KingIsland 2 Postad 11 November , 2013 Hej! Jag har en gammal Honda B75 (Volvo Penta 75 brandad) utombordare med 7.5hk Den går utmärkt, förutom när jag skall lägga i backen. Då slår det och har sig i motorn. Fram och till neutral går utmärkt, men just backen så blir det ett väldigt oväsen vilket har lett till att jag får stänga av motorn, lägga i backen och sedan starta motorn igen. Det låter som om 2 kuggar slår mot varandra, men den ena sitter fast. Ett dunkande. Vad kan detta bero på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 November , 2013 Hej, har heller ingen större koll på hur det funkar men lyfta trådar kan jag. ;-) Tror att växlingsmekanismen är snarlik för de flesta utbordare enligt bilden. Man smäcker helt sonika ihop ett snedskuret* drev med ett annat, låter litet illa och motorn hoppar till men men. Tyvärr hittar jag ingen verkstadshandbok för just din motor, bilden är snodd ur DENNA gällande för 14-hästars Penta/Archimedes men är kanske relevant ändå? (Läs gärna noga, flyttar sig själva backdrevet eller rent av hela propelleraxeln vid backning? Ser konstigt ut vid slarvig genomläsning kan jag tycka.)*) Alltså inte bara snedvinklat 90-grader mellan vertikal/horisontell axel, inte bara rakt snedskurna kuggar relativt rotationsplanet vilket ger tystare och mindre vinande rotation och fördelar slitaget då kontaktpunkten mellan dreven liksom rullar en smula. Nej, här tycks även själva kuggarnas längdutsträckning vara litet krökt spiralformad. De enskilda kuggarnas taggprofil dessutom inte liksidig? Överkurs för mig men alltihop har säkert sina orsaker det med?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 14 November , 2013 Inte riktigt så Thomas. Pinjongdrevet, som sitter ihop med drivaxeln roterar alltid så länge motorn går. Men inte nog med detta, det gör även de två dreven för fram respektive back som sitter på propelleraxeln, fast åt olika håll. Alla tre drev rotera alltså alltid så snart motorn går. Inget av fram resp. backdrevet sitter i sig fast i propelleraxeln, så med friläget i roterar de båda dreven driva av pinjongdrevet åt var sitt håll på propelleraxeln, medan den senare står still. Mellan de två dreven och infäst med splinse i propelleraxeln sitter en så kallad dog clutch. Dog clutchenhar på båda sina sidor tänder som kan haka fast i fram- respektive backdrev då dog clutchen skjuts fram och tillbaka på propellerxalen vid växling. De problem som beskrivs tyder på att tänderna på dog clutchen och backdrevet är slitna. Annars är det vanligast att detta händer med framväxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 November , 2013 Tack Guestsson, min konstruktion hade fått kugghjulstillverkarna att skratta hela vägen till banken. :-D Är som sagt inte rätt motor men vid de röda pilarna i bilden syns väl var ingreppen sker. Avrundade kanter i drevets urtag ökar nog chansen till bra grepp, roterar ju ganska fort även på tomgång. Hur clutchdogC kan styras av växlingsreglaget finns f.ö. skisser på i DENNA tråd. Nå, hoppas att det går att få tag på reservdelar till en gammal Honda B75.[Hmm, klurar fortfarande litet på kuggarnas form. Själva växelhusets väggar har också räfflor (grön pil) och det finns nåt turbinliknande över bilden? Kuggarna kanske skall cirkulera oljan på bästa sätt??] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 November , 2013 Den där bilden kommer nog från en gammal eller väldigt liten motor. Den radiella rundningen finns normalt sett inte och greppytan på drevet och clutchen är normalt rak och lika stora. Rundningen är nog där för att det blev enklare och göra för greppytan på clutchen är här mycket mindre än på drevet. Det du tror är en turbinliknande yta är en spegling från drevet i växelhusets blanka yta. Oljenivån är ju betydligt högre än dreven om du tänker på placeringen av luft/nivå-pluggen dit man fyller växelhuset med olja. Dreven badar alltså fullständigt i olja.. O appråpå rundning så är det en rundning av greppytorna i axiell ledd som leder till dessa problem. När det är nytt ser greppytan ut som på