Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Mr_Crona

Klantig tömning av varmvattenberedaren

Rekommendera Poster

Har ny segelbåt sedan i våras och det är första gången vi har båt med varmvattenberedare. Jag fick rådet att tömma den till vintern så jag tog loss alla slangar, lyfte ut och tömde den, utan att nämnvärt fundera över hur den är kopplad och jag är rätt oteknisk över lag.

Nu har jag förstått att den är kopplad till båtmotorns eget slutna kylsystem (såklart!). Jag har alltså tömt ur allt vatten ur varmvattenberedaren samt även det vatten som var i värmaren som var motorns kylvatten. Vad bör jag göra nu? Riskerar något att frysa sönder i och med detta? Måste jag fylla upp nytt kylvatten i motorn innan det blir frysgrader eller gör jag det lämpligen till våren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar nog egentligen ingen roll, men om du vill sova extra gott på vintern så töm ur motorn helt nu och fyll upp med ny glykolblandning. Då vet du att du har tillräckligt frostskydd i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Välkommen till klubben av båtägare som inte tillhör den felfria typen; vi är duktigt många, tro mig! Själv har jag lyckats fylla på båtens stora vattentankar och i ett svagt ögonblick missat att dra fast en slang i varmvattenberedaren varpå vi vattenfyllde hela kölsvinet. Duktigt korkat och visst var det aaaaaningen pinsamt. Känns riktigt retarderat att behöva köra länspumpen i varmhallen...

Å andra sidan: who gives a shit?

post-10024382-1394237721,4668_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var nog glykolat vatten i motorn men har du en skvätt kvar i motorn, t.ex i expansionskärlet kan du kolla med en glykolprovare om det är tillräckligt mot förfrysning.

Gjorde det på vår båt just och trots att jag fyllt på lite vatten i sommar så klarade vätskan -30 grader.

Glykolprovaren finns att köpa på biltillbehörsaffärer. En glaskolv med en flytkropp i. Den flyter högre ju mer glykol som är i. Blandningen ska inte ha för mycket glykol kan det vara bra att veta.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missar jag nåt väsentligt nu eller?

Du undrar om nåt kan frysa sönder pga att du tappat ur vatten?

Vattnet som inte finns kan väl knappast orsaka frysskador? Eller vad missar jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aldrig fel att få bytt glykolen i motorn. Det görs allt för sällan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Max, då är vi två. Skönt att man inte var ensam om det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...