Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Gäst MaxSchmeling

Välkommen tillbaka till 1977

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Skitiga fönster, smutsiga detaljer, slitna lister och de många åren till sjöss sedan 1977 har satt sina spår i båtens glidfönster. Nu plockas de av en efter en och delas i alla sina detaljer.

Storebro har inte gjort något 25-öres lösning utan slagit till för hela hundralappen... Mycket sinnrikt och mycken ingenjörskonst. Nu monteras polerade aludetaljer, ramar, fönster och och annat och allt får nya lister, nya silikonpackningar och allt blir i nyskick. Det är jäkligt kul att se hur allt detta såg ut en gång i tiden när de första ägarna fick sin nya Storebro 31 Baltic levererad från varvet.

Vilken Lisa för själen att få jobba med sin båt, att få realisera alla planer och se hur det hela till slut smälter samman i en enda stor båtharmoni.

Dum Spiro Spero (slå upp det!)

post-10024382-1394237720,4818_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagts många gånger tidigare det var kvalite förr.......  yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Jag säger inte emot. Nu ska vi stänga ner verksamheten för idag och istället få dagens dos av Columbo på TV4 Guld.

Vi hörs!

P.s. Saknat dig!

post-10024382-1394237720,6296_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Legat lågt ett tag på MG då ångesten för vinterns antågande är stort, vi har slufört alla sysslor inför vintern på gården. Nu ser jag fram emot att få in båten i en lånad verkstad med värme, där ska hon få en genomgång av skrov och diverse finputs till sommaren av en kille som byggde dessa båtar. Sommarens planerande är under gång och vi har bestämt att det blir sluss i strömsholmskanal till sommaren, sen en tur till Björkö och slandö kalv. Samt några nätter utefter Mälarens pärlor till gästhamnar. Åhh om det ändå vore maj månad.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om kvaliteten var bättre förr åker en båt från 1937 i mahogny och en från 1971 i plast bägge välbyggda.

Strömsholms kanal kan rekommenderas, trevligt att kunna ta sig upp i Dalarna.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga om bättre kvalitet på båtar förr.

När går gränsen? När blev Förr istället Nu, dvs båtarna fick sämre kvalitet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du bra fråga? När blev allt sämre kvalitet? Titta runt på de grejer du köper idag skor bilar tv osv, inget repareras allt kastas en klocka gick man till urmakaren och lagade förr, idag slängs den. På 70 talet var plasten tjock riktigt tjock många lager matta tungt ja visst, men starkt. Alla beslag rostfria, rutramar gjorda i tjock aluminium. Diskhoar i rostfritt, och inte i formpressad plast. En motor i gjutjärn och inte byggd i aluminium den tålde ett par kokningar utan vinda toppar. Allt material bantas och ersätts med sämre billigare tunnare material idag. Köpte en ny bil förra veckan plåten så tunn så tar du tummen och trycker sjunker hela bakskärmen in. Men en del menar ju att det blir bättre med, så det är väl upp till betraktaren. I min värld så byggdes grejer förr för att hålla lång tid, och kunna repareras. Min mor har ett kylskåp och frysbox från 1964, dessa pjäser går klockrent än. Vi har bytt kyl och frys 2 gånger på 15 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samtidigt - jämför t ex en gammal Seagull-snurra med en modern dito från t ex Yamaha. Den moderna drar mindre bränsle, är driftsäkrare, låter mindre... allt är bättre utom möjligtvis vikten. Gamla båtar som inte funkade är sedan länge ombyggda, upphuggna eller nedmalda till PET-flaskor. Skitmotorerna är skrotade. Kvar finns de välbyggda/välkonstruerade exemplaren.

Så - jag tror att det var mer välbygt förr är en illusion ganska mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog vilja påstå att båda har rätt. Beroende på vad man tittar på, dagens problem är väll först och främst den konsumptionshysteri som finns. Alla ska ha tillgång till allt och helst för 1 vecka sedan. Med tanke på all prispressning som ändå sker se typ alla jämförelsesajter som prisjakt, pricerunner, offerta m.m. tror jag kvalitén i viss mån minskar.

Däremot har ju precis som Peter skriver mycket utvecklats som kanske inte riktigt är mätbart i plåtens tjocklek m.m. Finns riktigt bra kvalitetsprodukter idag som är grymma (har inget bra exempel att kasta upp såhär på rak arm) att vi däremot inte ser det mer är nog beroende på att de kostar därefter. Med dagens mått anser nog att många att de är för dyra, vilket inte heller kanske gör det lika lönsamt för företag att satsa på sådana produkter i samma utsträckning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...