Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Crabmeat

Lowrance

Rekommendera Poster

Jag börjar tröttna på Lowrance. Känns inte bra alls faktiskt.

Har lowrance problem med hållbarheten/kvaliteten eller har jag otur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Beskriv problemen lite mer!  Jag funderar själv på att köpa ett lowrance ekolod modell enklare typ, lowrance mark-5x pro. Vill gärna ha mer inf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte ett hds-5 för 3 år sedan. Höll i nästan 2 år, sedan började problemen. Något hade hängt sig, vilket gjorde att hdsen inte startade. Fick detta fixat. Tog 2 turer därefter blev hela plottern svart.

Ny hds igen. Nu höll den i hela 5 månader sedan hade det kommit in vatten i enheten. Kanske mitt fel, kanske inte, men man tycker ju att det skall gå att kontstruera saker som tål att sitta i en båt.

Ny enhet igen. Problem med gpsen i enheten.  Orkade inte ens bry mig utan körde efter min äldre enhet och la bara in punkter i hdsen. Efter 3 månder(idag) blev den svart samtidigt som dimman slog till och den gamla enheten satt i den andra båten. Kul läge.

Förmodligen är jag och lowrance väldigt klara med varandra. Det är egentligen synd, då jag gillar prestandan, men kan inte ha saker som bara går sönder.

Kan tillägga att jag använder mina saker mycket och ibland under hårda förhållanden, men såhär skall det inte vara tycker jag. Har fått ett bra bemötande vid garanti tidigare, men nu är ju garantin slut. Plus att generalåterförsäljaren har lagt ner servicen i Sverige. Sneglar nu emot furuno som jag vet har instrument som tål tuffa tag. Hellre en körbar traktor än en ferrari på verkstaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp billigt, köp dyrt...................

Lowrance var bra på¨-90talet och tidgt -20talet.

OK, inte bara Lowrance. ALLA som produserar konsument-elektronik tummar på kvalitèn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört med Lowrance ekolod sedan -97 (Simrad gps). Och Lowrance gps o lod from 2000 tom 2009 års model som jag har nu (Lcx-112C) och har hittils varit väldigt nöjd 0 problem eller irritationsmoment trots delvis mkt tuffa förhållande med dränkning o minusgrader. Däremot har många kollegor o vänner haft mkt problem med bla Garmins och Raymarines produkter dock har jag inte hört ngt negativt om Lowrance eller för den delen Simrad förrän nu.

Jag är/var i tankarna att byta upp mig till den nya generationen Lowrance, som du har men blir  nu ngt tveksam.

Följer med intresse denna tråd och hoppas att fler med den nya generationen hör av sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JO, men i vilkegt fall som helst känns det knäppt att byta oljefilter mer sällan än plottern.

Tror du att furuno har kört samma race som de andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin inte helt felfria heller, fick GPS12:a utbytt på garanti och även bilens Nuvi utbytt på garanti.

Vad gäller Lowrance/Eagle så har dessa funkat hittills för mig, är på min 3:e Lowrance ekolod och Eagle GPS plotter har jobbat bra i 6 säsongen i en öppen styrpulpetare utan v-botten som ibland slår hårt i vågorna.

Men jag följer denna tråd med stort intresse....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som, sagt. Jag är inte säker på att Lowrance är så sköra som jag fått erfara.  Om någon har otur så är det jag.  Plus att jag använder verkligen sakerna under riktigt tuffa förhållanden. Ligger på runt 1000 timmar per år, och går ibland ut när jag inte skall, så är väl en mardröm för instrumenten.

Hade faktiskt tänk att köpa hds toutch innan hds-5en balla ur sista gången.  Gillar ju prestandan och allt det andra hos lowrance plus att de på Navico har varit bra att ha och göra med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Hur har det gått? Fortfarande problem?  Jag o fler med mig som står i valet o kvalet att byta är väldigt nyfikna. 

Tackar på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, inte har det gått bra. Fick tag på ett utbytesintstrument, som höll 4 turer, sedan vart det svart i rutan igen.

Funderar utifrån 3 teorier:

1) De utbytesinstrumenten jag fått itag på har på något sätt varit korrupta. För så här illa var inte det första, det höll i två år under fruktansvärda förhållanden.

2) Jag har på något sätt fått elfel i båten, vilket i så fall kan förklara de två sista haverierna men knappast vatten och knappfel samt skärmfel. Men varför går inte det andra instrumentet(lowrance) sönder som sitter brevid eller det ekolodet som numera sitter på samma strömsladd?

3) Lowrance har problem med sin kvalitet. Men detta är inget som jag har hört från någon annan. Har skummat igenom nätet, och visst verkar kvaliteten minskat något, men inte alls till den milda grad som jag upplevt.

För att summera vad jag tror. Om du köper nytt, och vet att allt är ok med båten så bör det inte vara några problem. Men du skall vara medveten om att hållbarheten inte kanske är lika bra som förr och att den inte håller i 20 år.

Så, köper du helt nytt och inte fiskar 1000 timmar per år eller har något fel på strömmen, så tror jag att du inte behöver oroa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, tog mig tid att inspektera den sista plottern gick i sönder. Har haft den hemma och legat torrt i 3 veckor. När jag vänder på plottern upp och ned, så kommer det vatten från bildskärmskanten och själva godset. Öppnar plotten och det pissar ur.

Vad som har hänt är alltså att när det kom vatten i nederkant på displayen och så rann det helt sonika in i själva enheten. Vill påpeka att detta är var en äldre enhet. Alltså gen 1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...