seglarfreaken 55 Postad 13 November , 2013 Visst kan man ha i salt eller socker i lack i stället för dyr halkmix? Hur gör man? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 13 November , 2013 Salt funkar jättebra, socker är sämre eftersom getingar har en tendens att dras till det. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 13 November , 2013 Man lackar, sedan strör man på salt eller socker medan lacken är våt. Spolar sedan bort det, lacken har då i teorin struktur, men det lär fungera sådär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 13 November , 2013 Därför är det bättre att strö salt i den våta lecken och låta allt torka. När det är torret kan man ruggga av den vassa ytan om man vill annars slits det bort på nolltid när man går på det. Senast jag jag gjorde så var på nedgångslejden till ruffen på min förra båt, det fungerade utmärkt de 4 åren jag hade den efter det. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 13 November , 2013 Salt är ju billigare än halkskyddspulver, men är det inte enorma ytor vi talar om blir det ju inte så durt. Exempel från International på SeaSea. http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=21562 Oj, gick vist iväg för tidigt. Ett annat alternativ som jag tror är billigare (eftersom det inte är till båt) är Beckers halkskydd http://www.beckers.se/produkter/inomhus/ovrigt/halkskydd/ Ytterligare ett alternativ är att använda havssand, fanns förr på färgaffären. Och ännu ett alternativ är att använda gjutsand (för metallgjutning) eller blästersand. I denna sand är alla korn är i stort sett i samma storlek och det är en billig volymprodukt. Jag gissar att du kan få tillräckligt mycket gratis från ett gjuteri eller en blästerfirma och om du vill köpa så lär du få en 50 kg säck för runt 500:- kr. Hur stor båt har du? Jag kollad Biltema också, 65 kr för tre liter eller 14 kg för 129 kronor. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 November , 2013 Salt finns i olika grovlekar så här gäller väl att ta något mittemellan. Grovsalt men kanske inte alltför grovt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 13 November , 2013 Hur snyggt blir det med sjösand eller blästersand i lacken på en träbåt för jag uppfattade att TS har lagt tråden i just träsnack? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 13 November , 2013 Jag har har sett både bra och mindre bra resultat av mina olika förslagnär det gäller halkskydd både i lack och fernissa, men jag har ingen egen erfarenhet. Resultatet beror mest på hur arbetetet utförs tror jag och naturligtvis vad man tycker om eller inte tycker om. Naturligtvis blir ytan knottrig när om man blandar i något i lacke eller fernissa, det är ju liksom det man är ute efter. Ett alternativ är att endast göra vissa delar av ett helt däcket halkskyddat med någon knottertillsats. Jag tycker TS ska leta runt lite på detta och andra forum, det är inget nytt problem att lack och fernissa blir hal, särskilt i kombinatiom ned vatten. Köp lite oliak socker, salt, sand, mm och prova fram vad som passar bäst just för TS användningsoråde. På vår plastbåt använder vi LeFants halkskyddsvax med mycket bra resultat, kan kanske funka på lack och/eller fernissa? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 13 November , 2013 Jag använde vid ett tillfälle Seltin mycket finkornigt, men bra resultat. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 14 November , 2013 Tack för alla svar! Ytan är ca2x3dm dvs trappstegen på motorhuven. Strösalt på fuktig fernissa låter bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 22 November , 2013 Köp tvåkomponentslack så håller det mycket bättre. International perfection klarlack med vanligt bordsalt har jag använt för att greppa vindsurfingbrädor med. Att ha för grovkornigt är ingen vidare då det blir för vasst att gå på barfota. Rolla på ett tunt lager lack, mätta med bordsalt, låt härda och spola av! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser