Motorkryssare 1 Postad 13 November , 2013 Ska köpa lite tjockare bäddmadrasser till båten. Är det ok att köpa Vanliga på typ Jysk Eller är det något man ska tänka på!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 13 November , 2013 Hej Satsa på kvalité och låt det kosta. Billiga skitmadrasser är av ondo och att inte kunna sova riktigt gott ombord skapar ingen skön båtkänsla. Men visst, tänker man inte sova ombord så duger det billigaste men har man lite krav på tillvaron så är det en riktig investering att köpa rätt från början. Har man båten utomhus tar man in sina fina madrasser i den torra luften och på så vis har man dem riktigt, riktigt länge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 November , 2013 Haha, jag läste Vanliga på typ psyk Kolla en sak, är de flamsäkra? Det finns det som är mer eller mindre trevligt att grilla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 13 November , 2013 Funkar säkert med dem från Jysk... alternativt kan du får skumplast formskuren så den passar exakt till dina kojer. Sök på skumplast alternativt skumgummi och din hemort. De kan ofta erbjuda madrasser i olika kvalitet., Men som sagt Jysk funkar säkert utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motorkryssare 1 Postad 13 November , 2013 Tack ni för svaren! måtten är 90x200 så det blir perfekt med en vanlig madrasser, å det verkar ju funka tror ni :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motorkryssare 1 Postad 13 November , 2013 Själv har jag bra erfarenhet av Jysk ang bäddmadrasser, inte IKEA... Har haft dyra hästenmadrasser men jag tyckte inte dom var bra...Men jag håller med dig om att köra på kvalite.. Vad har du eller vad rekomenderar du?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 14 November , 2013 Här lite allmänt om madrassmaterial: http://gd.se/konsument/tester/1.2382126-var-vaken-nar-du-koper-madrass Och här lite testfakta: http://www.test.se/madrasser/ Men en fråga jag haft länge det är hur pass fukt i en båt kan påverka olika material när man helst vill slippa båtlukt i madrasserna. Denna egenskap borde skillja rätt mycket och påverkas av hur organisk material man väljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 November , 2013 Madrasserna i förpiken på min nya båt var bedrövligt dåliga. Andra vintern jag hade båten renoverade jag förpiken. Insåg att jag inte skulle bli riktigt klar innan sommaren. Dels skulle bredden bli en aning mindre än tidigare och del skall man beställa saker som man vill ha till båten på hösten för att få en rimlig tjangs att få sakerna i tid. Att beställa nya madrasser var i det läget otänkbart. Är själv hantverkare och har jobbat i ett turistområde - under våren är livet till låns för en hantverkare. Det är inte alls ovanligt att människor kommer på att vissa saker absolut måste va klart innan semestern - saker som man egentligen var väl medvetna om redan hösten innan. Av egen biter erfarenhet är det otänkbart för mig att beställa ett större jobb på våren. Väntar i så fall tills kommande höst. Av anledningarna ovan köpte jag två ganska bra madrasser hos Jytsk. Sen tog det ett par år för mig innan jag fick skurit till madrasserna så att de passade - renoveringen av förpiken är inte klar ännu. http://thallatha.blogspot.se/2012/06/nya-madrasser-i-forpiken.html å andra sidan övernattade jag bara några enstaka nätter i båten under dessa år - av andra orsaker än de dåliga madrasserna. Det blev ett väldigt lyft med de nya madrasserna, men jag tror inte att det är mer än en tillfällig lösning. Av någon anledning, tror jag inte att de kommer att hålla i så värst många år. Densiteten borde nog va en aning högre bl.a. Tygt i madrassöverdragen som jag använt som dom är, med en viss justering, är nte speciellt tåliga mot fläckar mm. Fast för mig håller den möjligtvis resten av mitt seglarliv. Å andra sidan är jag så fruktnsvärt envis, så jag kanske kan använda båten i många år än av bara envishet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 14 November , 2013 Snyggt Toaen, och väldigt instruktivt i din blogg. Med lite jävlar annamma kommer man lång. Sjävl har jag liggunderlag under madrasserna, Ett liggunderlag bär vädligt mycket och gör tunna dynor väldigt mycket bekvämare. Jag tänker att det isolerar bort endel kondens från utrymmet under kojerna, Men framför allt öker det komforten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 November , 2013 Hade tänkt att kolla hur det blev med fukten under madrasserna. Vi diskuterade det ju här på MG (tror jag det var) för ett tag sen. Jag har ju en del olika zoner under mina madrasser i förpiken. Direkt under madrassen har jag ju ett ventilerat madrassunderlägg. ca 1/3 av ytan längst akterut ligger underlägget på en plyfaskiva där jag borrat ett antal ventilationshål. Stuvutrymmet under isolerat och har en ganska öppen förbindelse med båtens boutrymme. ca 1/3 av ytan ligger på en skiva som ligger med någon liten distans på vattentanken av integraltyp. Vattnet i tanken strävar ju att ha samma temperatur som omgivande vatten. Ventilation via madrassunderlägget. ca 1/3 av ytan ligger madrassunderlägget på en plyfaskiva med ventilationshål - borrade av varvet - syvutrymmet under utgörs av skrovet som är oisolerat. Vi var ute med båten 1 månad i sträck under sommaren, men jag glömde att kolla hur det förhöll sig med fukt under madrasserna. I tidigare båtar har ibland varit plaskblött under madrasserna. Misstänker - utan att veta - att det nog har varit rätt ok, eftersom jag inte märkte nått. Man kan ju alltid hoppas att vi dels kommer att va ute med båten minst lika länge i sträck nästa år och dels att jag kommer ihåg att koll fukten under madrasserna. Fast det där med minnet och Orsa kompani - ja ni vet..................... Tycker kanske att mina madrasser är en aning mjuka. Har funderat på att skära till och lägga ett liggunderlag ovanpå madrassen inne i fodralet. Det innebär ju en del sömmnad, så jag får se hur det blir. Det var lite roligt när man höll på med nål och tråd, men lockelsen att sprätta upp och sy om käns inte så lockand. Skyffel och spett och slägga ligger väl mer för en grovarbetare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 16 November , 2013 Spännande jämförelse. Ventialtion är alltid bra, inte minst att det inte ska bli instängt under kojerna men frågan är om vattnet du stött på främst är fukt som kommer från kroppen eller om det är kondens som fällsut pga av att värmen som strålar ut från kroppen. möter kyla som kommer från vattnet. -Jag anar att det är det senare! (Vi svettas ca en hal liter per dygn genom huden, dvs 20 ml i timman. Tänker att det mesta av det kommer att avdunsta och knappast rinna genom madrassen) Det vore intressant att prova att bara isolera kojbottnarna på undersidan och se vad det ger för effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
veganchans 0 Postad 16 November , 2013 Densiteten ska vara 35kg polyeter. Flamsäkerheten kan man diskutera om det är nödvändigt, det röks inte i samma utsträckning i våra båtar längre. Däremot borde tyget vara flamsäkrat. Tyg som passar till en båt måste vara i bra kvalitet, man sitter och sliter på samma ställe jämt, när man äter t.ex. Fläckskyddat tyg är bra. Att välja kallskum kan verka lockande, men är inte lika starkt som polyeter, det är bara ta en bit och riva så förstår ni vad jag menar. En fördel med kallskum är att det är flamsäkert av sig själv. Komfortmässigt? ja ni får väl prova om ni märker någon skillnad. Man kan också om man vill vara lyxig välja ett lager med trögskum / tempur överst. Så sammanfattningsvis, bra kvalitet på stoppningsmaterialet är inte billigt, men varför ska man spara på just en så viktig sak som båtdynor, som man ser varje dag och dessutom ska vara bekvämt att sova på. Kvaltet kostar, man får alltid vad man betalar för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser