chriz 1 Postad 8 November , 2013 Jahaja då var det dags kom igen nu och skräm upp mig ordentligt Problemet jag har är att sedan vi köpte båten i somras och med familjen kört båten flertalet gånger under sommaren så har vi upptäckt att allt som placeras under golv och i den luft ficka som blir mellan skrovet och inredning och annat täcks med ett tunt lager av svart diesel sot. Frågade min kontakt på SSRS som jobbar på varv i Öregrund som i sin tur drog i djungeltelegrafen och pratade med en meck som i sin tur drog följande slutsats. han tror att det finns ett hål någonstans på avgsrötet eller någon slang som skarvar det (ja det tror jag med ) Så jag frågar er som är proffs vad har ni för teorier. Motorn går som en klocka accelererar bra spinner på som den ska och drar lite diesel etc. etc. och allt det där vanliga. dvs. inget konstigt som vi har upptäckt förutom detta. Är det dags för ny avgasbälg ? Och måste jag demontera drevet för att komma åt det (gissar det då min motor sitter inmonterad under aktern lite svårt att förklara. Den har en lucka på badbryggan där du kommer åt turbo och luftfilter, intercooler. Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 8 November , 2013 Hej / två teorier Skulle det kunna vara sot från avgaser från utsidan som kommit in pga baksug, alltså inget fel på insidan av båten. Eller om det kan vara oljedimma pga förbrukat vevhusventilatonsfilter, Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 8 November , 2013 Hej, Tack för dina tankar och funderingar angående detta jag har själv svårt att förstå vad det beror på annat än att tidigare ägaren sa att det försvann om man stängde kapellet i bak så att baksug inte uppstod. Det kan ju vara så att det helt enkelt inte är någon packning / avgasbälj eller vad det nu kan vara där avgaser läcker ut som orsakar detta precis som du skriver själv. Jag blir bara så fundersam då båten är 9 meter lång och ända framme i köket där vi förvarar plastkassar hittar svart sot ifrån diesel avgaser på den vita plasten. Kan bara tänka mig hur cancerframkallande dessa sotpartiklar är ifrån den gammla dieseln utan effektiv renhållning av avgaserna läs nyare diesel bil. Om det är så att det är något som läcker vill jag försöka lokalisera vad det är och åtgärda det och vad passar bättre än nu eller till våren då man har all tid i världen att riva saker. Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 8 November , 2013 hej igen Jag har också fått en grå yta på på plastmuggar , det var var också grått på akterspegeln så jag antar att var sotpartiklar från avgaserna som hamnar i baksuget och har du då kapell och kör med öppen bakruta så sugs det in mer sånt än om du kan fälla hela kapellet. Jag haräven gått ner i propellerstorlek och därmed minskat lite på belastningen på motorn, varvtalet ökade pga detta men det har blivit märkbart mindre sot på aktern och jag har inte märkt av nånting på plastmuggarna eller så efter detta Jag har en äldre motor än vad du har, aqd40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 8 November , 2013 Hej. Det har funnits en monteringssats till drevet som visar ned avgaserna under vattnet och som kunde lösa detta problem. Det är ganska många år sedan jag monterade någon sådan så att jag vet inte om den är så lätt att få tag på nu. Det var en rostfri plåtkåpa som man popnitade fast på drevet. Du kan säkert tillverka en själv. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 November , 2013 Avgasdelen i motorrummet är inte särskilt lång och en avgasläcka på en dieselmotor brukar vara lätt att upptäcka pga sotet som är markant vid läckan. Så följ avgasernas väg bara För övrigt så ryker dessa motorer en del i regel och akterspegeln är ofta svart och nersotad. Är din det också? Att luften vill virvla upp i sittbrunnen är vanligt bland båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 9 November , 2013 Oftast är motorrumsventilationen usel på båtar. På akterspegeln ska det överhuvudtaget inte finnas några ventiler. Där finns bara avgaser och vattendimma, som gärna kommer in i motorrummet, och gör att luftfiltret sätts igen på kort tid. Det finns anvisningar på hur ventilationen ska vara utformad, med tilluft, frånluft och förbränningsluft, och det är mycket större kanaler än man kan tro. Ett skräckexempel när det gäller motorrumsventilation är Orrskärbåtarnas originalventilation, men jag tror att de flesta är ombyggda nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 9 November , 2013 Hej, jag har en AQAD40 med turbo och hade lite problem med sot i motorutrymmet i slutet av sommaren. Helt plötsligt gick slangklämman av som håller ihop avgaskröken med turbon varvid det blev stopp. Det läckte präktigt på undersidan av turbon/avgaskröken och sotet hamnade under motorn. Det kan även vara gummibälgen från avgaskröken ner i avgasröret som sitter fast i drevskölden på insidan av akterspegeln. Eller avgasröret som ärjat sönder. Till avgasröret finns det en reparationssats som man kan sätta dit utan att behöva ta bort röret. För att byta hela röret måste motorn tas bort. En annan sak, om det sotar så pass så är säkert turbon slut. Det är det vanligaste felet när det sotar, om det nu inte är hål någonstans enligt ovan. Min motor ligger i garaget efter en riktigt mardrömsliknande utlyftning från akterruffen på min Oxelö 30:a. Ny avgaskrök, ny turbo, samt massiv service skall göras. Lycka till Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 9 November , 2013 Hej igen, Tack för alla svar hittils det är kanon med input och saker att leta efter. Som svar på om turbon är slut så borde detta i mina ögon innebära att motorn ger dålig acceleration vilket inte är fallet för mig. Nej detta är en markant sotning inne i båten t.ex så sitter toaletten ett trappsteg ned ifrån sittbrunnen så att säga och locket på toaletten blir snabbt sotigt och som om det inte räckte så är soten som sitter där lite av den elektriska varianten att det går lixom inte att svepa bort med handen ens. Gör man det så har man bara grisat till det och smetat ut det. Jag har nytt luftfilter som ska monteras (det som sitter där såg inte så fräscht ut) samt att jag köper ett nytt vevhusventilationsfilter och byter ut det så vet jag att detta är schysst. Det är småpengar hur som. Så länge motorn drar lite, har bra acceleration och kan varva runt 3500 rpm så känns allt rätt ok trots sotningen. Ska leta vidare och försöka ta mig en titt på avgasbälg och annat vet inte exakt hur man enklast gör detta. Det jag kommer fram till publicerar jag här sedan, tack så länge. Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 10 November , 2013 Hej Om motorn maxar 3500 rpm så tycker jag att du har för stor stigning på propellern, mindre stigning gör att belastningen minskar, dock får du ligga på några hundra rpm till för att nå samma fart, men den ändringen gör att det sotar mindre från avgaserna. Om du har möljiget att kolla insprutningstidpunkten kan det vara bra att göra det , om den ligger lite tidigt så ökar mängden partiklar i avgaserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 10 November , 2013 Hej, Lite mera fakta kring det där med 3500 rpm så kanske det klarnar lite eventuellt bara så inget missuppfattas. Båten väger 3,5 ton är 9 meter lång och har halvplanande skrov. När vi är ute och förflyttar oss dvs. den maxfart som är behagligast ligger på runt 16 knop för att uppnå det så ligger varvtalet på mellan 3000-3100 rpm. Har ej exakt fakta på propeller 1 och 2 just nu men de sak endå den nu så med lite tur så finns det något nummer på dem. 1) Men så jag har förstått det hela rätt sotningen kommer för att i den fart jag vill befinna mig så går motorn för hårt ? dvs. för mycket varv och jag utnyttjar inte vridmomentet på bästa sätt ? 2) eller är det tvärt om ? dvs. att motorn har det för jobbigt och skulle må bättre av en lägre marschfart ? Jag gissar på 1). Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 10 November , 2013 Helt klart har Du för stor stigning på propparna. Går Du ner en dimension så är Du ganska nära 3 900 varv/min som just den motorn ska varva på max. Lämpligt marschvarvtal är då ca 3 300 Min personliga uppfattning är att inte detta skulle påverka sotningen pga. Du har för stor stigning på Dina nuvarande proppar. Det är ingen som har skruvat upp insprutningspumpen av tidigare ägare? Då kan den ryka en del och kanske suga in från aktern. Normalt sett så ryker inte 41:an mer än en del vid uppstart. Att den sotar/ryker måste bero på något läckage nånstans eftersom Du får in det i båten. Kan dock inte komma på fler förslag än tidigare inlägg. Turbon, vevhusfilter? Gummistosen mellan turbo och avgasrör, kolla noga den anslutningen däremellan, den brukar korrodera där! Avgasbälg? Nån spricka i avgasröret? Anslutningen mellan sköld och avgasrör? /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 11 November , 2013 Hej, Tack för input ska kasta mig över detta i helgen och se vad jag hittar innan det blir för kallt har jag tur så hittar jag en trasig avgasbälg eller dyl och det är löst om inte annat så får jag vänta till våren och prova igen. Jag kommer att skriva vad jag kommer fram till här så snart jag hinner ta mig en titt. Har inhandlat nytt vevhusventilationsfilter som jag byter samtidigt och förhoppningsvis är det som sitter där skitigt så in i norden. Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 13 November , 2013 Hej igen, Hittade lite annan intressant information om just turbo motorer och färg på avgaser. http://www.turboservice.se/Turbolista/AeR-DET-FEL-PAa-TURBON-ELLER-MOTORN.pdf Nu är nog det mesta av det där applicerbart på en bensinmotor men det fanns lite som även hänger med på en diesel. Intressant läsning hur som helst. Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 13 November , 2013 Om man läser i instruktionsboken så står det att det skall läcka olja ut genom den lilla klockan bredvid vevhusventilationsfilter om det är igensatt. Kolla det. Tror nog att du skall kolla kopplingen mellan turbon och avgaskröken i underkant. Vanligt fel. Rostfri klämma/koppling emot gjutgods, ingen lyckad kombination. Följer din tråd och väntar med spänning på upplösningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 15 November , 2013 Hej, Tack för tipset ska kolla på detta i morgon Lördag är tanken om jag inte hittar något direkt så ska jag försöka ta så mycket bilder det bara går ifrån alla möjliga vinklar för att genom detta kunna få mer hjälp. Jag hittar säkert saker nu när jag vet vad jag kan kolla. Återkommer Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 16 November , 2013 Hej Christopher Om det nu är så att sotet i båten kommer från avgasrör i motorrummet så borde det ju vara helt nedsotat på motor och allt i motorrummet, jag tror ändå att det virvlar in avgaspartiklar bakifrån båten. Lägre stigning på propellern så att belastningen minskar, ( varvtalet ökar ) gav ett bra resultat för mig vid samma sympton,jag hade dock inte lika mycket sot som du har men det hade ändå blivit en ljusgrå beläggning på vita plastmuggar i skåpen i sittbrunnen tex. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 16 November , 2013 Hej, Jag åker till båten om ca 30 min och ska fotografera även sotet så ni fattar vad jag menar det borde finnas både dieseldunk, plastpåsar och annat kvar som är nedsotat i förvaringsytrymmen långt fram i båten. Så får ni se själva det kan ju vara så att stigningen på propellern är grejen och att motorn får gå ganska tungt med nuvarande propellrar det låter inte helt orimligt. Enda grejen här som jag tvekar lite på är varför den skulle släppa ifrån sig mindre sotiga avgaser är jag inte riktigt med på. Vet iofs inte vad den där motorn gillar för varvtal och man ska ligga och marscha men känns bäst runt 3000-3200 rpm Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 16 November , 2013 En sak till jag glömde.... när man är inne i hamn med båten och försöker lägga i växel antingen bakåt eller framåt så med denna motor och det vrid man får och som jag nu gissar med stigningen på propellrarna som def. lär påverka så får man en enorm kraft. Med enorm kraft menar jag att ifrån ingen växel i till växel i så är det ju knappast så att motorn går ner i varv direkt det hugger tag rätt bra och skjuter på rätt duktigt även när du inte vill det dvs. fin lir i hamnen vid bojar eller förflyttning innanför y-bommar är alltid spännande eller varför inte paradnumret fram till macken där alla sitter och tittar på en. Knepet är att lägga i en växel och snabbt som attans lägga ur den igen. Hur mycket påverkas detta av förändrad stigning på propeller ? Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 16 November , 2013 Lägre stigning måste betyda lägre fart vid ett visst varvtal. Vet dock inte hur stor skillnad det skulle göra vid manövrering på tomgångsvarv. Själv har jag samma motor och samma drev som du (Nej jag menar likadan) Jag bytte från A5- till A6-propellrar för att hamna i rätt varvtalsområde och tyckte inte att jag märkte någon större skillnad, varken när det gäller sot eller fart vid tomgångsvarv. Det sistnämnda tänkte jag inte så mycket på, men jag upplever, precis som du att det är svårt att köra tillräckligt sakta vid tilläggning. Tror att det var ungefär samma sak före bytet. Om det finns en skillnad var den nog marginell, annars hade jag lagt märke till den. När det gäller sot märkte jag ingen skillnad alls. Jag varken har, eller hade, något större sotproblem. Möjligen kan man se att akterspegeln blir lite sotig efter en hel säsong. Däremot gråryker motorn som f.. just efter start och det skulle ju möjligen kunna förklara en del av det lilla sotet på akterspegeln. Det är säkert bra att byta proppar så att du hamnar i rätt varvtalsintervall, men jag tror inte att du löser ditt sotproblem med enbart den åtgärden. Tror att du kommer att hitta ett internt avgasläckage, eller möjligen beror det på oljedimma som passerar vevhusventilationsfiltret. Det sistnämnda kan ju bero på ett skitigt filter, men i värsta fall också på att för stora mängder avgaser passerar ner i vevhuset pga dålig tätning i cylinderlopp och ventilstyrningar. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 16 November , 2013 Som jag skrev tidigare så har du för stor propeller. Maxvarv med lätt last ska vara 3900 varv. För att nå ett bra marschvarvtal så kan du ligga på 3 300 varv. Tror inte sotningen beror på detta. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 16 November , 2013 Hej, Ja jag tror jag har hittat problemet ... Vevhusventilationsfiltret såg ut som något ifrån en skräckfilm för att inte tala om luftfilter. Vevhusventilationsfilter bild 1 bild 2 och nu till något roligare ... luftfilter bild 3 bild 4 Bakre lucka till motorrummet - innan filterbyten bild 5 Märker ju ingen skillnad förrens nästa vår/sommar men det ska bli spännande att se om det blir någon skillnad och det lär det bli. Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 16 November , 2013 Glömde en bild på det sot jag pratat om: bild 1 Detta är alltså en bild inne på toaletten och locket på toaletten efter en timmes motorkörning med belastning cirkus 16 knop. Sotet finns på typ allt som är aningens statiskt plastpåsar, dieselreservdunken, toaletten osv osv. Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 16 November , 2013 Reflektion, ni undrar säkert varför har han inte bara kollat filtren innan han engagerar 15 personer i forumet jävla idiot njae det var inte riktigt så enkelt för att komma ner till motorn den här vägen så måste man skruva bort ett lock av trä och om det inte vore för att tidigare ägare som satte dit den har skruvat fast den med 8237487284 skruv så hade jag gjort det dag #1 men har inte haft möjlighet förrens jag tog upp båten ur vattnet. Varför tidigare ägaren har monterat denna lucka vet jag ej om jag ska vara ärlig. Ovan för denna så finns ett båtplåtslock som är öppningsbart och med kant som ligger ovanför lådan som är det man tittar ner i på bilden nedan. bild 1 Vevhusventilationsfilter har jag nog aldrig bytt ett i hela mitt liv om jag ska vara ärlig så den lärdomen är def. ny för mig. Mest glad att ha hittat två saker som var i oerhört dåligt skick somnu är sprillans nya istället. Jag gissar nu ... men jag tror detta är löst faktiskt. Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 18 November , 2013 Där har du nog alla gånger bovarna i dramat. Jag gjorde storservice på min 41 B i våras och bytte då även vevhusventilation och luftfilter som inte var hälften så kladdiga som dina och fick 150 varv till på toppen. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser