Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
KillerBoo

Köpa beg segel

Rekommendera Poster

Har några beg segel på G till min Maxi 77a.

Av mina befintliga segel är storen knappt ens ok som solsegel medan genua1 är sliten men inte totalt slut. Genua2 är rätt ok, gammalt men inte särskilt frekvent använt.

Har nu hittat ett 3-pack beg segel varav storseglet är det mest intressanta, vad som helst är nog fräschare än det jag har...

Nu undrar jag hur man eg ser på ett segel som inte sitter på båten om det har några sjömil kvar i sig eller inte. Genuaseglen är som sagt ingen direkt panik om de skulle vara sämre än de jag har men storseglet vill jag ska vara ok. Säljaren vill att jag ska ge honom ett bud men hur gör jag det, utan att veta hur seglen ser ut in action. Om de är ok utan att vara exceptionella, vad kan man tänka sig vara ett bra pris?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Överlag är nog begagnade segel svårt att sälja definitivt för stora pengar,har försökt vid några tillfällen ,brukar sluta med några hundra per segel,om de inte är i princip nyköpta

Men för att veta skicket på seglet utan att segla med det är ju att känna på duken om den känns lite styv fortfarande är ju det bra men känns den som ett lakan är det ju inte lika positivt kolla även efter skador och se om sömmarna är fina,sen är ju årgången bra att veta är de mer än 10 år finns inte mycket värde i dom

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga säljaren när storseglet är tillverkat, vet han det inte så är det troligen för gammalt...

Fråga efter fabrikat och be om foton på segelmakarens emblem/logga så kan säkert någon här på MG gissa åldern med någorlunda säkerhet.

De andra seglen kan du ju också kolla upp, men storseglet är vad jag förstår viktigast för dig.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, det är inte lätt. Man får väl försöka sig på att få någon slags helhetsbild. Vet du ålder? Är det dacron eller nåt laminat? Varför är de till salu?

Titta framf allt på lik och sömmar,  akterliket på genuan som slits hårt mot vant i slag och det bromsar ganska mycket om det börja hooka eller fladdra så mycket att man måste dra mycket i snörpen. Samma med underliket, är det nött av otaliga passeringar över mantåget?

Om det finns fönster i seglen, ser de ok ut eller har de börjat bli mjölkiga? Skador?

Hur är det med veck som sitter hårt? Ser seglet kanske rent av helt skrynkligt ut eller finns det prassel kvar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tackar för input och ska försöka vara lite mer specifik:

Ålder på seglen är okänt men tjejen som äger båten tippade på 8-10 år. Seglen följde båten vid köp för 5 år sedan men eftersom hon gillar klubbkappsegling ratades dessa och nya laminatsegel införskaffades per omgående och har inte använts sedan dess.

Det är vanliga dacronsegel, de är hela och rena och prasslar bra mycket mer än mitt nuvarande 30(!!!) år gamla storsegel (vilket iofs inte säger mycket).

Sömmar osv ser fräscht o fint ut men det säger väl knappast nåt om hur utseglat seglet är. Jag är som sagt mest ute efter storseglet och om de 2 förseglen är ok är det mer en bonus. De jag har funkar ytterligare nån säsong om så skulle vara.

Om man ger en tusenlapp för de 3 ihop, är det rimligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sömmar och allmänskick säger lite om hur mycket seglet är använt och hur det har skötts. Vilket också ger en indikation på hur utseglat det är. Man kan också titta llängs likrep och förstärkningar om man kan se att duken töjt sig väldigt mycket. 1000 kr skulle jag tycka är en riktigt bra deal även om bara ett av seglen är markant bättre än det du har vilket väl låter troligt om de inte är använda mer än 5-6 säsonger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är alltid varning när någon inte vet hur gammalt något är...

5-6 år kan lika gärna vara 15 - 16 år.

För 1000-: kr eller lite till kan det ju vara värt att chansa.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte bättre att investera de 1000 kronorna på en nybörjarkurs i segling?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, visst är det ju så. Vet man inte så blir det ju gissningar och ofta lite optimistiska sådana. Nu är ju mitt bef storsegel extremt gammalt så oavsett ålder på de jag är intresserad av så lär de vara nyare iaf. Och definitivt fräschare jfrt med mitt nuvarande påslakan...

Men om jag erbjuder en tusing och det kanske landar en hundralapp el 2 däröver så är det alltså inte helt uppåt väggarna oavsett skick (om de alltså inte är helt slut)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh?

Segla kan jag nog tillr för att komma dit jag vill. Frågan var ju inte att bedöma segelstatusen när de sitter på båt, utan när de finns i ett förråd. Men det kanske undgick dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bry dig inte om Kal-Ada. Jag har en smygande misstanke om att det är en sk. Sock puppet som inte kommer tillföra nåt vettigt eller ev. bara ett vanligt hederligt troll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med, men det kan också vara Saga Norén från Bron som börjat intressera sig för båtar och sjöliv.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, jag gissade på ett troll och hade ingen aning om vad en sock puppet var för nåt. Lite googlande så hittades förklaringen och den verkar ju ite helt osannolik :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är en sock-puppet i de här sammanhangen?

(ursäkta OT)

post-832-1394237719_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det finns ju några medlemmar som brukar byta alias som andra byter kallingar så. :-)

Jag vet vem av dessa som jag skulle lägga min röst på i det här fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1000:- får nog anses vara ett fynd om de ser skapliga ut. Jag sålde tre segel nu i sommar till en Albin 57:a. En spinnaker, fock och genua i original från Albin Sails by Neil Pryde. De var dock fortfarande i ett prassligt skick utan skador. Jag fick 3000:- för dessa tre segel tillsammans. Köpte mig då en gennaker istället från Tuss Sails via blocket. Helt ok kvalitet med bra sömmar och tejpade våder, dessa sys i Budapest Ungern och jag blev såpass nöjd att jag har beställt ett nytt storsegel också. Kan rekommendera Tuss Sails om du letar lägre priser men ändå sytt i Europa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har faktiskt funderat på just Tuss och kommer troligen att beställa storsegel och genua1 därifrån om jag inte bestämmer mig för att avvakta ett år till. Dels pga ekonomiska orsaker men även för att jag går o funderingar på att ev byta upp mig i båtstorlek och känner att pengar för 2 nya segel inte är nåt jag får igen vid en ev försäljning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett segel som är uttänjt blir mer som en säck.

Får man möjlighet att spänna upp seglet i varje horn kan man lättare döma ut säcken. Är man ensam kan man spänna upp det horisontellt som ett tak och se hur långt ner det når (säckighetsindex).

T.ex kan du göra så med din stor och sen göra samma sak med det nya. Är det avsevärd skillnad är det ett fynd med en tusing för rubbet.

Har du inte tillgång till flaggstång att torrsegla med? Sätt en ögla runt flaggstången i toppen och några på mastliket så blir det som på masten nästan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torrsegla med flaggstång... Genialiskt!

Om du gör det, LOVA att fota och lägga upp bilderna här!! laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...