Treudd 0 Postad 10 November , 2013 Har haft problem med lukt från septitanken då avluftningen från tanken är monterad 5 cm från friskluftsintaget. I vintras monterade jag ett odörfilter mellan tank och avluftning. Filtret har legat ovanpå tanken med ca 1 m slang åt båda hållen. Tycker inte det har fungerat så bra under säsongen. Efter upptagningen så tänkte jag inspektera filtret (sitter lite illa till) och blev lite förvånad att det såg sprängt ut, inte konstigt att det har luktat ändå. Någon som har en idé om vad som kan ha hänt? Båten har alltid varit förvarad i varmhall under vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 10 November , 2013 Bara en gissning. Du har fått in mer än bara gas i filtret. Vätskan har absorberats i filtermaterialet som svällt och sprängt filltret. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 10 November , 2013 Min hypotes också. Innehållet i filtret (kolet) känns nästan som betong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 10 November , 2013 Jag hade tänkt installera ett odörfilter, men insåg att det ibland kom bajs ur avluftningsröret när vi hade dålig koll på hur full hålltanken var så jag avstod. Dessutom var jag osäker på hur mycket motstånd filtret skulle göra vid sugtömning av tanken. Man kan pumpa i någon vätska som bryter ner avföringen snabbare oh tar bort lukten, kan vara värt att prova kanske. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 10 November , 2013 Monterade en backventil på en y-koppling mellan tank och filter för att eliminera eventuella problem med motstånd/stopp i filtret vid sugtömning då den kunde suga luft där i stället. Häller i sanitetsvätska varje dag. Till nästa säsong ska jag flytta upp filret samt montera en dispenser mellan vattenintaget och pumpen i toaletten som förser spolvattnet konstant med medel. Jabsco har en sådan har jag sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser