Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Thomas-1

GREFAB i Muteborg?

Rekommendera Poster

Det kommunalt ägda bolaget GREFAB med tusentals hamnplatser för fritidsbåtar granskas nu av Göteborgs-Posten och bolaget har sina brister.

Försöker mig på en kort sammanfattning av turerna, utan prioritetsordning och med sviktande minne: 1. Anställda ges förtur i båtkön och slipper betala insatsen på några tusenlappar, och detta förmånsvärde redovisas inte för skatteverket. 2. Båtägare tipsar om att nån hundralapp i näven fixar det mesta, exempelvis parkeras inte arbetsfordon runt sjösättningskajen om nån vill komma till med egen kranbil. 3. En anställd fick ensamrätt på bränsle/Cafe-försäljning i nån av hamnarna sen oljebolaget OK lämnat av lönsamhetsskäl. 4. Förebyggande underhållet av byggnader sköts dåligt, i.a.f. åtgärdades inte en takränna trots felanmälan med rutten fasadpanel som följd. 5. Bolaget fick en ny VD med uppdrag att städa efter Muteborgs-skandalerna och den avsatta ifrågasätter detta/denne starkt. 6. Tja, fyll på själv?

Värre korruption existerar på vårt klot kan jag lite grann tycka, men blir ändå nyfiken hur sådan trist okultur bäst kan stävjas i linda? Mer styrdokument, fler attesterande mellanchefer, fler Janne Josefsson eller vad? Hur är det i andra delar av Sverige, eller rent av grannländer, hur funkar det där i hamnarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag vet inte. Mycket av skandalgrejerna, inte allt dock, är ju sådant som varit bra för båtägarna.

GREFAB har inte lyckats ersätta den flexibilitet och tjänstvillighet som fanns under vilda väster-tiden. Om man t.ex. behövde lyfta båten för att snabbfixa en genomföring eller vadsomhelst gjorde man förr så att man betalde hamnkapten ett par hundringar och han lyfte upp båten och lät den hänga i kranen under lunchen eller över natten.

Idag skall man istället ringa in till drottningtorget och boka tid, få hem ett kontrakt som man skickar tillbaka påskrivet, vänta i tre dagar och sedan gå till hamnkontoret och beställa tid. Sedan skall man betala för lyft och isättning, hyra av pallar, spolning, miljöavgift, alltså precis som att de gällde säsongsupptagning, 2500 kr istället för 200 alltså.

Däremot är det ju principiellt fel att hamnkapten tjänar pengar på detta sätt, och att det är svart. Borde det dock ändå inte gå att göra det hela lite smidigare, trots att det sker vitt och hederligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...