Funkis 143 Postad 8 November , 2013 Funderar på att köpa ett sådant här larm. Min kompis säljer sin båt men köparen har redan ett eget larm... så min kompis plockar ur sitt C-pod och erbjuder mig att köpa det. Har läst på nätet att C-Pod gjort kk, startat om igen ( med lite samma personer i ledningen? ) och har nu en bättre betalningsmodell med en fix summa i avgift ( lite dyrt? ) där det förut kostade per uppkoppling? Jag vill ha larm för vatten i kölsvinet och det finns. VAD är dina erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 December , 2013 INGEN som använder ett sådant här larm? Den ser alltså ut som det här: http://c-pod.com/sv/c-pod/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 712 Postad 19 December , 2013 Det KAN vara så att ingen vill avslöja att man har ett sådant larm och det KAN vara så att om det funkar dåligt vill ingen berätta det här. Risken för stöld etc borde då öka även vi alla här naturligtvis är totalt ärliga . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 19 December , 2013 Generellt sett brukar jag avråda från larm som kräver prenumeration. Dels kostar det en slant varje år. 1500/år är kanske inte så mycket men det tickar på år efter år och vad får man egentligen för pengarna? Sen finns ju risken att företaget konkar, och att jag står med ett nästan helt värdelöst larm. Idag finns det larm som ringer/skickar SMS, dessa larm kostar inte mer, ofta är de t o m billigare. Larmet jag har kan ringa flera tel.nr och/eller skicka SMS, det är lätt att programmera fler nr vid behov. Programmeringen kan göras genom att skicka ett SMS till båten. Likaså kan jag skicka ett SMS eller bara ringa båten så får jag ett svar med temperatur och batterispänning men framförallt en bekräftelse på att systemet lever. Jag får också ett automatiskt SMS varje dag, kanske lite onödigt men det känns tryggt. Min största skräck är att vatten läker in, det är framförallt därför jag ville ha ett larm. Även övervakning av batterispänningen är viktig, inte minst nu på vintern. Jag ville också ha möjlighet att fjärrstarta värmaren. Ska jag ligga i året runt vill jag övervaka landströmmen. Eftersom kylen numera går hela sommaren bör dess funktion också övervakas. Därför tycker jag det är viktigt med ett larm som har flera in resp utgångar. Mitt larm har 7 in och 4 utgångar och kommer från Topkodas, Litauen. http://stores.ebay.com/Topkodas-Electronics-JSC/_i.html?>http://stores.ebay.com/Topkodas-Electronics-JSC/_i.html?'>LH_BIN=1&_fcid=192&_localstpos=&_sc=1&_sid=755888607&_sop=15&_stpos=&gbr=1 Kostar ungefär som ett års prenumeration på Cpod. Nöjer man sig med 2in/2ut portar finns det larm för 3-400kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 December , 2013 Ja... det beror ju på vad man vill ha ut för funktioner av larmet? Utan att analysera mina behov så verkar det ju stämma med det som bhemac skriver ovan? Men då får jag inte läget, dvs båten stjäls och kan sända var den befinner sig till mig? Det är väl där som abbonemangen har sitt berättigande? Men å andra sidan så har jag inte fått en båt stulen på sista 40 åren eller så... fast min båt är dyrare nu. Abbonemang förresten! Man måste ha ett GSM abbonemang? Där gjorde TELIA en ful grej nyligen. Jag har haft REFILL-kort till barnen. Det har varit någon sorts årsabbonemang men nu senast så skulle ett barn själv fylla på sitt kort. Då vips så var kortet omvandlat till ett månadskort som måste fyllas på varje månad oavsett om det använts upp eller inte... Jag ringde själv till TELIA men de sa att de gamla abbonemangen var olönsamma och därför går man över till månadsvis istället. Det kostar ju minst 99:-/ spänn per månad det också? Eller? Har du bhemac hittat ett kort som inte kostar någon förmögenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 20 December , 2013 Kontantkort från Lyca Mobile borde väl funka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 20 December , 2013 Det finns en variant av Topkodas-larmet som har GPS. Tror det var “Pelle75” som har den varianten. Jag kände inget behov av den funktionen. Den som stjäl man min gamla segelbåt och drar i väg i 5 knop är nog så pass korkade att vederbörande inte kommer så långt ändå. Jag får ju larm när de bryter upp nedgång/stuvluckor. Betr. kontantkort så tillkommer den. Jag har ett Telia kontantkort och som jag förstår det så är det fria SMS till min vanliga mobil i en månad efter jag slantat in, Därefter 0,69kr/st. Det är ungefär samma kostnad för alla kontantkort men det kan vara värt att kolla runt lite. Lycamobile kostar 0,39kr/SMS, kan vara något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 December , 2013 Ska läsa lite i manualen... kretskorten ser visuellt fina ut ( gammal kretskortskonstruktör e jag ) Men, men... som sagt... mitt barns Telia Refill kostar 99 pix att fylla på, varje månad. Och avgiften till C-pod, inklusive obegränsat med samtal till båten är också 99 pix? Kan säkert finnas billigare. Men det finns inga helt fria luncher normalt? Så jag vet inte om grejen är att få ner kostnaden från 99 kronor till 79 eller 69 eller 49 är det som tickar igång mig? Det ska ju kopplas till mängden jobb att installera, underhålla, lätt att använda? osv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 20 December , 2013 C-pod kostar 121kr/mån vid 12 mån abonnemang (1459/år). Lycamobile kostar 49öre/SMS. Ett om dagen blir 15kr/månad.Telia har ett “Årskort SMS” kostar 499 kr för 60000 SMS (42kr/månad). Telia “Ladda Enkel”: 69öre/SMS i 31 dagar efter laddning därefter 1,99/SMS. Om man inte vill ha ett automatiskt SMS från båten varje dag utan bara SMS om något händer så blir det inte många kronor per månad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 December , 2013 Utmärkt! Du har koll, bhemac! Själv slog jag på LYco eller vad de hette och fick fram internationellt sms till 16p vilket är mer? Och Telia har jag sökt på men tygligen missat att de har ett sms-kort som du säger? Det ska jag kolla upp. För att vara helt rättvis mot C-pod så kostar det ungefär 99 spånn per månad om du förbetalar i två år. Men vem gillar det? Jag gillar inte ens 99 till Telia och sedan ser mina barn använda hälften av sina betalda minuter och sms. Suger! Tack för alla synpunkter - som oväntat kokar ner till kostnaden för sms! Men jag kollar det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser