gissla 1 Postad 13 November , 2013 Hej, funderar lite, det är så att jag har en underbar amerikansk 18fotare med en mercruiser 3.0. I framtiden skulle det va trevligt Med en större motor. Båten finns från fabrik med max 190hk (6cyl) Om man sätter i en äldre v8 (finns plats) finns det någon chans att försäkra den? Eller iaf för stöld? De flesta bolag har ju uppgifter på max hk för modell, men ex Svenska sjö skriver man ju inte in modell osv? Man ser ju båtar med galna motorer ibland, hur gör dom? /Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 13 November , 2013 Jag tror att båten kommer att bli besvärande tung i aktern med en gammal V8. När det gäller försäkringen är det bäst att höra med försäkringsbolagen. Här på MG tror jag att du bara kommer att få en massa gissningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 13 November , 2013 Tack för svar, ja eller gammal å gammal, runt 2000 typ. Tror det skillnaden va runt 100kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 13 November , 2013 På Jofan har jag 60 hk, godkänd för max 40. De enda som försäkrade den var if. De sa att de inte bryr sig om det. Kanske gör de det den dan akterspegeln ger vika ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 13 November , 2013 Hej. Att försäkra båten kan nog gå men jag tänker på en annan sak när jag läser ditt inlägg. Om båten från fabrik säljs med maximalt en v6:a bör du hålla dig till max en sån. Båten kommer säkert gå bra med en v8:a men gräver nog endel innan den kommer i planing. Det går ju att kompensera med trimplan och powertrim. Men! Det största problemet du kan få med en för stor/tung motor är att motorn tar in vatten via avgasknäna när båten ligger i hamn. Framför allt när ni sitter några stycken i båten. Den sk statiska vattenlinjen kommer för högt upp eller motorn kommer ligga för djupt i förhållande till vattenlinjen. Vattenlinjen utanför båten ligger ju på samma nivå i bockhornet. Därför är båten bara utrustad med maximalt en lättare v6:a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 14 November , 2013 Vad är det för båt? Bredd? Deadrise? Vikt med 3,0? Kör själv 18,6 fots båt med 5,7l V8. Det är ingen jätteskillnad på 4,3L och 5,0/5,7 i vikt, frågan är om ditt skrov är byggt för 50knop+ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 14 November , 2013 En Mariah 18sx (180). Tror hon väger in på ca 1100 med 3.0 motorn. Deadrise tror 18grader, bredd ca 2,3m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 14 November , 2013 Då är det garanterat inga problem att montera 5,0 eller 5,7. Dock tror jag att lämpligast vore en 220hk 4,3L, den skulle göra enorm skillnad mot den trötta 3,0an, men samtidigt gå under original-option hos försäkringsbolaget. då det är samma motorn som 190hk 4,3:an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 14 November , 2013 Va kul, jag har kollat lite på den 220 hästan jag med. Men det bolaget jag har nu har max 190hk o de flesta andra också hur gör man där? :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser