TianGoofy 0 Postad 10 November , 2013 Hej, Har en W30/Kompromiss. Den ha rrätt mycket rost på kölen samt så är det en spricka/glipa mellan skrov och köl, max på någon millimeter. Hur lagar jag den samt får bort rosten? Tips på bottenbehandling/målning? Seglas i sthlm skärgård. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 11 November , 2013 Jag förstår det som att det är utanpåliggande järnköl? Är det mycket rost så kan det ju vara läge att göra ett större jobb kanske? Slipa helt rent, epoxibehandla och spacka med andra ord. När du gör det så spacklar du också igen glipan mot skrovet. Annars så skulle jag spackla igen glipan med något flexibelt, typ Sika. Tänk bara på att kölen måste hålla en vettig temperatur. Vi löste det genom att framåt våren bygga ett tält runt kölen och ställa dit en kupévärmare. Till slut var kölen varm nog... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 957 Postad 11 November , 2013 Ett effektivt rostskyddsmedel för järnkölar är järnmönja. Goggla lite på det.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TianGoofy 0 Postad 15 November , 2013 Tack för tipset. Det blir nog att slipa grundligt. Blir en vår med båten :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 15 November , 2013 Jag fixade järnkölen på min båt för ett par år sedan. Slipade stålrent. Fyra timmars slipning. Mask är ett måste, täckande kläder och en intäckning modell tält så du inte skitar ner grannbåtarna. Sedan körde jag rostätare. Ett lager epoxyprimer. Bredspacklade kölen tunnt med epoxyspackel. Två svängar, slipade lätt. Tolv lager epoxyprimer. Året efter hade jag några få mindre rostblåsor. På våren skrapade jag upp dem och la i ren marinepoxy, två svängar. Kölen är numer väldigt rostfri, men det blir alltid några få bättringar varje år, det kan jag leva med. Kölen är numer slät, har inga svackor eller gropar, vilket gjort mycket för kryssegenskaperna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 15 November , 2013 När jag gjorde det på en båt för många år sedan använde jag nån form av gummiskiva som var formad som en sågklinga. På varje tand satt ett stift i nån form av härdat står. Väldigt effektivt på en ojämn köl. Fråga mig inte vad den hette eller var vi köpte den... Och appropå kryssegenskaper. När du ändå är igång. Bemöda dig om att spackla nån form av profil på kölen, ju noggrannare desto bättre. Det gör en väldig skillnad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 16 November , 2013 Kontakta Blästerkungen i Stockholmstrakten. Det går fort, blir bra och är inte så ruskigt dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 16 November , 2013 Jag är inte alldeles säker på att du verkligen behöver slipa kölen helt ren. Däremot helt slät som PeterK säger. Men före du börjar spackla och lägga epoxy tycker jag du ska grunda med en zinkgrundfärg. Själv har jag använt CRC Zinc primer som är grym. Jag har inte tillstymmelse till rostfläck fortfarande efter 4 år. Rekommenderas varmt som grundfärg. Som epoxy har jag använt VCTar2. Alla andra båtar av samma typ som min har använt Hempel, men varenda en jag sett har fått rostgenomslag på kölen redan andra året. Så mitt tips är att grundspreja med CRC Zinc primer och sedan 5 lager VCTar2. (En annan zinkrik färg är sådan man målar takplåtar med, den borde fungera också men det har jag inte testat. CRC Zink primer har jag även använt på bilarna för småskador av stenskott m.m. Kan bara säga att den är grymt bra.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 16 November , 2013 Eftersom det på sin höjd rostar bort några gram av kölen lägger jag inte så mycket tid på detta. Körde tidigare med fem lager vctar + spackel efter slipning men det tog för mycket tid med hänsyn till torktid mellan skikten. Slipar ner rostfläckarna till rent järn med vinkelslip, lägger på Biltemas zinkspray, jämnar till med epoxyspackel. Klart. Blir lite bättre varje år. Kölskarven spacklas med våtrumssilikon, har inte haft problem med att måla över med bottenfärg. slipade upp ett 1 cm brett grunt spår först för att få bättre fäste. Provade sikaflex ett år, men det satt sämre, dock lättare att måla över. Oavsett metod har det inte kommit några tulpaner på skarven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 16 November , 2013 trewq, tror ingen är rädd att kölen ska rosta bort. Det handlar om att få profil på kölen, och få en jämn yta. En bra botten gör mer för kryssegenskaperna än bra segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser