Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Gäst Daniel Lesse

Ström ombord ?

Rekommendera Poster

Gäst Daniel Lesse

Hej! Har köpt en Finnmaster 6100 HT båt. Har ett batteri i nu men funderar på att köpa Optimabatterier. Vad skall man satsa på för batterier? Har fått tips om ett rött Optima 44Ah för start av motor och ett blått 75Ah för övrig elektronik i båten. Skall driva kylskåp, stereo, lanternor, Wallas, ekolod etc. Räcker ovanstående batterier tro? Tacksam för alla svar! / Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

> Räcker ovanstående batterier tro? Ett dygn - ja. En vecka - nej. Personligen skulle inte jag satsa på rött Optima 44Ah utan skulle välja ett blått 75Ah. Alltså, jag skulle välja tre vanliga batterier á 75Ah. Två av de skulle jag mata elektroniken med och den tredje skulle jag ha för att starta motorn, om två första batterier skulle laddas ur. Startbatteriet kommer att må mycket bra eftersom den kommer att leverera mycket på en gång. Skifta därför batterier, dvs ha en individuell strömbrytare till varje batteri, finns på Jula för 79kr ( http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=444658067&pf_id=SE-650036&dept_id=SE-650 ) och efter att du har stängt av motorn, stäng även av ena batteriet. Låt de andra två batterier vara på samtidigt, dvs kör inte ena batteriet tills den är nästan slut för att sedan aktivera den andra, kör bägge samtidigt!! Det finns marina batterier och vanliga. Sedan 1999 kör jag med vanliga 75Ah batterier då en vettig försäljare menade på att i en motorbåt behöver man inte satsa på marina batterier so klarar olika tippningar mm. Det har fungerat för min del därför rekomenderar jag dig detsamma. Generatorn på din båt klarar av att ladda dessa batterier, inga problem. Tänk på att ha mycket bra kablar (stor area (mm2)). Läs mer på http://www.skyllermarkspressar.se/ Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, där har du en åsikt som skiljer sig från åtminstone en del andra auktoriteter på området, t.ex. Jon Winge och andra. Det är ju så att ett startbatteri har andra egenskaper än ett förbrukningsbatteri av typ marin/fritid. Skillnaden är att det består av tunnare plattor som har förmåga att leverera höga strömstyrkor under mycket kort tid, vilket är bra där man skall sparka igång en stor dieselmotor. Å andra sidan tål de bara ett mycket begränsat antal djupurladdningar. Så livslängden på ett sådant batteri blir begränsad om man låter det bli urladdat för ofta. Lyckligtvis finns det bra möjligheter att förhindra detta. Detta görs genom att se till att startbatterikretsen kopplas bort när motorn inte går och generatorn således inte laddar. På det visat blir startbatteriet aldrig urladdat. Man kan arrangera detta med manuella strömbrytare, som dock måste skötas med noggrannhet och disciplin om man inte skall skada sitt system. Automatiskt sker detta med hjälp av dioder (som ger ett visst spänningsfall) eller skiljerelä (som inte ger spänningsfall). I det sistnämnda fallet är det viktigt att man kostar på sig ett bra relä som tål de höga strömsyrkor som generatorn levererar, så man inte står där med ett havererat relä och ingen separation längre. Jag har hört förespråkare för alla tre följande alternativ: - Marin/fritidsbatterier både för start och förbrukning - Startbatterier för både start och förbrukning (under förutsättning att man alltid har god laddning) - Startbatterier för start och marin/fritid för förbrukning. Själva har vi nyss investerat i en ny batteribank bestående av ett 65 Ah startbatteri och två 75 Ah marinbatterier, separerade med ett relä. Dessutom har vi en batteriladdare som skall monteras i båten och som kan underhållsladda batterierna kontinuerligt när man ansluter till elnätet, t.ex. i hemmahamnen. Ser fram mot dina synpunkter, Lasse. Alltid kul att lära sig något nytt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Terje

Hej har som hastigast noterat diskussioner om batterier. Parallellkopplade batterier får aldrig ha separata strömbrytare, skall alltid vara ihopkopplade. Viktigt är att båda batterierna är installerade på samma gång (nya) och av samma typ. Skilj i första hand på startbatterier och s.k.fritidsbatterier vilka har olika konstruktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte bort att Daniels båt har knappast en svårstartad motor, dvs han är INTE i behov av super-duper startbatteri med tunna lameller som levererar mer än hela världen! Fritidsbatterier 75Ah duger utmärkt! Man kan absolut paralellkoppla alla batterier i båten och sätta en strömbrytare på varje batteri för att turas om vilken batteri som skall starta motorn. Att gel batterier inte går ihop med vanliga har du/ni säkert rätt i så strunta i gel batterier, jag tror inte ens militären har det i sina båtar! Att kapasiteten är samma i en krets är sant! Ett gammalt batteri som är havldött bör inte kopplas ihop med nya, fräsha batterier. På biltema kan man köpa en batteriprovare. Apparaten kostar runt 800 kr men den avslöar om batteriet måste bytas eller om det är ok att koppla batteriet ihop med andra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst forgus 31

Viktigt när det gäller blybatterier som avhandlats ovan är att så fort som möjligt ladda fullt. Aldrig förvara blyaccen tom . Alltid förvara den fulladdad och helst kallt (självurladdningen blir lägst då). Ta inte hem accarna. De förvaras bäst (kallt) i båten - åk ut och ladda några ggr på vintern. Mät spänningen och ladda när den kommit ner till c:a 12,5 V. Varför får batterierna i bilen så lång livslängd? De laddas nästan aldrig ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt! Ladda i värmen, förvara i kylan! Batterier i bilen utsätts för stora påfräsningar när det gäller att starta motorn. Det händer varje dag i stort sett och det mår batteriet mycket bra av! Det batterier inte tycker om är slöurladdning dvs en källa som sakta men säkert tömmer de. För övrigt är inte batterier så kännsliga som man kan tro... Jag brukar säga såhär: Man lär sig av sina misstag... ...därför kan inte jag någonting... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Terje

Förtydligande: Jag talar om att parallellkoppla ex. 2 st 75Ah batterier för att få 150Ah till ett billigare pris och för enklare handhavande. Under dessa förhållande får batterierna aldrig separeras med strömbrytare om man vill ha god livslängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är kopplingsschema för kopplingen av batterier i min båt. Jag själv bestämmer vilket eller vilka batterier jag sparar för att sedan kunna starta motorn.

post-6539-1394234351,3887_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...