övre skissen. Den negativa vinkeln är överdriven men är där för att clutchen ska hugga snabbt och bli självlåsande. Det är när det börjar se ut som på nedre bilden som clutchen har svårt att hugga in. Det börjar med att clutchen har svårt att gå i låsning som är TS problem men till slut är rundningen så stor att det inte längre går att få clutchen att greppa om dreven överhuvudtaget. Har man en gammal motor där det är svårt med delar kan man faktiskt fräsa till ytorna igen så att greppbilden blir som ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 15 November , 2013 Detta är nog mer jarbs hemmaplan än min, men det är kanske intressant att den grundkonstruktion som finns i växelhuset ingalunda är unik. Växellådor där dreven likt på en utombordare är i konstant ingrepp kallas constant mesh på engelska. Principen med konstant ingrepp gäller även t.ex. manuella växellådor i bilar. En skillnad är dock att bilar har koppling som gör att växellådan kan avlastas under växling. Dessutom (och tack vare kopplingen) förses billådorna med synkroniseringsringar. Lite förenklat sitter dessa synkringar fast i dog clutchen och fungerar så att de genom friktion tar tag i en slät yta på drevet och slirar upp den axel som dog clutchen sitter på i samma rotationshastighet som drevet innan dog clutchens tänder hugger fast i drevet. Annorlunda uttryckt synkroniserar synkringen axelns rotationshastighet till drevets innan ingreppet sker och dog clutchens ingrepp i drevet kan därmed bli tyst och mjukt. Ett annat namn för dess växlar är syncromesh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 16 November , 2013 Prexis så är det, och just dog clutchar finns faktiskt lite överallt. De flesta hem har en till exempel. Den roterande tallriken i microvågsugnen drivs nämligen oxå av en dog clutch O vad det gäller frikoppling så finns det faktiskt en sorts avlastning även på lite större utombordare för att bryta dog clutchens självlåsning. På mindre utombordare dimensionerar man länkaget så att det är stabilt nog att tvinga upp självlåsningen och kraften som fodras är inte större än att det kan göras med handkraft. På en större motor så är dock motorns tomgångmoment och propellerns motstånd i vattnet så stort att detta inte går. Det hade blivit löjligt stora dimensioner på ett länkage som hållt och det skulle gått åt så mycket kraft att en människa fått hänga på reglaget för att bryta självlåsningen och därmed få ur växeln. Istället stör man motorns tändning ett kort ögonblick när växeln ska ur. Konstruktionen bygger på att växelmekanismen är fjäderbelastad. När du drar i reglaget fjädrar växellänkaget mot en brytare som stör tändningen, motorn tappar lite varv vilket bryter självlåsningen, växeln går ur och i samma ögonblick fjädrar länkaget bort från brytaren och motorn återgår till normal tändning. Det här går så fort att om allt lirar så upfattar man inte ens att motorn tappar varv. Om man gör det tyder det på att återfjädringen tar för lång tid och nåt trögar i länkaget. Ibland blir det så illa att det trögar såpass att motorn börjar tjuvstanna när växeln ska ur. Tändningen störs helt enkelt ut så lång tid att motorn hinner stanna. Brytaren ska som sagt bara triggas när växeln ska ur men om det trögar kan det bi så att den fjädrar mot bryaten även när växeln ska gå i. Att tändningen störs i samma ögonblick som motorn ska börja snurra propellern brukar oxå leda till tjuvstopp.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KingIsland 2 Postad 16 November , 2013 Oj, tack för denna information! Jag trodde(likt Thomas i första inlägget?) att dreven för fram resp. back satt fast i propelleraxeln. När jag tittar på sprängskissen för min motor (http://www.boats.net/parts/search/Honda/Outboard%20Engine/Pre-1997/B75K3%20LD%20/PROPELLER%20SHAFT/parts.html ) så hittar jag heller ingen dogclutch! Kan det vara så att min motor aldrig blev utrustad med en sådan? På länken ovan så finns det dock något som heter Shift clutch. Vad är detta för mojäng? Delar finns det (tro det eller ej) gott om runtom i världen! Jag får tacka gud för att eBay existerar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 November , 2013 Jo, 1.shift clutch är nog samma som shift dog? Tror jag överlåter detta till de som vet nåt. Ps. flotta namn på kopplingssätten ovan, exempelvis Constant Mesh. Vi kanske kan ta patent på vårat under namnet Instant Mess? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KingIsland 2 Postad 16 November , 2013 Givetivs har du rätt. Jag fick upp en bild av att en clutch-dog var ett helt annat(Ingenting hundrelaterat dock!). Hur som helst, om jag har fattat det rätt så sitter alltså pinjongdreven för framåt och bakåt-drift alltid mot vevaxeln, och kommer alltid snurra. Sedan är det dog-clutchen som förflyttas längs propelleraxeln för att greppa tag i rätt drev och få propellern att snurra? Då är det bara att riva växelhuset, tur att vintern inte har kommit än och det är långt kvar till motorn skall tillbaka i drift Nästa fråga är förstås, hur svårt är det att byta drev och/eller clutch-dog? Får man loss dem med ett skruvstäd eller erfodras pressar och dylikt? Tack återigen för all hjälp, det värmer att det finns folk som vill dela med sig av sin kunskap! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 17 November , 2013 Jo, du har nog fattat rätt men uttrycker dej lite konstigt. Det är tre drev inblandade. Kolla på bilden. Det övre horisontellt monterade drevet drivs av motorn och snurrar åt höger sett uppifrån. Det vänstra (förliga) vertikala drevet är framdrevet som följdaktligen snurras i högervarv sett akterifrån. Det högra (aktra) drevet är backdrevet och snurrar åt vänster sett akterifrån. Den brungula prylen mellan fram och backdrevet är dog-clutchen som låser fram eller backdrevet mot propelleraxeln. Just på bilden är dog-clutchen mitt emellan dreven och detta växelhus befinner sej alltså i neutral. Det kinkigaste momentet är att dra ur lagerhållaren, nr 10 på din bild ur växelhuset. Det brukar inte gå med nån enkel universalgrej utan man får mecka ihop nåt. När den väl är ute är det hyfsat rakt fram. Muttern som håller drivaxeldrevet och därmed låser inne framdrevet kan oxå va lite kinkig att komma åt och det kan behöva göras nån specialnyckel. Detta syns inte på din bifogade bild.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KingIsland 2 Postad 30 November , 2013 Hej. Nu har jag rivit växellådan. Till min förvåning så såg allt bra ut, dreven såg knappt använda ut, inte kopplingen heller. Jag antar att jag får leva med ljudet, eventuellt sänka växelpinnen ett par varv. Upptäckte dock en annan mindre trevlig sak. Den nedre axeln som kommer från vevaxeln och går in i växellådan har korroderat. Den har korroderat precis där impellern satt samt en bit in i den övre axeln. Vad beror det på? den är exponderad för vatten även längre ner, men utan märken. Nu blir det att bege sig in i internets djungel för att hitta en likadan axel. Då var min lördag räddad Edit: Bilder verkar inte laddas upp, här kommer i alla fall en länk: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 December , 2013 Skärmdumpade o beskar Kinglslands bild ... Det är nog spaltkorrosion under impellergummit. Jämför den HÄR tråden om plasttäckta RF-mantåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kultis 1 Postad 17 Juni , 2014 Ursäkta att jag väcker liv i en gammal tråd, men ska dog-clutchen, eller snarare den "sprint"(skulle kunna vara nr 3 i bilden ovan) som ligger inuti propelleraxeln längst föröver och som ligger an växelföraren, på något sätt vara fjäderbelastad (nr 4 ser ut som en fjäder) eller på något annat sätt sträva mot sitt ena ytterläge? Undrar även om den "sprinten" skjuts in i själva dog-cluctchen för att bestämma vilket drev som ska driva propellern, eller skjuts hela dog-clutchen horisontellt längs propelleraxeln för att ändra vilket drev som är drivande? Det gäller en Yamaha 5 hk från ca 1985-89, förövrigt en fantastisk motor som efter 12 år i friggeboden startade på 4e rycket, på tolv år gammal bensin ;-) Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser