har satt på ett glödmotstånd (ser ut som en vit liten puck med två sladdar på) som sitter ovanför startmotorn i bakkant på motorn. Motståndet har vanliga flatstiftkontakter som gärna ärgar lite och sedan bränns sönder pga de stora strömstyrkorna. Kolla dessa kontakter att de är ok och gör gärna rent dem så att det är god kontakt. Om den blåa lampan inte lyser brukar det vara felet. Det kan vara värt att kolla att glödstiften är hela med om de är gamla och ev byta (de finns faktiskt på biltema, samma som till gamla Peugot 504) En MD21:a som är frisk startar ganska lätt utan glödning om det inte är svinkallt, men det är inte att rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WF26 0 Postad 15 November , 2013 Toppen tackar för ett bra svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 15 November , 2013 Md 21an satt som orginal i 504:an, är egentligen en motor från Indenor/peugeot, bara för lite onödig vetande kanske, Volvos Md 19 tror jag satt i peggan 404, Md 27-32 sexorna fanns i lätt lastbilarna från peugeot. Ha en bra helg all folks Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 November , 2013 Mer värdelöst vetande. Motorerna tillverkas av Indanor. och förekommer i en rad olika bilar. Bland andra några svenska i olika storlekar och cylinderantal. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 16 November , 2013 I Vetus (Status Marin) varianten finns inget seriemotstånd till glödstiften. Är något stift trasigt köp nytt på Biltema. Kostar en bråkdel av vad svindyra Penta tar för sina original Bosch glödstift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 16 November , 2013 lite OT, men det finns en version av 21:an som är på 2.5 liter med turbo, satt i 604an B.la, marindelarna från md 21 passar nästan rakt av bra på dom motorerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 18 November , 2013 Såvitt jag vet har det aldrig funnits några motorer med namnet Indenor på och inte Peugot i någon svensk bil som har något närmare släktskap med MD19-32. Vilken skulle det vara i så fall ? Däremot vet jag att de finns i ett otal andra gamla och ganska nya bilar (mm). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palma 0 Postad 17 Juli , 2018 Någon som vet vad resistansen är på motståndet (pucken) som sitter i serie med glödstiften?//VH Mats P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser