Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Platon

Tilta drev

Rekommendera Poster

Hej!

Har idag en utombordare med power tilt som används flitigt då det är grunt vid min brygga. Om man har en inombordare med drev istället. Går det också att tilta och smyga fram i upphöjt läge likt utombordaren om det skulle krävas?

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja!

Dock så blir det inte möjligt att åka in på lika grunt vatten då din utombordare troligen kan lyftas ännu mer gissar jag.

Vid max lyft på min båt så är min propeller fortfarande under vatten.

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som chriz säger så är det fullt möjligt. På VP DP-A drev får man höja till max 44 grader enligt instruktionsboken. Då tycker jag det ser ut som drevet går max 1 dm djupare än skrovet.

Det är inte mycket mer än tomgång som gäller och personligen känns det som att det påfrestar drivkut och lager. Till skillnad från en utombordare som inte ändrar vinkeln mellan axlarna vid lyft.

Fast på min gamla Jeep Wrangrer var drivknutarna (fram) helt blottade för all typ av skit och där svänger man hela tiden (om än inte alltid lika mycket så i alla fall fullt rattutslag oftare än jag lyfter drevet) och de höll ganska länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men när man svänger viker du ju knuten lika eller ? Fullt rattutslag blir ju detsamma som att tilta drevet i 44 grader. Och du åker ju inte rakt på sjön utan svänger vid höga farter? Om du svänger eller tiltar drevet inom samma register påverkar det ju inte knuten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missade ditt svar i november men du har så klart helt rätt. Fast jag fattar inte varför det sägs att man bara får köra på tomgång eller vad det står. Samma sak sades när jag hade Alpha one drev på 90-talet. Mpste undersökas, kanske jag som missuppfattat ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...